جدیدترین خودروهای سایپا را بشناسید ، کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، جدیدترین خودروهای سایپا شامل محصولاتی در کلاس های هاچ بک، کراس اوور و سدان است. این خودروها با انواع گیربکس های دستی و اتوماتیک و در رده های تجهیزاتی مختلفی فراوری می شوند. اما مشخصات فنی این خودروها چیست و کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

جدیدترین خودروهای سایپا را بشناسید ، کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

انجمن آقای شرفی - مجتبی اسماعیلی: کدام کلاس خودرویی مورد احتیاج شما است؟ سدان، هاچ بک یا کراس اوور؟ شرکت سایپا در سبد محصولات تازه خود کلاس های مختلف خودرویی را ارائه نموده است. در این گزارش به آنالیز تازهترین خودروهای سایپا و بعلاوه مشخصات فنی آنها می پردازیم و در نهایت به شما خواهیم گفت کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد.

اطلس یکی از تازهترین خودروهای سایپا

سایپا اطلس یک خودروی هاچ بک کوچک است که روی پلت فرم X200 سایپا پیشرفته است. هر چند طراحی این خودرو در بخش جلو و عقب تغییر نموده و به روز شده است اما در بخش جانبی همچنان با نمای ساده و قدیمی کوییک طرف هستیم. از آن گذشته پلت فرم X200 دیگر خیلی قدیمی شده است.

مشخصات فنی اطلس

سایپا اطلس از یک پیشرانه هشت سوپاپ 1500 سی­ سی قدیمی بهره می برد که برای دریافت کردن استاندارهای آلایندگی و… بهبود یافته و نام M15 GSI را به خود گرفته است. این موتور توان فراوری 90 اسب بخار قدرت در 5250 دور بر دقیقه و 137 نیوتون متر گشتاور را در 4000 دور بر دقیقه دارد. هر چند پیشرانه تازه توان بیشتری فراوری می نماید اما محدود کردن نرم افزاری این پیشرانه برای دریافت گواهی های مختلف استاندارد، باعث افت توان خودرو شده است. از لحاظ فنی و مطابق اصول بین المللی خودروسازی، این خودرو باید مدت ها پیش از چرخه فراوری خارج می شد.

ارزش خرید اطلس

اطلس در بحث پلت فرم، هندلینگ، سواری و شتاب تفاوتی با کوییک ندارد در حالی که قیمت آن خیلی بیشتر است. هر چند که طراحی این خودرو در بیرون و داخل به روزتر است و امکانات بیشتری مانند سیستم کنترل پایداری و… به یکی از تازهترین خودروهای سایپا اضافه شده است اما به همان نسبت هزینه های نگهداری و تعمیرات آن هم بیشتر شده است و از لحاظ کیفیت نیز اگر بدتر نباشد بهتر هم نیست.

در نتیجه اگر جهت امرار معاش در پی یک خودرو هاچ بک کم هزینه هستید بهتر است به سراغ کوییک بروید. چرا که قیمت اطلس صفر در بازار حدود 600 میلیون تومان است. در حالی که قیمت یک کوییک مدل 1402 در حد صفر 400 میلیون تومان است. با پول اطلس صفر حتی می توان یک پژو 206 تیپ دو مدل 1401 در حد صفر خرید.

سهند از تازهترین خودروهای سایپا

سهند سایپا به عنوان یکی از تازهترین خودروهای سایپا یک سدان کوچک است که روی پلت فرم X200 تیبا پیشرفته است. این خودرو نیز با وجود تغییرات ظاهری و داخلی همچنان در بخش سواری، هندلینگ و شتاب تفاوتی با تیبا ندارد. سهند از پیشرانه M15 GSI استفاده می نماید که نسخه بهبود یافته موتور تیبا است. این پیشرانه قادر به فراوری 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتون متر گشتاور است. این خودرو به امکانات ایمنی مانند سیستم کنترل پایداری، دی لایت، اتو لایت، کنترل حرکت در سر بالایی و… مجهز است. امکانات رفاهی مانند این خودرو در تیپ فول نیز شامل مواردی مانند سانروف، فرمان برقی، مانیتور، کی لس و… است.

ارزش خرید سهند یکی از تازهترین خودروهای سایپا

سهند سایپا در بازار آزاد قیمتی در حدود 560 میلیون تومان دارد. همانطور که اشاره کردیم طراحی خودرو در بیرون و داخل به روز شده و امکانات خودرو نیز افزایش یافته است. اما موضوع اینجاست که عملکرد فنی این خودرو تفاوتی با یک تیبا 350 میلیون تومانی ندارد و از طرفی هزینه های نگهداری آن بیشتر است. با پول خرید سهند می توان یک پژو پارس یا حتی دنا مدل بالا با عملکرد فنی بسیار بهتر خرید.

در نتیجه اگر در پی خرید یک خودروی سدان برای امرار معاش هستید بهتر است به سراغ تیبا بروید و اگر در پی یک سدان برای استفاده و سفر هستید، پژو پارس، سمند یا حتی دنا کارنموده دیگر گزینه های پیش روی شما هستند. اما اگر فقط خودروی صفر کیلومتر می خواهید که امکانات مناسبی هم داشته باشد می توانید به سهند فکر کنید.

شاهین دنده ای

شاهین را باید اولین خودرو سدان سایز میانه فراوریی سایپا دانست که از پلت فرم تویوتا یاریس (سال 2000) استفاده می نماید و طراحی مناسبی دارد. هر چند ایمنی بدنه شاهین مناسب ارزیابی می گردد اما کیفیت پایین مونتاژ بدنه، مواد پلاستیکی داخل کابین و از همه مهمتر پیشرانه توربو شارژر هشت سوپاپ آن از مهم ترین مسائل این خودرو هستند.

مشخصات فنی شاهین

شاهین دنده ای از پیشرانه قدیمی و هشت سوپاپ 1.5L تیبا استفاده می نماید که بر خلاف رویه های مرسوم در توسعه پیشرانه (به دلیل هشت سوپاپ بودن) به توربو شارژر مجهز شده است. این پیشرانه توان فراوری 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتون متر گشتاور را دارد. گشتاور مناسب شاهین در دورهای بالا باعث کشش بهتر آن نسبت به خودروهایی مانند سمند یا پژو پارس می گردد. اما این خودرو آغاز حرکت ضعیفی دارد و دمای پیشرانه آن همیشه بالا است. صدای پیشرانه خودرو نیز بیش از حد به داخل کابین نفوذ می نماید. این خودرو سواری نرمی دارد اما پایداری آن در سرعت بالای 60 کیلومتر بر ساعت چندان مناسب نیست. هر چند با اضافه شدن سیستم کنترل پایداری به نسخه های تازه این خودرو، خطر چرخیدن و منحرف شدن خودرو تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

ارزش خرید شاهین دنده ای

در بازار بسته و انحصاری کشور ما اگر در پی خرید یک سدان صفر کیلومتر دنده ای با بودجه حدود 800 میلیون باشید انتخاب چندانی ندارید. تارا و دنا پلاس تنها انتخاب های شما هستند. در نتیجه اگر در پی خودرویی با سواری نرم و طراحی مناسب هستید باید به سراغ شاهین بروید. اما اگر در پی فرمان پذیری و عملکرد فنی بهتر هستید باید به تارا و دنا پلاس فکر کنید.

شاهین اتوماتیک CVT

یکی از کمبودهای سایپا در مقابل ایران خودرو نداشتن یک خودروی سدان اتوماتیک برای رقابت با دنا پلاس و تارا اتوماتیک بود. اما سایپا به سراغ گیربکس CVT رفت که آغاز حرکت بد شاهین را بدتر هم کرد. پیشرانه این خودرو نیز همان نمونه هشت سوپاپ توربو تیبا مورد استفاده در نسخه دنده ای است که حالا صدای زیاد گیربکس CVT هم به صدای گوش خراش آن اضافه شده است! آغاز حرکت شاهین CVT همچنان ضعیف است و شتاب خودرو نیز معمولی است.

ارزش خرید شاهین CVT

با توجه به ورود شاهین اتوماتیک تازه با پیشرانه ME16 و گیربکس 6 سرعته AT به نظر می رسد شاهین پلاس اتوماتیک گزینه بهتری نسبت به شاهین CVT خواهد بود.

شاهین پلاس اتوماتیک جزو تازهترین خودروهای سایپا

یکی دیگر از تازهترین خودروهای سایپا شاهین پلاس اتوماتیک است. سایپا هم مانند ایران خودرو به سراغ توسعه پیشرانه 16 سوپاپ EC5 رفت که ایران خودرو آن را با نام TU5 پلاس توسعه داد. به گفته سایپا این پیشرانه 1.6L تنفس طبیعی 16 سوپاپ قادر به فراوری 115 اسب بخار قدرت و 150 نیوتون متر گشتاور است. سایپا بعلاوه پیروز شد گیربکس 6 سرعته DAE را نیز از چین تهیه کند. حالا با قرار گرفتن پیشرانه ME16 و ترکیب آن با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE، شاهین اتوماتیک تازه عملکرد فنی مشابه تارا اتوماتیک دارد.

ارزش خرید شاهین

قیمت شاهین پلاس اتوماتیک در بازار آزاد حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان (دی ماه 1403) است. تارا اتوماتیک V4 یعنی رقیب مستقیم شاهین نیز در همین حدود قیمت دارد. امکانات دو خودرو تقریبا مشابه یکدیگر است. عملکرد فنی و توان پیشرانه هر دو خودرو نیز بسیار نزدیک به هم است. در نتیجه اگر در پی خودرویی با ظاهری بهتر و سواری نرم هستید باید به سراغ شاهین بروید. اما اگر هندلینگ بهتر و اندکی فضای کابین بیشتر برایتان مهم است باید به تارا فکر کنید.

P90 سایپا

تندر 90 ایرانی شده یکی دیگر از تازهترین خودروهای سایپا است که با نام P90 شناخته می گردد. پلت فرم این خودرو متعلق به تندر 90 است اما موتور آن ME16 و گیربکس نیز همان نمونه پنج دنده دستی مورد استفاده در شاهین است. موتور P90 همان موتور شاهین پلاس اتومات با حدود 115 اسب بخار قدرت و 150 نیوتون متر گشتاور است. این خودرو از لحاظ طراحی در داخل و بیرون همان فرم کلی تندر 90 را دارد که سعی شده است با طراحی تازه چراغ ها و بعلاوه سپرها در جلو و عقب مدرن جلوه داده گردد. اما موضوع اینجاست که چراغ های مدرن تازه تناسبی با فرم مکعبی و قدیمی بدنه خودرو ندارند.

از طرف دیگر خاطره خوش مردم درباره تندر 90 مربوط به کیفیت ساخت خوب و بعلاوه موتور و گیربکس هماهنگ و با دوام خودرو است. حالا باید دید P90 که جزو تازهترین خودروهای سایپا است چقدر می تواند در احیای این خاطره خوب پیروز عمل کند. P90 مجهز به امکانات ایمنی مانند سیستم کنترل پایداری، اتو لایت، دی لایت، TPMS، نشانگر تعویض دنده و… است. امکانات رفاهی خودرو نیز شامل مواردی مانند سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نمایشگر، فرمان برقی و… است.

P90 هنوز وارد بازار نشده است و از قیمت، امکانات نسخه نهایی و بعلاوه زمان عرضه آن خبری نیست. با توجه به اینکه شاهین با موتور 16 سوپاپ ME16 هنوز هیچ نسخه دنده ای ندارد، P90 را باید تنها محصول دنده ای سایپا دانست که از موتور ME16 استفاده می نماید. حالا باید صبر کرد و دید آیا عملکرد فنی این خودرو که حداقل روی کاغذ قوی تر از تندر 90 است،می تواند باعث پیروزیت این خودرو گردد؟

آریا تازهترین خودروی سایپا

اولین کراس اوور سایپا که این شرکت هر چه داشته و نداشته را خرجش نموده است، رقیب مستقیم ریرا محسوب می گردد. این خودرو لوکس ترین محصول سایپا است و طراحی و امکانات مناسبی دارد.

موتور کراس اوور آریا با کد N20 یک پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر خطی با حجم دقیق 1998 است. این پیشرانه قادر به فراوری 148 اسب بخار در دور موتور 6000 و حدود 204 نیوتون متر گشتاور در دور 4400 است.

این پیشرانه مجهز به فناوری DOHC است و دارای دو میل بادامک است که هر دو آنها به سیستم VVT مجهز هستند. سر سیلندر موتور هم از نوع آلومینیومی است. گیربکس خودرو نیز 6 سرعته DAE اتوماتیک است.

این خودرو به امکاناتی مانند نمایشگر، صفحه کیلومتر دیجیتال، سانروف، دسته دنده الکترونیکی، سیستم کنترل پایداری، اتولایت، دی لایت و… مجهز است. هر چند توان خروجی آریا کمتر از ریرا است اما استفاده از موتور تنفس طبیعی یک برگ برنده برای آن محسوب می گردد.

هر چند نسخه های اولیه این خودرو فراوری شده و در حال تست است اما هنوز هیچ خبری از قیمت و زمان عرضه این خودرو نیست. تست ری را ایران خودرو که رقیب مستقیم آریا محسوب می گردد نشان داد این خودرو در بخش کیفیت ساخت، مونتاژ و بعلاوه برق و الکترونیک و قوای محرکه دچار ایرادات زیادی است. امیدواریم این اتفاقات در آریا تکرار نگردد. در این صورت باید گفت که آریا می تواند رقیبی جدی برای کراس اوورهای چینی باشد.

منبع: بیت ران

به "جدیدترین خودروهای سایپا را بشناسید ، کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین خودروهای سایپا را بشناسید ، کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید