پل ورسک، قدیمی ترین و بزرگ ترین پل راه آهن کشور!

به گزارش انجمن آقای شرفی، خبرنگاران: از قدیم گفته اند که لذت جهت خیلی بیشتر از مقصد است، به همین دلیل هم یکی از اصلی ترین معیار هایی که بسیاری از افراد برای معین مقصد سفر و گردشگری خود در نظر می گیرند جهت زیبا و راحت آن است. در کشور ما زیبایی های مناطق مختلف آن قدر زیاد است که می توان به کلی مقصد را فراموش کرد و از جهت لذت برد!

پل ورسک، قدیمی ترین و بزرگ ترین پل راه آهن کشور!

در این مطلب همراه ما باشید تا به آنالیز جهتی بپردازیم که امروزه خودش تبدیل به یک مقصد گردشگری شده است! پل ورسک، به عنوان قدیمی ترین و بزرگ ترین پل راه آهن در سطح کشور، امروزه خود تبدیل به یک جاذبه گردشگری و مقصد مسافرتی بسیاری از افراد شده و اهمیت بسیاری پیدا نموده است، پس با ما باشید تا آن را بیشتر بشناسید.

درباره پل ورسک

پل ورسک که قدیمی ترین و بزرگ ترین پل راه آهن کشور است در شهرستان سوادکوه استان مازندران واقع شده است. این پل دارای ارتفاعی بیش از 110 متر است و از این نظر شرایط بسیار ویژه و منحصربه فردی دارد.

پل ورسک راه ارتباطی دو کوه صعب العبور در منطقه است و طولی در حدود 73 متر نیز دارد. ساخت و آغاز به کار این پل به دوران پهلوی اول و سال 1315 باز می گردد. در آن موقع چیزی حدود 26 میلیون ریال برای ساخت این پل هزینه صرف شده است، چیزی که اگر بخواهیم آن را با قیمت های امروزی تطبیق بدهیم بیش از 50 میلیارد تومان خواهد شد!

هزینه ساخت این پل از مالیات به دست آمده پرداخت شده است و هنوز هم قوت و استحکام خود را حفظ نموده است. این پل هنوز هم روزی چند بار محل رفت و آمد قطار های تهران- ساری و هم چنین تهران-گرگان است.

در سال 1356 پل ورسک به ثبت ملی رسید. این پل که با نام پل پیروزی نیز شناخته می گردد نقش مهمی در جنگ جهانی دوم و پیروزی متفقین ایفا نموده است. شاید جالب باشد بدانید که شاید اگر این پل وجود نداشت هیچ بعید نبود که حالا جهان در دست و تحت حکومت هواداران هیتلر بود!

این پل نقش بسیار زیادی در انتقال یاری به اتحاد جماهیر شوری داشت و به همین دلیل نیز در سال 1324 بود که نام پل پیروزی نیز با پیشنهاد وزارت راه آن موقع برای این پل انتخاب شد.

در طی جنگ جهانی دوم از طرف هیتلر به رضاشاه نامه ای فرستاده می گردد مبنی بر اینکه هر چه سریع تر پل ورسک و تمامی پل ها و تونل های جهت راه آهن سراسری را نابود کند. رضاشاه نیز در پاسخ به او علاوه بر اعلام بی طرفی خود به او خاطرنشان کرد که به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که به خاک کشور ایران پا بگذارد.

امروزه پل ورسک به عنوان یک سند تاریخی و البته جاذبه گردشگری در کشور ما از شهرت و اهمیت بالایی برخوردار است و سالانه مسافران زیادی برای بازدید از آن مراجعه می نمایند. وجود این پل در میان طبیعتی بکر و سرسبز از خطه شمالی کشور و هم چنین کوهستان زیبای البرز آن را در شرایط منحصربه فردی قرار داده است.

این پل در روز های بارانی غرق در مه و بوی باران است و به راحتی می تواند روح شما را شست وشو دهد. معمولاً مسافرانی که برای بازدید از این پل به این منطقه سفر می نمایند ساعت ها مشغول عکاسی و لذت از این پل دیدنی هستند.

ساخت پل ورسک

داستان از اینجا آغاز که در سال 1305 در مجلس شورای ملی صحبت از راه چاره و جهتی بود که با یاری آن بتوان دسترسی ای میان شمال و جنوب ایران شکل داد.

در این مجلس طرح احداث راه آهن سراسری ایران به تصویب رسید و برای آن هم از نیرو های خارجی یاری گرفته شد. اجرای این طرح بر عهده شرکتی دانمارکی به عنوان کامپساکس نهاده شد. گروه سازنده این پل همگی از مهندسان خبره و متخصص بودند و برای ساخت آن تضمینی 70 ساله داده اند.

در فرآیند ساخت راه آهن تصمیمی گرفته شد مبنی بر اینکه راه آهن احداث شده باید از روستای عباس آباد یا همان ورسک نیز بگذرد. در نتیجه نقش این پل در ساخت راه آهن ایران در آن دوره از اهمیت بالایی برخوردار بود.

در هنگام ساخت پل ورسک برای آنکه بتوان شرایط مناسبی را برای عبور قطار فراهم کرد مسافتی در حدود 11 کیلومتر بعد از روستای ورسک به صورت سه پله و روی دامنه کوه احداث شد. این کار باعث می شد که شیب بالای منطقه بشکند و رفت و آمد از آن راحت تر باشد.

امروزه ساخت این جهت با نام های سه پله و یا سه خط طلا نیز شهرت دارد. سه خط طلا در واقع در سه کیلومتری پل ورسک و بعد از آبادی ورسک واقع شده است و به کم کردن شیب و البته افزایش ضریب قدرت لوکوموتیو ها یاری می نماید.

یکی دیگر از اقداماتی که در رابطه با پل ورسک صورت گرفت احداث تونلی بود که در زیر رودخانه ورسک واقع شده است. این کار باعث شد که از صدمات احتمالی طغیان رودخانه جلوگیری گردد و مانعی برای تخریب منطقه به وجود آید.

باید گفت که برای ساخت پل ورسک از ملات سیمان و شن شسته شده و هم چنین آجر استفاده شده است. این پل دارای 66 متر دهانه قوسی و همان طور که گفته شد 110 متر ارتفاع است، به همین دلیل می توان گفت که مجموعاً حجم این پل چیزی حدود 4500 مترمکعب است.

این پل به عنوان یکی از پل های استراتژیک ایرانی در میان سایر مناطق مشابه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل نیز به ثبت تاریخی ملی دست یافته است.

اقامت در پل ورسک

وقتی تصمیم به بازدید از پل ورسک را دارید احتمالاً به چگونگی اقامت در این منطقه نیز فکر می کنید. امروزه خانه های ویلایی بسیاری در اطراف این منطقه وجود دارند که به مسافران اجاره داده می شوند. علاوه بر این هتل هایی که در اطراف این منطقه و در شهر های مختلف استان مازندران قرار دارند نیز می توانند شرایط مناسبی را برای اقامت شما در این منطقه فراهم نمایند.

توصیه ما این است که قبل از رفتن به این منطقه حتماً هم از وجود هتل و خانه اطمینان خاطر حاصل کنید و پیشاپیش آن ها را رزرو نمایید و هم آنکه با آنالیز شرایط راه ها و آب وهوای موجود در این منطقه از امنیت و شرایط مساعد آن برای سفر خود مطمئن شوید.

منبع: برترین ها

به "پل ورسک، قدیمی ترین و بزرگ ترین پل راه آهن کشور!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل ورسک، قدیمی ترین و بزرگ ترین پل راه آهن کشور!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید