نخستین جشنواره زردک خرانق اردکان برگزار گشت

به گزارش انجمن آقای شرفی، نخستین جشنواره زردک به منظور شناساندن ظرفیت و پتانسیل های روستای هدف گردشگری خرانق چهارشنبه 28 آذرماه 97 با حضور مسئولان استان و شهرستان اردکان در کاروانسرای روستای تاریخی خرانق برگزار گشت.

نخستین جشنواره زردک خرانق اردکان برگزار گشت

به گزارش انجمن آقای شرفی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، آیین افتتاحیه نخستین جشنواره هویج زرد (زردک) خرانق صبح دیروز با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در کاروانسرای تاریخی خرانق اردکان برگزار گشت.

این جشنواره همراه با آیین سنتی برداشت و شست و شوی زردک روز چهارشنبه در جوار قلعه تاریخی روستای خرانق به مدت 2 روز آغاز شد و افراد حاضر از بخش های علمی، آموزشی، فرهنگی و هنری جشنواره و نمایشگاه صنایع دستی و دستاوردهای روستاییان دیدن کردند.

سیدمصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در حاشیه برگزاری این جشنواره با بیان اینکه روستاهای استان پتانسیل بسیار خوبی از لحاظ تاریخی و طبیعی برای جذب گردشگر دارند، گفت: این روستاها باید به گونه ای معرفی شوند که در برنامه تورهای گردشگری قرار گیرند.

فاطمی افزود: خرانق از جمله محورهای گردشگری است که مردم ایران و گردشگران خارجی باید با این روستا آشنا شوند.

او در ادامه با بیان اینکه برگزاری جشنواره ها نوع جدیدی از معرفی روستاست، اظهار کرد: در این جشنواره مردم منطقه با برپایی نمایشگاه ، محصولات بومی، گیاهان دارویی، غذاهای محلی، صنایع دستی و نیز فرهنگ و هویت اصیل خود را در معرض دید قرار دادند.

همچنین هادی مقیمی فرماندار اردکان نیز در حاشیه این جشنواره گفت: در این جشنواره روحیه نشاط مردم با سنت شان عجین شد و کار و تلاششان قابل مشاهده است.

هما خورشیدی سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد نیز با بیان اینکه جشنواره ها با رویکردی برای معرفی روستاهای تاریخی و مناطق کمتر شناخته شده توسط همشهریان و گردشگران در حال شکل گیری است، گفت: جشنواره زردک زمینه ای برای معرفی محصولات روستایی و ایجاد شور و نشاط در بین مردم به صورت خودجوش است و باعث تعامل و ارتباط بیشتری بین مردم روستا و دیگران خواهد شد که خوشبختانه این جشنواره مورد استقبال جمعیت زیادی قرار گرفته است.

جاوید عیدانی بخشدار خرانق نیز با اشاره به اهداف جشنواره یادشده، شرح داد: برگزاری جشنواره هایی که ظرفیت معرفی مناطق گردشگری را دارند به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی و سنتی، در ایجاد بستر حمایتی این بخش تأثیر بسزایی خواهد داشت.

عیدانی افزود: در این جشنواره علاوه بر برگزاری کارگاه های آموزشی و پژوهشی ویژه کاشت و نگهداری زردک خرانق به عنوان منحصر به فردترین محصول کشاورزی منطقه، برنامه های فرهنگی و هنری نیز به اجرا درآمد و برگزاری بازی های بومی و پخت غذاهای محلی از دیگر بخش های جشنواره بود.

بنا بر اعلام کمیته برگزاری جشنواره، علاوه بر گروه های مردمی از استان، بیش از 20 تور گردشگری نیز در جشنواره مذکور شرکت کرده و از برنامه های متنوع آن بهره مند شده اند، این جشنواره تا ساعت 22 امروز جمعه 29 آذرماه برپاست و با ویژه برنامه ی اختتامیه به کار خود انتها خواهد داد.

در حاشیه برگزاری این آیین از پوستر خرانق که توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهیه و چاپ شده است با حضور مسئولان استان یزد و شهرستان اردکان رونمایی شد.

منبع: میراث آریا

به "نخستین جشنواره زردک خرانق اردکان برگزار گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین جشنواره زردک خرانق اردکان برگزار گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید