موشک فالکون ایلان ماسک توپ های جام جهانی را به فضا برد

به گزارش انجمن آقای شرفی، شرکت اسپیس ایکس توپ های جام جهانی را با موشک فالکون9 به فضا پرتاب کرد و آن ها را به زمین بازگرداند.

موشک فالکون ایلان ماسک توپ های جام جهانی را به فضا برد

پرتاب اخیر موشک فالکون9 (Falcon 9) شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) طبق معمول شامل فرود نخستین مرحله این موشک روی زمین بود. موضوع متفاوت این بود که این بار می توان فرود فالکون9 را به عنوان یک گل در جام جهانی توصیف کرد.

شرکت هواپیمایی قطر (Qatar Airways) با اسپیس ایکس همکاری کرد تا به دو توپ رسمی جام جهانی فوتبال، فرصت برترین ضربه را بدهد و آن ها را تا فضای بیرونی بفرستد. توپ های فوتبال در حالی که در نخستین مرحله فالکون9 قرار داشتند به فاصله 123 کیلومتری بالای زمین رسیدند.

سپس این توپ های سفید، آبی، قرمز و زرد همراه با تقویت کننده روی یک سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس ایکس فرود آمدند و نخستین مرحله سفر 1300 کیلومتری خود را تکمیل کردند. سپس، توپ ها به وسیله هواپیمایی قطر به فرودگاه بین المللی حَمَد (Hamad International Airport) فرستاده شدند و در آنجا به مقامات جام جهانی تحویل داده شدند.

هواپیمایی قطر گفت: یک سفر افسانه ای برای یک تورنمنت افسانه ای؛ از فضا تا شروع بازی.

توپ های مسابقه که به وسیله شرکت آدیداس (Adidas) برای جام جهانی ساخته شده اند، نخستین توپ هایی هستند که در آن ها از چسب ها و جوهر های پایدار مبتنی بر آب استفاده شده است. نام آن ها الرحله (Al Rihla) انتخاب شده که در زبان عربی به معنای سفر یا گردش است. مجموعه متفاوتی از توپ های طلایی، عنابی، قرمز به نام الحلم (Al Hilm) به معنای رویا نیز در نیمه نهایی و فینال این هفته استفاده می گردد.

مقامات اسپیس ایکس در یک توییت نوشتند: سپاس از جام جهانی فوتبال و هواپیمایی قطر که به اسپیس ایکس اعتماد کردند تا دو توپ جام جهانی را به فضا ببرند و بازگردانند.

این توپ ها، نخستین نمونه شناخته شده ای بودند که اسپیس ایکس از نخستین مرحله فالکون9 خود برای به پرواز درآوردن آن ها در یک پرواز زیرمداری استفاده کرد. با وجود این، آن ها نخستین توپ های فوتبال نیستند که به فضا پرتاب می شوند؛ چه برسد به توپ های مسابقه جام جهانی.

فضانوردان روسی در سال 2018، یک توپ تل استار18 (Telstar 18) آدیداس را پیش از استفاده از آن برای شروع جام جهانی روسیه، به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) پرتاب کردند. این توپ که به وسیله خدمه ایستگاه امضا شد، در طول 74 روز حضور خود در فضا، بیش از 50 میلیون کیلومتر را طی کرد. فضانوردان از توپ فوتبال دیگری که در ایستگاه به جای مانده بود، برای بازی خود هم زمان با مسابقات روی زمین استفاده کردند.

اسپیس ایکس یک سال بعد طی قرارداد با ناسا، چندین توپ فوتبال آدیداس را روی یک فضاپیمای باری دراگون (Dragon) برای آنالیز در آزمایشگاه ملی ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب کرد. هدف از این آزمایش ها، دستیابی به درک بهتری از ویژگی های پرواز توپ ها فراتر از آنچه در یک تونل باد زمینی ممکن است، بود. انتظار می رفت که نتایج این آنالیز، آزادی بیشتری را برای طراحی شکل و بافت فراهم کند.

در میان نمونه های دیگری که در طول سال های اخیر پرتاب شدند، یک توپ فوتبال بود که از زباله های شاتل فضایی چلنجر (Challenger) در سال 1986 بازیابی شد و 31 سال بعد در سال 2017 به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شد. این توپ به منظور ادای احترام به فضانوردان سقوط نموده و دانشجویانی که پرواز اصلی آن برای آن ها در نظر گرفته شده بود، به پرواز عایدی.

منبع: فرادید

به "موشک فالکون ایلان ماسک توپ های جام جهانی را به فضا برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشک فالکون ایلان ماسک توپ های جام جهانی را به فضا برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید