مقایسه سورن پلاس و پارس سال ، کدام را بخریم؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، همراه مکانیک نوشت: مقایسه سورن پلاس و پارس سال را انجام دادیم تا ببینیم این دو سدان خانوادگی ایران خودرو چه مزیت ها و معایبی نسبت به یکدیگر دارند و افرادی که برای خرید پژو پارس سال و یا سورن پلاس برنامه ریزی نموده اند، بتوانند انتخاب بهتری در این زمینه انجام دهند. پس اگر از خود می پرسید پارس سال بخریم یا سورن پلاس، حتما در ادامه با مجله خودرو همراه مکانیک همراه باشید. مبنای مقایسه ما در این مقاله دو خودروی سورن پلاس و پارس سال با موتور XU7 معمولی است.

مقایسه سورن پلاس و پارس سال ، کدام را بخریم؟

هم پژو پارس سال و هم سورن پلاس طرحی بسیار قدیمی دارند. با وجود بعضی به روزرسانی های جزئی که در این سال ها روی نمای بیرون و داخل آن ها اعمال شده است، اما درمجموع نمی توان این دو سدان را رقیب محصولات مالی امروزی دانست و جلوه جذابی برای آنها متصور شد.

در این میان شاید از لحاظ جنبه های زیبایی شناختی، بدنه سورن پلاس فرم چشم نوازتری به نمایش بگذارد اما شمایل مردانه تر پژو پارس سال باعث شده این خودرو در بازار با هواداران بیشتری همراه گردد و طی سال های زیادی که از حضور آن در ایران می گذرد، همچنان در نظر بسیاری از مشتریان خودرویی خوش پرستیژ تلقی شده و خرید پژو پارس همیشه برای ایرانیان انتخابی مناسب محسوب گردد.

پس نتیجه مقایسه ظاهری این دو سدان ایران خودرو بستگی زیادی به سلیقه مشتری دارد که آیا ظاهر زیباتر سورن پلاس را بپسندد یا جلوه خوش استایل و شمایل عامه پسندتر پژو پارس سال را بر رقیب ترجیح دهد.

در خصوص طراحی داخلی نیز می گردد چنین گفت که هر دو خودرو از داشبوردهای قدیمی و از مد افتاده استفاده می نمایند. در این میان داشبورد سورن پلاس قدمت بیشتری دارد و با احتساب تریم یک رنگ مشکی، تاحدودی نسبت به نمای داخلی پژو پارس نازیباتر به نظر می رسد. هرچند ایران خودرو کوشش نموده با تغییرات جزئی در کابین خودرو و استفاده از فرمان مشابه با محصولات دنا به علاوه استفاده از کلیدهای کنترلی و طرح فیبر کربن در بعضی قسمت های آن، خرید سورن در نسخه پلاس را توجیه کند.

از لحاظ فضای داخلی شرایط هر دو خودرو مناسب است و تا 5 سرنشین بزرگسال نیز می توانند روی جایگاه های آنها حضور پیدا نمایند. صندوق عقب پژو پارس 470 لیتر گنجایش دارد اما این رقم برای سورن پلاس کمی بیشتر است و به 500 لیتر افزایش پیدا می نماید. از لحاظ کیفیت ساخت کابین نیز شرایط سورن پلاس کمی نسبت به حریف برتر به نظر می رسد.

مقایسه فنی سورن پلاس و پارس سال

از نظر کارشناسی خودرو با وجود آنکه پلتفرم این دو محصول ایران خودرو کاملا مشترک است، اما تفاوت سورن پلاس و پارس سال در بخش فنی محسوس به نظر می رسد. زیرا اگر به مقایسه موتور سورن پلاس و پارس سال بپردازید، متوجه خواهید شد که سورن پلاس از موتور 1.7 لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ EF7 به قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن متر استفاده می نماید اما پژو پارس سال از موتور هشت سوپاپ 1800 سی سی XU7 به قدرت 100 اسب بخار و گشتاور 153 نیوتن متر نیرو می گیرد.

از لحاظ اندازه شتاب به نظر می رسد که شرایط پژو پارس نسبت به حریف برتر باشد؛ زیرا وزن این خودرو از سورن پلاس کمتر بوده و از لحاظ آیرودینامیک نیز بدنه پژو پارس فرایند شکافت هوا را تا حدودی راحت تر از حریف انجام می دهد و به پیش می رود. اندازه مصرف سوخت موتور پارس سال به طور ترکیبی چیزی حدود 1.5 لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر از سورن پلاس است. بعلاوه سیستم پیشرانشی و فنی پارس از جهت استهلاک و خرابی معمولا دردسرهای بیشتری برای مالک به وجود می آورد. به ویژه سوختن واشر سرسیلندر در موتور XU7 کاملا معروفیت دارد.

با این حال قیمت قطعات یدکی این موتور نسبت به پیشرانه EF7 پایین تر است و هزینه تعمیرات آن کمتر برآورد می گردد. کیفیت سواری هر دو خودرو نیز تقریبا مناسب است و سواری تاحدودی نرم با هندلینگ متعادل را از آنها شاهد خواهید بود. جهت دریافت اطلاعات کامل تر درباره مشخصات فنی این دوستان ایران خودرو جدول زیر را مطالعه کنید.

مدل خودرو

سورن پلاس

پارس سال

پیشرانه

چهار سیلندر تنفس طبیعی-16سوپاپ

چهار سیلندر خطی-8سوپاپ

حجم موتور

1.7 لیتر

1.8 لیتر

حداکثر قدرت

113 اسب بخار

100 اسب بخار

حداکثر گشتاور

153 نیوتن متر

153 نیوتن متر

گیربکس

پنج سرعته دستی

پنج سرعته دستی

مصرف سوخت(ترکیبی)

7.36 لیتر

9.1 لیتر

شتاب صفر تا 100

12 ثانیه

11 ثانیه

حداکثر سرعت

189 کیلومتر بر ساعت

190 کیلومتر برساعت

وزن (کیلوگرم)

1240

1165

مقایسه آپشن های سورن پلاس و پارس سال

در ادامه مبحث مقایسه سورن پلاس و پارس سال به بخش آنالیز امکانات رفاهی و ایمنی موجود در این دو خودرو می رسیم. پژو پارس سال جزو دسته کم آپشن ترین تولیدات ایران خودرو محسوب می گردد. اما سورن پلاس تجهیزات مناسب و به روزتری در اختیار سرنشینان قرار می دهد که موجب می گردد در این بخش با توجه به قیمت سورن تیپ پلاس، این خودرو برنده رقابت باشد.

بر این اساس سورن پلاس از امکانات بیشتری مثل: فرمان با روکش چرمی و کلیدهای کنترلی، سیستم پخش نو با 6 اسپیکر و خروجی ساب ووفر، نمایشگر کامپیوتر سفری، بلوتوث، هندزفری، چراغ بدرقه، جایگاه های جلو با تنظیمات برقی، آینه های جانبی تاشونده به صورت برقی با گرمکن و شیشه بالابر سولار همراه با آنتی ترپ (بازگشت اتوماتیک در برابر مانع) سود می برد. مواردی مثل: دو کیسه هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمزهای ضد قفل مجهز به ABS و EBD، جزو تجهیزات مشترک بین سورن پلاس و پارس سال به حساب می آیند.

نتیجه گیری؛ پژو پارس سال بخریم یا سورن پلاس

در سرانجام می توان چنین نتیجه گرفت با توجه به فزونی هایی که سورن پلاس نسبت به حریف دارد، خرید آن منطقی تر به نظر می رسد. مواردی مثل طراحی ظاهری تاحدودی نوتر، بهره مندی از موتور شانزده سوپاپ با عملکرد نرم تر و استهلاک کمتر به ویژه از جهت سوختن واشر سرسیلندر، مصرف سوخت پایین تر و بهره مندی از امکانات بیشتر، باعث می شوند سورن پلاس گزینه بهتری نسبت به پژو پارس سال تلقی گردد. در مبحث مقایسه کیفیت سورن پلاس و پارس سال هم می توان اینطور برداشت کرد که سورن پلاس در شرایط بهتری واقع شده است و از کیفیت ساخت کمی بالاتری سود می برد. شما می توانید برای خرید اقساطی پژو پارس از طرح فروش اقساطی شرکت همراه مکانیک بهره ببرید.

با این وجود به علت شرایط خاص بازار و تعصب مشتریان روی محصولاتی مثل پژو پارس، این محصول ایران خودرو از هواداران بیشتری در بازار برخوردار است و خریدوفروش آن راحت تر صورت می گیرد. ضمن آنکه بسیاری از مشتریان همچنان استایل و ظاهر پژو پارس را بر محصولاتی مثل سورن پلاس ترجیح می دهند و خرید آن را بر رقیبانی مثل سورن پلاس و تندر 90 و … ارجح می دانند.

227

منبع: خبرآنلاین

به "مقایسه سورن پلاس و پارس سال ، کدام را بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه سورن پلاس و پارس سال ، کدام را بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید