فواید گیاه دم اسب برای سلامتی

به گزارش انجمن آقای شرفی، گیاه دم اسبی یکی از گیاهان پر طرفدار در طب سنتی است که علاوه بر خاصیت فراوانی که برای پوست و مو دارد ، برای درمان بسیاری از بیماری ها نیز به کار می رود.

فواید گیاه دم اسب برای سلامتی دم اسب از جمله گیاهان دارویی است که از قدیم در اروپا و چین بکار می رفته است. در فارسی به آن دم اسبی، دم اسب و علف هفت بند نیز می گویند. درکتب طب سنتی با نامهای ذنب الخیل و ذنب الفرس از آن نامبرده شده است.

گیاه دم اسبی چون دارای اندازه زیادی سیلیس می باشد بنام سیلیس Silica نیز معروف است.

گیاه دم اسبی دو نوع ساقه هوایی دارد. ساقه ای که به رنگ قرمز است و در اوائل بهار ظاهر می گردد و دیگری ساقه نازک که برنگ سبز بوده و بعد از آن رشد می کند و مصرف طبی دارد.

درادامه این مطلب به خواص مصرف گیاه دم اسبی اشاره می کنیم.

ادرار آور استگیاه دم اسبی به دفع آب بدن کمک می کند و حجم ادرار را تا 30 درصد افزایش می دهد. این گیاه به کاهش وزن و دفع چربی های تجمع یافته در ناحیه شکم کمک می کند. اگر دچار مسائلی مانند احتباس آب، چاقی مفرط، اسیداوریک زیاد، آرتریت و نقرس هستید، می توانید به این گیاه اعتماد کنید. گیاه دم اسبی از بروز بیماری های دستگاه ادراری جلوگیری کرده و خطر بروز سنگ کلیه و مسائل پروستات را کاهش می دهد.

تقویت استخوان هاگیاه دم اسبی حاوی اندازه بالایی سیلسیوم است و به سلامت استخوان ها کمک می کند. مصرف گیاه دم اسبی برای افراد سالمند و افرادی که از مشکل شکستگی استخوان رنج می برند توصیه می گردد چون به تقویت استخوان ها و تثبیت کلسیم در آنها کمک می کند.

علاوه بر این گیاه دم اسبی برای تقویت تاندون ها موثر بوده و در نتیجه باعث کاهش آسیب های ورزشی می گردد. این گیاه برای پارگی لیگامنت ها و کشیدگی عضلانی مفید است و از بروز پوکی استخوان در خانم ها جلوگیری می کند.

برای قطع خونریزی هاگیاه دم اسبی حاوی اسیدپکتیک و گالیک است که از خونریزی جلوگیری می کنند. در واقع این گیاه برای قطع خونریزی بینی، خون در ادرار و خونریزی شدید ماهانه مناسب است.

جهت بندآوردن خون شیره تازه این گیاه را می توان استفاده کرد.جهت جلوگیری از خون دماغ شیره این گیاه را در بینی بچکانید. جهت درمان خونروی های داخلی اعم از ریوی یا احشایی و رحمی از دمکرده گیاه دم اسبی روزی 3 فنجان بنوشید. جهت درمان اخلاط خونی از جوشانده دم اسب استفاده گردد.

مفید برای عفونت های مجرای ادراریگیاه دم اسبی برای معالجه ناراحتی پروستات، عفونت های مجرای ادراری، دفع سنگ کلیه و کیست به کار برده می گردد. (جهت بیماری های کلیه و دفع سنگ کلیه از دمکرده دم اسب هر 6 ساعت یک فنجان بنوشید.)

مفید برای مجرای تنفسیاستنشاق بخار دم کرده گیاه دم اسبی، گرفتگی مجرای تنفسی را باز می کند.برای رفع سرفه های خشک، برونشیت، گرفتگی مجرای تنفسی و تب مربوط به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، روزی 2 لیوان دم کرده این گیاه را میل کنید.1

دارای خواص ضد پیری استاز چروک های غیرمنتظره و افتادگی پوست خود ، خسته شده اید؟! پک صورت دم اسبی را ،امتحان کنید.محصولاتی که ادعا می کنند ،دارای خواص ضدپیری و ضدچروک هستند، عنصر اصلیشان گیاه دم اسب می باشد،آن هم به علت توانایی آن، در رشد و نگهداری بافت های هم بند سالم است.

همه اینها، به علت جذب سیلیکای موجود در این گیاه است، که یک ماده معدنی می باشد و به کلاژن سازی کمک میکند.علاوه بر این، این گیاه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است، که به کند شدن فرایند پیری، کمک میکند.

درمان آکنهداشتن یک پوست مستعد آکنه، بسیار سخت و حساس است.حتی یک تغییر کوچک در آب و هوا یا رژیم غذایی، میتواند مهمان های ناخوانده (آکنه) را برای شما بیاورند ، که قصد ترک کردن پوستتان را ندارند.خوشبختانه چای سرد و رقیق گیاه دم اسب، پوست را تمیز می کند و برای پوستهای مستعد آکنه و جوش، بسیار مناسب است.این گیاه،به خوبی یک تونر شگفت انگیز، عمل می کند.

مزایای گیاه دم اسب برای مو

این گیاه بعنوان یک درمانگر فوق العاده ،برای بسکمک از مسائل مو شناخته شده است ، از جمله:طاسی و شوره سر و همچنین، رشد مو را افزایش می دهد.این گیاه زیبا، معمولا بعنوان مکمل استفاده می گردد،اما میتوان به صورت موضعی روی مو هم ، از آن استفاده کرد، که تاثیر فوق العاده ای دارد.

درمان شوره سر و مو خورهشوره سر، یکی دیگر از مسائلی است که در هر زمستان به سمت افراد می آید (برای برخی حتی در تابستان نیز وجود دارد). آیا این باعث می گردد از بسکمک از محصولات ضد شوره مانند شامپو، روغن، و غیره استفاده کنیم؟

حضور سیلیس در گیاه دم اسبی باعث می گردد که برای درمان مسائل مو مانند، شوره سر و مو خوره موثر باشد.این محصول طبیعی مراقبتی مو می تواند موهای شما را سالم و زیبا بدون عوارض جانبی نگه دارد.

سلامت کلیهدم اسبی، به درمان اختلالات کلیوی و مسائل احتباس مایع در بدن کمک می کند.با توجه به خواص شگفت انگیز دیورتیک، دم اسبی به طور طبیعی به دفع سنگ کلیه کمک می کند.عفونت های مثانه و سنگ ها، بی اختکمک و مسائل عمومی مثانه نیز می تواند با گیاه دم اسبی درمان گردد.دم اسبی، همچنین در پاکسازی سیستم با ایجاد نیاز به آب در بدن و تنظیم جریان ادرار در بدن ،موثر است.تمام کاری که لازم است انجام دهید، این است که هر روز یک فنجان چای دم اسبی بخورید!

درمان آلرژیکسانی که آلرژی های پوستی دارند، می توانند برای بهبود، بر روی گیاه دم اسبی اعتماد کنند.خواص ضد التهابی دم اسبی، یک درمان عالی برای آلرژی ناشی از پوشاک و سایر آلرژی ها است.التهاب را آرام می کند و علائم را از بین می برد.

درمان مسائل پاگیاه شناسان چینی ،برای تمام مسائل پا، دم اسبی را پیشنهاد می دهند .چه پای یک ورزشکار و چه پای سرما زده (به علت قرار گرفتن در معرض شدید سرما یا رطوبت که باعث تخریب مویرگ ها در پاها می گردد، و سبب التهاب، لرز و قرمزی می گردد) یا پای شکسته باشد.می توانید برای بهبود، دوبار در هفته بپاهایتان را در این مواد خیس کنید.

کاهش قند خوناخباری خوب برای افراد مبتلا به دیابت!

مطالعات متعددی نشان داده اند، که بیماران مبتلا به دیابت نوع دو که دوز خوراکی عصاره دم اسبی را یکبار در روز دریافت می کنند، اندازه قند خون خود را در عرض دو ساعت پس از مصرف کاهش می دهند.قبل از هر وعده غذایی، باید کپسول دم اسبی را بخورید، تا سطح قند خون خود را کنترل کنید.

درمان زخم معدهقرقره چای دم اسبی، یک راه خوب برای درمان زخم معده و مسائل مربوط به دهان، مانند لوزه های ملتحمه و لثه ها است.

درمان هموروئیداین گیاه شگفت انگیز ،دارای خواص قوی ضد التهابی و هموستاتیک است، که مانند یک لطف الهی برای کسانی که مبتلا به هموروئید می شوند، می باشد ،با استفاده از گیاه دم اسبی، می توان به کاهش درد و یا کاهش خونریزی کمک کرد.

تمام کاری که باید انجام دهید، این است که یک فنجان چای دم اسبی را قبل از هر وعده غذایی مصرف کنید.فقط مطمئن شوید که یک وعده غذایی غنی از فیبر را دریافت می کنید که خطر ابتلا به یبوست را کاهش می دهد ،و هم درد هموروئید را نیز کاهش می دهد.

مفید برای حافظهدوباره کلید های خانه خود را جا گذاشته اید؟حافظه بدتان را سرزنش خواهید کرد.نگران نباشید. در اینجا یک راه حل گیاهی -گیاه دم اسبی- برای تمام مسائل مربوط به حافظه وجود دارد.

محققان دریافته اند، که کمبود شدید سیلیس در بدن ،ممکن است علت تمام این مسائل حافظه باشد و با وجود محتوای مناسب سیلیس، دم اسبی بلافاصله به عنوان یکی از تقویت کنندگان حافظه، نام برده می گردد.به تقویت بافت ارتباطی در مغز، سلول های عصبی و همچنین نخاع کمک می کند.

علاوه بر این، نیکوتین موجود در دم اسبی، یک محرک شناخته شده است، که مغز و سیستم عصبی ما را تحریک می کند.این گیاه عالی نیز ،اثرات آنتی اکسیدانی قوی دارد، که اغلب با توانایی های شناختی بالاتر ارتباط دارد ، بنابراین توصیه می گردد ،یک یا دو کپسول از گیاه دم اسبی را روزانه برای حافظه بهتر بخورید.

افزایش ایمنیآیا شما قربانی یک سیستم ایمنی ضعیف هستید؟

بدون هیچ گونه نگرانی، گیاه دم اسبی می تواند شما را در مقابل تعدادی از میکروب ها و اختلالات محافظت کند.این گیاه ،دارای خواص ضد عفونی کنندگی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است ،که می تواند بدن ما را از حمله پاتوژن های خارجی و ناخواسته محافظت کند.این امر ،زمانی مفید است که شما زخمی می شوید یا از بیماری جدی رنج می برید.دم اسبی ،سطح ایمنی ما را تقویت می کند و عفونت ها را دور نگه می دارد.2

موارد منع مصرفاین گیاه را نباید اطفال خردسال و زنان حامله مصرف کنند.

مصرف زیاد آن ممکن است باعث ناراحتی معده و اختلال در دستگاه هضم و اسهال گردد .

برای افرادی که دچار مسائل قلبی و کلیوی هستند یا ناراحتی کبدی دارند مورد منع مصرف دارد.

نحوه استفاده

دمنوشیک قاشق مربا خوری از گیاه خشک را در یک لیوان آب جوش ریخته و برای مدت 10 دقیقه دم کنید .

جوشاندهمقدر 100-80 گرم گیاه خشک را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید برای مدت نیمساعت بجوشد سپس آنرا صاف کرده و بمقدر یک فنجان قبل از هر غذا بنوشید .3

پی نوشت:

1.www.beytoote.com

2.www.namnak.com

3.www.tabaye.ir

منبع: راسخون

به "فواید گیاه دم اسب برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید گیاه دم اسب برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید