غصه پرغصه خصوصی سازی این بار در مشهد، اعتصاب کارگران سایت بینالود کارخانه رینگ سازی و اخراج کارگران

به گزارش انجمن آقای شرفی، کارگران سایت بینالود کارخانه رینگ سازی مشهد صبح امروز در اعتراض به عدم پرداخت تعهدات شرکت به کارگران دست به اعتصاب زدند که این اعتصاب تاکنون منجر به اخراج 9 نفر از کارگران شده است.

غصه پرغصه خصوصی سازی این بار در مشهد، اعتصاب کارگران سایت بینالود کارخانه رینگ سازی و اخراج کارگران

به گزارش خبرنگار دانشگاه انجمن آقای شرفی، صبح امروز همزمان با نخستین روز مهر ماه کارگران سایت بینالود کارخانه رینگ سازی مشهد در اعتراض به عدم پرداخت تعهدات شرکت به کارگران و اخراج تعدادی از آن ها دست به اعتصاب زدند.

این سایت دارای سه خط فراوری شامل خط مونتاژ کامل رام پژو 405، 35 درصد بدنه پژو 405 و مونتاژ رینگ و لاستیک 405 است که بنا به گفته یک منبع مطلع سودآوری روزانه این سه خط فراوری در سال 96 روزانه به ترتیب 18 میلیون تومان، 24 میلیون تومان و 15 میلیون تومان بوده است.

شرکت رینگ سازی مشهد در سال 96 با مبلغ 52 میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار می گردد، این در حالی است که تنها چاه آب مخصوص این کارخانه ارزش 20 میلیاردی داشته و زمین 15 هکتاری آن بین 80 تا 100 میلیارد تومان ارزش داشته است.

پس از آنکه کارخانه ایران خودرو که بخش مهمی از قطعات آن توسط کارخانه رینگ سازی مشهد تامین می گردد، با مسائل مالی روبرو می گردد، به مرور مسائل کارخانه رینگ سازی نیز ظهور و بروز نموده تا جایی که منجر به اخراج بعضی از کارگران آن می گردد.

یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش گردد، در رابطه با تجمع امروز سایت کارخانه رینگ سازی به خبرنگار دانشجو گفت: پس از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، وضعیت کارگران این سایت از روزمرد به قراردادی (پیمانی) تغییر کرد. اما با این وجود باز هم به شیوه روزمزد با کارگران رفتار می شد. به این معنا که هر روزی که در کارخانه کار بود به کارگران اعلام میشد تا در محل کار خود حاضر شوند.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

وی ادامه داد: با این شرایط حقوق کارگران بسیار افت نموده و به حدود یک میلیون 100 تا یک میلیون 500 هزار تومان رسید و با وجود بازگشایی مدارس بسیاری از کارگران مشکل تامین هزینه دارند.

این منبع مطلع با اشاره به اینکه پس از تغییر وضعیت کارگران از روزمزدی به قراردادی، مدیران کارخانه اشتغالزایی را عنوان می کردند، گفت: با این تغییر وضعیت و به اسم اشتغالزایی وام های کلانی از بانک ها گرفته اند، اما در مقابل با کارگران چنین رفتاری دارند.

وی اضافه کرد: پس از مسائل بوجود آمده برای ایران خودرو، فراوریات قطعات توسط کارخانه رینگ سازی کاهش پیدا کرد و یا ایران خودرو از شرکت های ثالث دیگری قطعات خود را تامین می کرد و با این وجود مدیران رینگ سازی پیگیر این وضعیت نبودند تا جایی که تعدادی از کارگران تعدیل شده و مابقی روزی 12 تا 13 روز در ماه در کارخانه کار می نمایند.

این منبع مطلع با اشاره به اینکه آمار قطعاتی که توسط سایت بینالود رینگ سازی فراوری می گردد مبنای معینی ندارد، گفت: ایران خودرو روزانه تعداد 120 قطعه از گلگیر عقب 405 را فراوری می کرد که فراوری آن به رینگ سازی واگذار شد، اما اکنون تعداد فراوری آن روزانه به 275 قطعه افزایش یافته است. یا رکاب پایین 405 در ایران خودرو روزانه 90 قطعه فراوری می شد و حالا در رینگ سازی روزانه به ساخت 450 مورد از آن رسیده؛ این استثمار کامل کارگران است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 6 نفر از کارگران به دلیل اعتصاب اخراج شده اند، تاکید نمود: در اعتصاب امروز نیز سه نفر از کارگران را به شرکت اصلی در مشهد ارجاع داده اند که در صورتی که شرایط را بپذیرند می توانند به کار خود بازگردند و در غیر اینصورت اخراج خواهند شد.

این منبع مطلع با تاکید بر اینکه اعتصاب کارگران تا معین نشدن وضعیت آن ها ادامه خواهد یافت، توضیح داد: برای مدیران کارخانه اخراج یک یا همه کارگران فرقی نمی کند و هیچ ابایی از این کار ندارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "غصه پرغصه خصوصی سازی این بار در مشهد، اعتصاب کارگران سایت بینالود کارخانه رینگ سازی و اخراج کارگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غصه پرغصه خصوصی سازی این بار در مشهد، اعتصاب کارگران سایت بینالود کارخانه رینگ سازی و اخراج کارگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید