عربستان به خانه بزرگترین سازه ساخته شده به وسیله بشر تبدیل می گردد

به گزارش انجمن آقای شرفی، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر گشته، عربستان به خانه بزرگترین سازه ساخته شده به وسیله بشر تبدیل می گردد.

عربستان به خانه بزرگترین سازه ساخته شده به وسیله بشر تبدیل می گردد

مربع نو عنوان پروژه بزرگ عربستان سعودی است که براساس تصاویر منتشرشده شبیه به شهری در فیلم های علمی تخیلی به نظر می رسد، اما عربستان سعودی میخواهد با عملی کردن این پروژه در دنیای واقعی، مرکز این کشور را به یکی از سازگارترین شهرهای کره زمین تبدیل کند.

پروژه مربع نو به رهبری محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مرکز شهر نوی برای ریاض خواهد بود تا مرکز عربستان را به وسعت 19 کیلومتر مربع توسعه و صدها هزار نفر را در خود جای دهد.

در قلب این پروژه، مکعب واقع شده است که یک سازه مکعبی شکل به ارتفاع 400 متر، عرض 400 متر و طول 400 متر است و به مقدار ای بزرگ است که بتواند 20 ساختمان امپایر استیت را در خود جای دهد. این پروژه قرار است در سال 2030 تکمیل گردد.

فناوری تمام نگاری بکار رفته در این پروژه، تجربه واقعیتی نو را حین خرید و غذا خوردن برای افراد ایجاد می نماید. ساختمان مکعب بعلاوه امکانات تفریحی همانند هتل و واحدهای مسکونی را شامل می گردد.

سی ان ان در گزارشی برای معرفی این پروژه نوشت عربستان سعودی که چندین دهه به علت نقض حقوق بشر، در سرخط اخبار ناخوشایند بوده است، اینک به سراغ پروژه ای جاه طلبانه رفته تا اقتصاد این کشور را از اتکا به نفت دور کند و وجهه عربستان را به عنوان یک کشور محافظه کار و بسته تغییر دهد.

با این حال، بعضی تحلیلگران معتقدند این پروژه نشان دهنده رقابت جدی عربستان با همسایگانش یعنی دبی و دوحه است که هر دو چندین دهه برای تبدیل شدن به قطبهای گردشگری و سرمایه گذاری منطقه کوشش نموده اند.

در سال 2021، محمد بن سلمان پروژه شهر پیشرو نئوم را با بودجه 500 میلیارد دلاری در شمال غرب این کشور با وعده خدمتکاران روبات، تاکسی های پرنده و یک ماه مصنوعی غول پیکر معرفی کرد. او سال گذشته نیز از یک شهر خطی غول پیکر به نام لاین اطلاع داد که 9 میلیون نفر را در خود جای خواهد داد.

به گفته رسانه های سعودی، این کشور در حال حاضر یک برنامه 800 میلیارد دلاری برای دو برابر کردن مقدار مرکز در دهه آینده و بعلاوه تبدیل آن به یک مرکز فرهنگی و مالی برای منطقه دارد و مقام های عربستان نیز اصرار دارند پروژه ها طبق برنامه ریزی ها پیش می رود.

هنوز تعیین نیست هزینه ساخت مربع نو چقدر خواهد بود یا اینکه صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان چطور برای تامین مخارج آن برنامه ریزی نموده است.

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان در ماه فوریه در پاسخ به پرسش سی ان ان درباره هزینه و برنامه های مالی این پروژه گفت که جزئیات آن هنوز اعلام نشده و اطلاعات بیشتر در آینده منتشر خواهد شد.

در این بین، بعضی از تحلیلگران تردید دارند و معتقدند عربستان ممکن است نتواند بودجه کافی برای تحقق بخشیدن به جاه طلبی هایش تامین کند.

آندرس کریج محقق مؤسسه مطالعات خاورمیانه ای کینگز کالج لندن بیان نمود: بودجه همه اینها بطور کامل تامین نشده است. عربستان سعی نموده برای تحقق این پروژه تعداد زیادی سرمایه گذار مستقیم خارجی بدست آورد تا صندوق سرمایه گذاری عمومی بتواند این پروژه را تامین کند.

عربستان سعودی امیدوار است تا سال 2030 بتواند سالانه 388 میلیارد ریال معادل 103 میلیارد دلار به صندوق سرمایه گذاری عمومی اضافه کند.

براساس این گزارش، سایمون هندرسن مدیر برنامه خط مشی خلیج (فارس) و انرژی در موسسه واشنگتن معتقد است که توانایی عربستان سعودی برای تامین بودجه این پروژه به قیمت نفت نیز بستگی دارد.

در حالی که بعضی شهر نو را به تمسخر گرفته و در خصوص قابل سکونت بودن آن تردید دارند، بعضی دیگر به شباهت عجیب آسمان خراش مکعبی آن با مقدس ترین مکان اسلام در مکه یعنی کعبه اشاره نموده اند.

منبع: همگردی

به "عربستان به خانه بزرگترین سازه ساخته شده به وسیله بشر تبدیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان به خانه بزرگترین سازه ساخته شده به وسیله بشر تبدیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید