طرز تهیه کمپوت کیوی خانگی بسیار خوشمزه، با ماندگاری بالا

به گزارش انجمن آقای شرفی، کیوی این میوه پرزدار، دارای مواد غذایی بالا و میزان کالری بسیار پایینی است، به این خاطر در رده میوه های بسیار مفید واقع شده است. این میوه به دلیل خاصیت کاهندگی که بر سطح تری گلیسیرید دارد، از غلظت خون می کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته ها جلوگیری می کند.کیوی با داشتن آنتی اکسیدان فراوان خاصیت ضدسرطانی بسیاری دارد و امکان مبتلا شدن به بعضی از سرطان ها را کاهش می دهد. ما در مطالب قبلی طرز تهیه مارمالاد کیوی، لواشک کیوی، اسموتی کیوی و موز را به شما آموزش داده ایم و در این مطلب قصد داریم طرز تهیه کمپوت کیوی را ارائه دهیم؛ با ما همراه باشید.

طرز تهیه کمپوت کیوی خانگی بسیار خوشمزه، با ماندگاری بالا

مواد لازم برای تهیه کمپوت کیوی

مواد لازم
کیوی1 کیلوگرم
شکر400-500 گرم
آببه میزان لازم
مواد دلخواه برای معطر کردن کمپوت هر نوع میوه ای
چوب دارچین - هل - گلاب - زعفران - وانیلبه دلخواه

طرز تهیه کمپوت کیوی

به 2 طریق می توان کمپوت هر میوه ای را درست کرد:

روش اول

  • میوه ها را شسته و کاااملا خشک می کنیم.
  • میوه را خرد کرده و درون ظروف شیشه ای درب دار میریزیم. (درب ها فلزی و بدون زنگ زدگی و سوراخ باشند)
  • شهدی از آب و شکر و در صورت دلخواه کمی وانیل تهیه می کنیم. (بستگی به میوه و شیرینی آن دارد؛ معمولا نیمی از وزن میوه باید شکر ریخته شود.)
  • این شهد را روی حرارت می گذاریم تا شکر در آب کاملا حل شود.
  • وقتی شهد از حرارت افتاد، آن را روی میوه های درون شیشه ها می ریزیم و درب آن را محکم می بندیم. (هوایی داخل شیشه نماند.)
  • ظرف در بسته کمپوت را درون قابلمه بگذارید و مقداری آب سرد درون قابلمه بریزید. (میزان آب چند سانتی متر از درب ظرف شیشه ای شما پایین تر باشد.)
  • قابلمه را روی حرارت گذاشته تا آب به جوش آید.
  • پس از گذشت 10 دقیقه، حرارت را خاموش کرده و ظرف شیشه ای خود را از قابلمه خارج کنید و بگذارید کاملا سرد شود.
  • کمپوت شما آماده است و می توانید آن را در کابینت و یخچال نگهداری کنید.

روش دوم

میوه مورد نظر و آب و کمی شکر را در قابلمه ریخته مستقیماً روی حرارت می گذاریم تا یکی دو جوش بزند و بعداز روی حرارت بر می داریم که این نوع کمپوت ماندگاری ندارد نهایتاً چند روزی بیشتر در یخچال نمی ماند.

نکته: هر کدام از مواد معطری که در جدول موا اولیه آمده را دوست داشتید استفاده کنید، از ابتدا کنار میوه ها قرار دهید و فرآیند پخت را پیش ببرید.

ارزش غذایی کیوی

کیوی منبعی بسیار غنی و سرشار از ویتامین C است و مقدار ویتامین C آن از پرتقال نیز بیشتر است. ویتامین ث موجود در کیوی، 2 برابر پرتقال، 6 برابر لیموترش و میزان مواد مغذی آن 8 برابر سیب است. همچنین دانه های سیاه آن حاوی ویتامین D است. کیوی همچنین دارای ویتامین A ویتامین های B1, B3, B2 و سایر ویتامین های گروه ب است.

کیوی از میوه های بسیار کم کالری است. در 100 گرم کیوی 47 کالری وجود دارد و از جهت میزان کالری هم ردیف زردآلو و نارنگی است. مقدار پتاسیم آن از موز بیشتر است. از میزان منیزیم بسیار بالایی برخوردار است و به همین خاطر نیز امکان ابتلا به بعضی از سرطان ها و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

سخن آخر

افرادی که چشمان ضعیفی دارند با خوردن کیوی می توانند بینایی خود را افزایش دهند و از ضعیف شدن چشم هایشان جلوگیری نمایند، چراکه کیوی دارای مقدار زیادی ویتامین A بوده که این ویتامین برای چشم بسیار مفید است. همچنین کیوی از آسیب به DNA جلوگیری می کند، که به پیشگیری از سرطان جلوگیری می کند. بنابراین سعی کنید این میوه مغفید را به هر طریقی شده در سبد غذایی خود جای دهید.

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید و با تهیه این کمپوت خاص و خوشمزه، نطرات و سوالات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید. همچنین پیشنهاد می کنیم اگر به تهیه کمپوت میوه خانگی علاقه دارید، مطالب طرز تهیه کمپوت زردآلوی هسته جدا و بدون هسته و طرز تهیه کمپوت آلبالو را نیز در انگیزه از دست ندهید!

منبع: مجله انگیزه

به "طرز تهیه کمپوت کیوی خانگی بسیار خوشمزه، با ماندگاری بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کمپوت کیوی خانگی بسیار خوشمزه، با ماندگاری بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید