شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودرو های چینی را ندارد

به گزارش انجمن آقای شرفی، ورود خودروهای چینی به ایران سال های اول دهه 80 آغاز شد. خودروسازی در چین صنعتی قدیمی و با سابقه طولانی نیست، اما مانند دیگر صنعت های این کشور با وجود ضعف های جدی در ابتدای کار، به سرعت پیشرفت کرد.

شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودرو های چینی را ندارد

خودروهایی که در سال های ابتدای قرن بیست و یکم هیچ جایی در بازارهای جهانی نداشت و حتی به عنوان محصولات مالی قابل قبول نبود، به مرور راستا پیشرفت را در پی گرفت و حدود 10 سال بعد، حرف های بسیاری در این صنعت برای گفتن داشت. این خودروها به فراخور بهبود شرایط در بازارهای جهانی، در ایران نیز شرایط بهتری پیدا کرد؛ اما با ایجاد محدودیت برای صنعت خودروسازی ایران و توقف واردات خودرو، بازار مونتاژ چینی ها در ایران نیز رونق خوبی گرفت.

قیمت خودروهای چینی نیز دوشادوش خودروهای ایرانی رو به افزایش است؛ بازاری که با ممنوعیت واردات خودرو دربست در اختیار خودروهای مونتاژی قرار گرفته است و معلوم نیست روی کدام قیمت ها آرام خواهد گرفت.

دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودرو های خارجی در بازار گفت: سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودرو های چینی و روسی است، اما اگر خودرویی خارجی باشد، بازار قیمت آن را مشخص می نماید و نهاد ناظری بر آن نظارت ندارد و سازمان حمایت نظارت ارشادی دارد.

مهدی دادفر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا نحوه فروش خودرو های خارجی نسبت به ایرانی ها فرق دارد؟ اضافه نمود: اکنون خودروسازان خارجی به این نحوه خودرو را می فروشند که در یک روز فرصت دارند ثبت نام نمایند و همان روز باید مبلغ موردنظر را بپردازند.

دادفر افزود: اکنون تمام خودرو های وارداتی به صورت CKD با حداقل 20 درصد داخلی سازی وارد می گردد. محصولات مونتاژی به خاطر اینکه عرضه محدود است مشمول قیمت گذاری نیست. تعداد عرضه به گونه ای نیست که احتیاجی به ورود نهاد نظارتی به قیمت گذاری باشد. نرخ این محصولات را خود مونتاژنماینده مشخص می نماید.

بازار در همه حوزه ها انحصاری است. در حوزه خودروهای چینی به خاطر سخت گیری مکرر وزارت صمت، تقریباً هیچ شرکتی فعال نیست و یکی دو شرکت فعال است. آنها هم هرطوری که دلشان می خواهد با مردم رفتار می نمایند.

مشاور رئیس شورای رقابت با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودرو های خارجی در بازار گفت: شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودرو های چینی و خارجی را ندارد و سازمان حمایت باید آنها را قیمت گذاری کند.مصطفی صفاری ادامه داد: وزارت صمت به سازمان حمایت مجوز داده است تا در نحوه فعالیت خودروسازان نظارت کند.

این روزها شاهد عرضه انواع خودروهای چینی و لیست قیمت تازه محصولات آنها هستیم، جالب است که در این لیست قیمت یک دستگاه خودروی شاسی بلند چینی پرفروش به بیش از 800 میلیون تومان رسیده است؛ مبلغی که در گذشته می توانستیم برای خودرویی اروپایی پرداخت کنیم.

بیگی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودرو های خارجی در بازار گفت: برترین روش برای فروش خودرو ها این است که خود کارخانه روی آن نظارت کند و قیمت گذاری کند. خودرو های چینی چون هم رده قیمت با دیگر خودرو های خارجی است، انحصاری در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه چرا در فروش خودرو های خارجی فرآیند قرعه کشی صورت نمی گیرد، افزود: قرعه کشی سیاست خوبی نبود و نتایج خیلی مثبتی نداشت. معمولاً با این روش ها قیمت افزایش پیدا می نماید و با افزایش قیمت روش های فروش مختلف ظاهر می گردد. درخصوص خودرو های خارجی زمانی که کارخانه قیمت عجیب و غریب دهد، سازمان حمایت ورود خواهد نمود.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، با تأکید بر لزوم نظارت قیمت خودرو های خارجی به وسیله دولت بیان کرد: برای قیمت گذاری منطقی محصولات وارداتی احتیاج به فضای رقابتی است و این مسئله در حالی است که برخی واردنمایندگان از شرایط فعلی سوءاستفاده می نمایند.

وی با بیان اینکه نباید از دولت انتظار داشت که تک تک شرکت ها را کنترل کند یا به واردات خودرو بپردازد، گفت: شرکت های تولیدنماینده جهانی خودرو هرساله با برخی ترفند ها قیمت خودرو ها را افزایش می دهند و مشتریان را ترغیب به پرداخت قیمت بیشتر برای خرید خودرو می نمایند؛ اضافه نمودن امکانات بیشتر به خودرو یکی از این ترغیب ها است.

کاکایی اضافه نمود: دولت باید فضای نظارتی خود را تقویت کند. چنانچه تنش هایی در زمینه سوءاستفاده برخی شرکت ها وجود نداشته باشد، دولت قادر خواهد بود تا به فعالیت های پایدار در صنعت خودرو بپردازد. البته یکی از دلایل نابسامانی های گذشته در بازار خودرو های وارداتی، خرید از شرکت های واسطه به وسیله واردنمایندگان ایرانی است و واردات خودرو باید از منبع اصلی انجام گیرد.

***

شما می توانید تازهترین اخبار خودرو را در بلاگ انجمن آقای شرفی مطالعه کنید

منبع: بلاگ دیوار

به "شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودرو های چینی را ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودرو های چینی را ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید