زلنسکی جامعه جهانی را به کوشش برای تامین امنیت هسته ای فراخواند

به گزارش انجمن آقای شرفی، رئیس جمهوری اوکراین در سی و پنجمین سالگرد حادثه هسته ای چرنوبیل، جامعه جهانی را به همکاری برای تامین امنیت هسته ای و جلوگیری از تکرار این فاجعه فراخواند.

زلنسکی جامعه جهانی را به کوشش برای تامین امنیت هسته ای فراخواند

به نقل از یورونیوز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با شرکت در یک مراسم در 30 کیلومتری رآکتور ویران شده چرنوبیل سخنرانی خود را ایراد کرد و گفت: انفجار چرنوبیل دنیا را برای دهه ها متحول کرد.

رئیس دولت اوکراین اضافه نمود: وظیفه ما تبدیل منطقه محروم چرنوبیل به منطقه ای برای زندگی دوباره است. ما باید همه کاری برای تقویت امنیت هسته ای انجام دهیم تا از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری کنیم.

در 26 آوریل سال 1986، حوالی 1:23 دقیقه بامداد رآکتور شماره 4 نیروگاه چرنوبیل، واقع در صد کیلومتری شمال کی یف در فرایند یک آزمایش ایمنی منفجر شد. تا 10 روز مقامات شوروی پیروز نشدند آتش سوزی رآکتور را مهار نمایند. بدین ترتیب چرنوبیل مواد رادیواکتیو را وارد جو کرد که طبق بعضی از تخمین ها سه چهارم اروپا و تمامی جمهوری های شوروی آنزمان را آلوده کرد.

مقامات اتحاد جماهیر شوروی کوشش کردند تا این حادثه و پیامدهای فاجعه بار آنرا مخفی نمایند. میخائیل گورباچف، رهبر شوروی تا 14 ماه در این باره هیچ صحبتی نکرد. طبق اسناد بایگانی منتشر شده توسط سرویس امنیتی اوکراین حداقل سه بحران از این دست، در نیروگاه چرنوبیل بین سالهای 1982 تا 1984 اتفاق افتاده است اما مقامات شوروی آنها را نادیده گرفتند و اعلام رسمی ننموده اند.

بلافاصله پس از فاجعه چرنوبیل 116 هزار از شهفرایندانی که در نزدیکی نیروگاه زندگی می کردند، محل را ترک کردند. در سال های بعد 230 هزار دیگر از ساکنینی که تا شعاع 60 کیلومتری چرنوبیل زندگی می کردند، این منطقه را ترک کردند.

امروز هنوز آمار دقیقی از تلفات انسانی این فاجعه در دست نیست. کمیته علمی سازمان ملل متحد به طور رسمی حدود 30 مورد فوتی را در میان اپراتورها و آتش نشانان که پس از انفجار در اثر تشعشعات حاد کشته شده اند، ثبت نموده است. اما در سال 2006 سازمان غیردولتی گرین پیس تعداد قربانیان این فاجعه را بیش از 100 هزار نفر گفت.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "زلنسکی جامعه جهانی را به کوشش برای تامین امنیت هسته ای فراخواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلنسکی جامعه جهانی را به کوشش برای تامین امنیت هسته ای فراخواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید