دولت به تنهایی قادر به حل مشکل معضل قاچاق در کشور نیست

به گزارش انجمن آقای شرفی، خبرنگاران/کردستان دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، با اشاره به اینکه دولت به تنهایی قادر به حل مشکل معضل قاچاق در کشور نیست، گفت: باید سازمان ها و ارگان های فرهنگی نه به خرید کالای قاچاق را در جامعه نهادینه نمایند.

دولت به تنهایی قادر به حل مشکل معضل قاچاق در کشور نیست

علی خداویسی در نشست هم اندیشی دبیران انجمن ها و موسسات مردم نهاد در سنندج، اظهار کرد: استان کردستان به هیچ وجه جزء استان های قاچاق خیز کشور نیست و مردم کردستان قاچاق را صرفا برای امرار معاش و از سرناچاری انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه دولت به تنهایی قادر به حل مشکل معضل قاچاق در کشور نیست، اضافه نمود: باید سازمان ها و ارگان های فرهنگی نه به خرید کالای قاچاق را در جامعه نهادینه نمایند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، بیان نمود: سرمایه های اجتماعی ما هر اندازه بیشتر باشد با مسائل و معضلات اجتماعی کمتری در جامعه روبرو خواهیم بود.

خداویسی با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد، سازمان هایی خود جوش و عام المنفعه هستند، ذکر کرد: این سازمان ها به سفیران فرهنگی جامعه باید درصدد نهادینه ساختن آن در سطح جامعه باشند.

وی مطرح کرد: مردم استان کردستان در طول هشت سال دفاع مقدس با رشادت های پی در پی خود نشان داد که تا چه میزان برای حفظ منافع ملی کشور ارزش قائل است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، در مورد بحث کولبرها، اذعان کرد: بارها این موضوع را مطرح نموده ایم که کولبری در نوع خود قاچاق نیست بلکه هدف صاحبان اصلی کالاها است که باید با آنها برخورد گردد، کولبرها صرفا برای تامین معاش خود و خانواده تن به همچین کار سخت و طاقت فرسایی می دهند.

به گفته وی در بحث اقلام سلامت محور و اقلام آرایشی مبارزه کار ساز نیست و تنها راه بیداری مردم برای عدم استفاده از این کالاهای قاچاق بحث نهادینه شدن آن و آگاهی مردم در مورد مضرات استفاده از این اقلام آرایشی است.

به گفته طاهامی مدیر عامل نماینده استانی خانه تعاون گران ایرانی، آموزش و پرورش را عنصر اصلی آگاهی سازی جامعه به ویژه دانش آموزان در بحث مبارزه با قاچاق دانست.

در ادامه جلالی دبیر سمن راه آفتاب نیز گفت: مسئله قاچاق مسئله ای فرهنگی است و در این مهم همه افراد یک جامعه سهیم هستند و نمی توان تنها دولت را مقصر دانست.

جلالی توضیح داد: مسئله کولبری در اصل نباید به عنوان قاچاق مدنظر قراربگیرد زیرا کولبری در کردستان به معنی زندگی و امرار معاش کسانی است که این کار را در پیش گرفته اند.

وی یکی از راه های پیشگیری از قاچاق را جلب اعتماد مردم به سازمان ها و نهادها دانست و مطرح کرد: عبارت مبارزه با قاچاق عبارت صحیحی نیست و دولت باید با نشان دادن ظرفیت های اشتغال و نهادینه کردن آن در میان مردم از قاچاق در سطح جامعه جلوگیری کند و این امر اماکان پذیر نیست جز با جلب اعتماد مردم به دولت نباشد.

کاوه قادری مدیر عامل سازمان ساڕێژ نیشتمان در ادامه اضافه نمود: عدم اعتماد به مسئولان و نهادها را مهمترین مانع در بحث پیشگیری از قاچاق است.

به گفته قادری عدم رعایت ضوابط ملی کالاهای داخلی، صادراتی و وارداتی را قاچاق کالا گویند.

وی سازمان های مردم نهاد را پل ارتباطی مردم با مسئولان دانست و تاکید نمود: در حال حاضر مردم اعتماد خود به مسئولان را از دست داده اند و عمل نکردن مسئولان به وعده های خود عامل اصلی عدم اعتماد مردم به مسئولان است.

به گفته قادری نبود مدیریت واحد در بحث پیشگیری از قاچاق عامل اصلی به نتیجه رسیدن اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از قاچاق است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دولت به تنهایی قادر به حل مشکل معضل قاچاق در کشور نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت به تنهایی قادر به حل مشکل معضل قاچاق در کشور نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید