تفاوت ماهیتی معارضان سوری موجب شکست نشست ریاض شد

به گزارش انجمن آقای شرفی، به اعتقاد کارشناس غرب آسیا، عناوین سیاسی دلیل شکست نشست ریاض نیست، بلکه حضور یا عدم حضور هریک از طرف های مذاکره کننده تعیین کننده این شکست بود.

تفاوت ماهیتی معارضان سوری موجب شکست نشست ریاض شد

هادی محمدی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار انجمن آقای شرفی، در مورد چرایی شکست نشست معارضان سوری در ریاض، با اشاره به اینکه تفاوت ماهیتی معارضان سوری موجب شکست نشست ریاض شد، بیان داشت: نشست ریاض در ادامه یک فرایند امنیتی و نظامی در داخل سوریه و یک فرایند مذاکراتی بین روسیه و غرب شکل گرفت. فرایندهای امنیتی و نظامی برای پروژه براندازی نظامی در سوریه به بن بست رسیده است؛ لذا فرانسوی ها در وهله نخست، آمریکایی ها بعد از آن و بعداً کشورهایی چون عربستان و ترکیه پذیرفتند که تداوم فرایند کنونی امکان پذیر نیست و به این بن بست اعتراف کردند.

وی با توجه به اینکه تداوم حمایت نظامی از گروه های تروریستی غیرممکن است، تأکید کرد: فرمول بسیار هوشمندی که ایران و روسیه هم در میدان و هم در عرصه مذاکرات آستانه دنبال می کنند، نوعی شمارش معکوس برای نابودی جریان های تروریستی خواهد بود. آمریکایی ها برای اینکه از فرایند مناطق چهارگانه آتش بس در سوریه عقب نمانند و به نحوی در این گردونه قرار بگیرند، مذاکراتی با روس ها آغاز کردند و مبنای این مذاکرات عبارت بود از اینکه اولاً نقشی برای آمریکا ثبت شود و ثانیاً مناطق جدیدی را به عنوان مناطق کاهش تنش ثبت کنند و مذاکرات سیاسی بعد از اجرای این اقدام آغاز شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر به بن بست رسیدن تروریست­ها اشاره داشت: گروه­هایی که در داخل به یک نقطه بن بست رسیده بودند، به ناچار باید خود را برای یک فرآیند مذاکرات سیاسی آماده می کردند. ترک ها هنوز شرایط منسجمی بین گروه های وابسته به خود ایجاد نکرده اند و فقط گروه های محدودی را در منطقه شمال حلب که به اشغال در آورده اند، در اختیار دارند. آن ها با احرار الشام و جبهه النصره در شرایط تضاد قرار گرفته اند؛ بنابراین ترک ها مرز ادلب را به روی جبهه النصره بسته اند و شرایط مطلوبی در اختیار ندارند.

وی با اشاره به اقدامات معارضان سوری برای ائتلاف مطرح نمود: گروه ائتلاف استانبول برای اینکه بتواند خود را کننده مذاکرات سیاسی نشان دهد، با توصیه روسیه به این نتیجه رسید که باید بین مجموعه های شکل گرفته در قاهره، ریاض و مسکو یک اتفاق نظر به وجود آورد تا بتواند برای مذاکرات ژنو آماده شود؛ بنابراین عربستان در جنوب سوریه تلاش کرد گروه های وابسته به خود را یکپارچه کند و در کنار جیش الاسلام که در غوطه شرقی است، مجموعه گروه های مسکو و قاهره را دعوت کند تا بتوانند به یک ادبیات مشترک برسند. این گروه ها رقیب های اصلی یکدیگر هستند و پذیرش هر کدام مساوی با زیر سؤال بردن دیگری است.

محمدی با تأکید بر اینکه این فرایند مذاکراتی پیش از این نیز معلوم بود که به سادگی نمی تواند به یک تیم مذاکراتی واحد برای ژنو منتهی شود، اضافه کرد: بر این اساس نشست ریاض با شکست روبه­ رو شد. گروه های وابسته به ریاض که به دنبال چانه زنی بودند، در رابطه با ساده ترین موضوعاتی که الجبیر مدتی پیش در مورد تحمل قدرت بشار اسد اعلام کرده بود، با مشکل روبه­ رو شدند. عناوین سیاسی دلیل شکست نشست ریاض نیست، بلکه حضور یا عدم حضور هریک از طرف های مذاکره کننده تعیین کننده شکست این نشست بود. این گروه ها اگر یکدیگر را تحمل کنند، باید خود را نفی کنند.

وی با توجه به تفاوت ماهیتی گروه­ های نشست ریاض گفت: جریان های لائیک که در مسکو جمع شده اند، مسلماً با جریان های تکفیری و وهابی مرتبط با عربستان و کشورهای دیگر حامی تروریست نمی توانند کننده واحد داشته باشند. در نتیجه موضوعات سیاسی بهانه ای برای پنهان کردن دلیل اصلی است. این گروه ها عده ای لائیک و عده ای تکفیری هستند و اگرچه خود را معتدل معرفی می کنند؛ اما از نظر ماهیت با یکدیگر متفاوت هستند.

منبع: تسنیم

به "تفاوت ماهیتی معارضان سوری موجب شکست نشست ریاض شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت ماهیتی معارضان سوری موجب شکست نشست ریاض شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید