تغییرات مشخصات فنی سایپا شاهین دنده ای

به گزارش انجمن آقای شرفی، پس از آنکه خودروسازان ایرانی دوباره مورد اعمال تحریم های بین المللی قرار گرفتند و شرکای خارجی آنها را ترک کردند، شاهد عرضه محصولات تازهی از این خودروسازان بودیم که در حقیقت نسخه ارتقایافته محصولات فعلی محسوب می شوند. سایپا شاهین محصول تازه و ملی سایپا است که پس از تیبا، ساینا و کوییک به بازار عرضه شد.

تغییرات مشخصات فنی سایپا شاهین دنده ای

با تایید خودروسازی سایپا، شاهد تغییرات تعیینات فنی سایپا شاهین دنده ای تیپ G هستیم. آنطور که نارنجی پوشان به رسانه ها خبر داده اند، آپدیت نرم افزاری روی خودرو شاهین سایپا اجرا شده است. ضمن اینکه تغییراتی در وزن خودرو نیز اتفاق افتاده است.

پیش از این اعلام می شد که سایپا شاهین دنده ای با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر و 8 سوپاپ، 108 تا 110 اسب بخار را با گشتاور 165 نیوتن متر فراوری می نماید. گشتاور 165 نیوتن متری این خودرو در دور کمتر از 1800rpm قابل بهره برداری بود. به همین علت در کاتالوگ شاهین G، به این ویژگی اشاره می شد. اکنون سایپا در کاتالوگ تازه این خودرو اعلام نموده است که بیشینه گشتاور شاهین با پیشرانه 1.5لیتری توربوشارژر M15TC، حدود 178 نیوتن متر است و در 2500rpm در پیشرانه این خودرو فراوری می گردد.

باتوجه به پیگیری و آنالیز اجرا شده، مهندسان سایپا یک به روزرسانی نرم افزاری را برای تعیینات فنی سایپا شاهین دنده ای تیپ G در نظر گرفته اند. با این اقدام در کنار فراوری 110 اسب بخار، گشتاور این سدان 1278 کیلوگرمی را 13 نیوتن متر افزایش داده و به 178 نیوتن متر رسانده اند.

بیشتر بخوانید: قیمت سایپا شاهین تعیین شد

سایپا شاهین G (در ابتدا رهام نام داشت) بر روی پلتفرم sp100 این شرکت ساخته شده است؛ پلتفرمی که بنا بر ادعای سایپا، امکان توسعه برای فراوری خودروهای سدان، هاچ بک و مینی کراس اوور را داراست. شاهین به عنوان اولین خودروی ساخته شده بر روی این پلتفرم با الهام از شاهین ایرانی ساخته شده است.

به گفته مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا و شرکت توسعه قوای محرکه تیوان، در سال 1401 پیشرانه 1لیتری 3 سیلندر و توربوشارژر تیوان برای نصب بر روی نسخه های کامل تر شاهین و آریا به خط فراوری سایپا خواهد رسید. همان طور که گفته شد این پیشرانه فناوری AVL اتریش را دارد و در حال حاضر با مشارکت شرکت تیوان، سایپا و معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری خط فراوری آن در فاز 3 شهرک صنعتی کاسپین استان قزوین شروع شده است.

این پیشرانه 999 سی سی حجم دارد و چیدمان آن از نوع 3 سیلندر و 12 سوپاپ است. بعلاوه این پیشرانه آلومینیومی با فناوری توربو همراه است و می تواند به صورت استاندارد 143 اسب بخار را در دور 5600 RPM فراوری کند. گشتاور این پیشرانه 222 نیوتن متر است که در بازه 1600 RPM تا 4400 RPM دردسترس راننده خواهد بود.

این پیشرانه کم حجم که قرار است بر روی سایپا شاهین و آریا نصب گردد، استاندارد آلایندگی یورو 6 را دارد و در هر کیلومتر فقط 90 گرم دی اکسیدکربن فراوری می نماید. بعلاوه مصرف سوخت بهینه پیشرانه تیوان در خودروهای کلاس C (سدان های میانه رده C و کراس اوورهای شهری رده B و C) که جرم خالص کمتر از 1300 کیلوگرم را دارند، 5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است.

بیشتر بخوانید: هشدار قطعه سازان به توقف فراوری

این پیشرانه که ساخت شرکت تیوان است و مهندسی AVL اتریش را دارد و اکنون برای شاهین و آریا آماده شده است، تنها موتور فراوری داخل بوده است که 100 درصد فراوریات این کارخانه قوای محرکه وارد فرایند تست سرد می شوند. بعلاوه پیشرانه تازه خانواده SP100 تنها موتور در میان خودروهای داخلی است که فرایند تست سرد را تجربه می نماید و به همین علت می توان کیفیت و عملکرد باثبات بیشتری را در این پیشرانه تازه شاهد بود. شاهین ابعاد 4460، 1768 و 1501 میلی متر در طول و عرض و ارتفاع و 2650 میلی متر فاصله در دو محور عقب و جلو دارد.

سایپا شاهین G دنده ای که از اواخر سال 1399 به دست مشتریان رسیده است، به پیشرانه 1497 سی سی 4 سیلندر و 8 سوپاپ مجهز است و با فناوری توربوشارژر، 110 اسب بخار را با گشتاور 178 نیوتن متر فراوری می نماید. این توان به وسیله جعبه دنده 5سرعته دستی و کابلی 5F18 به چرخ های جلوی شاهین G می رسد.

وجود فرمان کمکی برقی هم از دیگر مزیت های این سدان ایرانی است. در کنار این ویژگی، امکاناتی مانند سیستم تهویه اتوماتیک، استارت دکمه ای، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سانروف، سنسور پارک و دوربین عقب، آینه های تاشوی برقی، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی و … بر روی شاهین نصب شده است.

در تصویر زیر، می توانید تعیینات فنی سایپا شاهین دنده ای را مشاهده کنید.

***

شما می توانید تازه ترین اخبار خودرو را در بلاگ انجمن آقای شرفی مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "تغییرات مشخصات فنی سایپا شاهین دنده ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات مشخصات فنی سایپا شاهین دنده ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید