برترین روشها و راهها برای جوانسازی پوست

به گزارش انجمن آقای شرفی، حتی افزایش و یا کاهش قابل توجه وزن در پوست شما بازتاب خاص خودش را دارد. بدون شک پوست یک شاهد فیزیکی تمام عیار برای دوران زندگی شماست. هرچند هنوز راهی برای جلوگیری از پیر شدن کشف نشده، می توان با پیروی از توصیه هایی، ظهور نشانه های پیری را به تعویق انداخت. ورزش، تغذیه سالم و مراقبت های لازم سلامتی از جمله راه هایی هستند که بدن ما را تا سنین بالا سرحال و سالم نگه می دارند.

برترین روشها و راهها برای جوانسازی پوست رفع چین و چروک و افتادگی پوست تاثیر قابل توجهی در جوانی فرد و کاهش سن و سال ظاهری اش دارد با افزایش سن، پوست شما شادابی سابق دوران جوانی را از دست خواهد داد.همه اتفاقات روزمره که در زندگی شما رخ می دهد مانند آفتاب گرفتن در تابستان و تغییرات دوران بلوغ و یا حتی خندیدن با همه وجود در پوست شما منعکس شده است.

حتی افزایش و یا کاهش قابل توجه وزن در پوست شما بازتاب خاص خودش را دارد. بدون شک پوست یک شاهد فیزیکی تمام عیار برای دوران زندگی شماست. هرچند هنوز راهی برای جلوگیری از پیر شدن کشف نشده، می توان با پیروی از توصیه هایی، ظهور نشانه های پیری را به تعویق انداخت. ورزش، تغذیه سالم و مراقبت های لازم سلامتی از جمله راه هایی هستند که بدن ما را تا سنین بالا سرحال و سالم نگه می دارند.

اما این تغییرات پوست همواره مطلوب نیستند. خوشبختانه ناهنجاری های بافت پوست، مانند چروک ها، جای جوش ها، کک و مک ها، جای آفتاب سوختگی ها و سلولیت ها همگی با یاری روش های جوان سازی پوست رفع می شوند.

این فرایندها که ظاهر پوست را به شکل خوبی بهبود می بخشند، شامل مواد و لوازم محافظت از پوست، درمان های مراقبتی و انجام کارهایی در مطب پزشک هستند. هدف از جوان سازی، داشتن پوستی شفاف تر، نرم تر و جوان تر است.

ری سرفیسینگ چیست؟

یکی از مهم ترین مثال های جوان سازی پوست، ری سرفیسینگ (skin resurfacing) است. در این روش با استفاده از روش های درمانی گوناگون لایه بالایی پوست به صورت فیزیکی برداشته می گردد، در واقع ری سرفیسینگ به معنی بازسازی یا ایجاد یک پوشش نو است.

هدف این روش برداشتن سلول های آسیب دیده و مرده از سطح پوست به یاری روش های مختلفی همانند لیزر، درمان های نوری و اسیدها است. این روش ها از نظر اندازه تهاجمی و پیش رونده بودن و مدت زمان مناسب استراحت برای ریکاوری پوست متفاوت هستند.

روش های ری سرفیسینگ

بعضی نمونه های ری سرفیسینگ پوست عبارتند از:

لایه بردارهای شیمیایی (Chemical peels)

لایه بردارهای شیمیایی از انواع مختلفی فرمول های شیمیایی تهیه شده و برای کل پوست صورت و یا ناحیه تعیینی از پوست در مدت زمان تعیینی استفاده می شوند. محلول شیمیایی روی پوست صورت به تدریج باعث پوسته پوسته شدن و در نهایت لایه برداری پوست می گردد.

پوست نو چروک کم تری داشته و نرم تر و صاف تر است. بر حسب اینکه از چه ماده شیمیایی برای لایه برداری استفاده شده، دوره ریکاوری پوست متفاوت خواهد بود.

دِرم ابرِیژن (Dermabrasion)

این روش راه دیگری برای درمان پوست آسیب دیده بوده و برای انجام آن از یک وسیله ساینده فیزیکی و نه مواد شیمیایی استفاده می گردد.

این وسیله دستگاهی کوچک با چرخ هایی ساینده است که به سرعت روی پوست حرکت نموده و لایه سطحی پوست را برمی دارد.

پوست آسیب دیده آغاز به خونریزی می نماید، ولی پوست تازه به سرعت رشد نموده و جایگزین آن خواهد شد. بر حسب اینکه چند لایه از پوست برداشته شده و یا چه عمقی از پوست درگیر شده است، زمان ریکاوری پوست متفاوت خواهد بود.

لیزر ری سرفیسینگ (Laser resurfacing)

در این روش از نور و انرژی گرمایی برای از بین بردن قسمت نازکی از پوست استفاده می گردد. لیزر بالاترین لایه و انرژی گرمایی لایه های پایین تر پوست را برخواهد داشت. این کار فراوری فیبرهای کلاژن نو در پوست را تحریک نموده و در نتیجه پوست نوی به مراتب نرم تر و صاف تر ایجاد خواهد شد.

یکی از فواید این روش این است که آسیب بسیار کمی به پوست وارد نموده و به همین علت برای استفاده در منطقه ها حساس تر بدن هم بسیار مناسب است. بر حسب اینکه از کدام روش لیزر درمانی استفاده شده باشد، مدت زمان ریکاوری از چند روز تا چند هفته متفاوت خواهد بود.

بیمارانی برای انجام روش های جوان سازی پوست مناسب هستند که در عین سالم بودن، دارای شخصیتی مثبت داشته و در خصوص انتظارات خود از نتیجه درمان بسیار واقع گرا باشند.

روش های درمانی جوانسازی پوست

هایفوتراپی

هایفوتراپی یکی از شیوه های درمانی ایمن و برای بسیاری از افراد برترین روش جوانسازی پوست است. در این روش از امواج فراصوت استفاده می گردد و هیچ احتیاجی به ایجاد برش، زخم، بخیه و مواردی از این دست وجود ندارد. دستگاه هایفوتراپی مستقیماً بر سطح پوست قرار می گیرد و امواج فراصوت منتشر شده از آن، بر لایه های زیرین پوست اثر می گذارد. این امواج باعث تحریک کلاژن سازی پوست می شوند که از اجزای ساختاری مهم پوست هستند.

با افزایش کلاژن سازی، پوست لیفت شده، سفت می گردد و چین و چروک های آن از بین می رود. خانم ها و آقایان 30 تا 75 سال که از شل شدگی خفیف تا میانه پوست رنج می برند، برترین کاندیدا برای هایفوتراپی هستند.

ماندگاری اثرات: 1 تا 3 سال

تعداد جلسات درمانی: معمولاً یک جلسه + جلسات ترمیمی سالیانه

کاربردها: لیفت صورت، گردن و دکلته، رفع چین و چروک ها، درمان افتادگی های پوست

نتیحه و اثر هایفوتراپی بعد از ماه سوم

کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی یکی از روش های باسابقه در جوانسازی پوست است ولی در سال های اخیر توسعه و بهبود زیادی یافته. در این روش مقادیری از گاز دی اکسید کربن به زیر پوست تزریق می گردد. گاز کربن دی اکسید باعث تحریک خونرسانی و فعال کردن واکنش های ترمیمی پوست می گردد. به این ترتیب غذارسانی و اکسیژن رسانی به پوست بهتر شده و بافت ها به صورت طبیعی وارد فرآیند جوانسازی می شوند.

ماندگاری اثرات: بین 4 تا 6 ماه

تعداد جلسات درمانی: 4 تا 8 جلسه (2 هفته تا 4 هفته یکبار)

کاربردها: درمان افتادگی های پوست، رفع چین و چروک ها، درمان استرچ مارک (ترک های پوستی)، موثر در درمان ریزش مو، رفع کردن جای زخم و آثار آکنه، بهبود نتایج لیپوساکشن

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس طبق آمار پرطرفدارترین روش جوانسازی پوست است. در این روش سمی به نام بوتولونیوم به زیر پوست تزریق شده و باعث فلج شدن عضلات صورت می گردد. بوتاکس بیشتر از این که یک روش درمانی باشد، پیشگیری نماینده است. عضلات صورت وقتی که منقبض می شوند، خطوطی روی چهره ایجاد می نمایند. با افزایش سن و تکرار حرکات عضلات، خطوط موقت به چین و چروک های دائمی تبدیل می شوند. پس بوتاکس زمانی موثر است که چین و چروک های صورت هنوز دائمی نشده باشند. در این حالت برترین روش جوانسازی پوست برای شما، تزریق بوتاکس است. این روش کم هزینه، ایمن و موثر است.

ماندگاری اثرات: تا 6 ماه

تعداد جلسات درمانی: برای حفظ اثرات باید هر 6 ماه تمدید گردد

کاربردها: رفع کردن خطوط صورت، بالا بردن نوک بینی، بالا بردن گوشه لب، شکل دادن به ابروها

تزریق ژل

ژل ها موادی طبیعی یا مصنوعی هستند که برای حجم دهی به پوست استفاده می شوند. ماندگاری ژل ها به جنس آن ها بستگی دارد. مثلاً کم ترین ماندگاری به ژل های کلاژنی و بیشترین ماندگاری به ژل های دائمی ساخته شده از ماده PMMA تعلق دارد. امروزه بیشتر از ژل های نیمه دائم استفاده می گردد که از جنس هیالورونیک اسید ساخته شده اند. هیالورونیک اسید سیمان بین بافتی پوست ما است. برای همین ماده ای طبیعی، موثر و کم عارضه برای جوانسازی پوست به شمار میرود.

ماندگاری اثرات: بسته به جنس ژل - بین 6 ماه تا 5 سال

تعداد جلسات درمانی: برای حفظ اثرات باید در بازه های تعیین تمدید گردد

کاربردها: پر کردن خطوط صورت (خنده، اخم، چین های دور چشم و دور لب)، افزایش حجم لب ها

تزریق چربیوقتی بحث ماندگاری نتایج حجم دهی به پوست در میان باشد، تزریق چربی برترین روش جوانسازی پوست است. در تزریق چربی از بافت چربی طبیعی بدن استفاده می گردد. یعنی مثلاً چربی های ران یا شکم شما را با استفاده از روش لیپوساکشن برداشت می کنیم و بعد از خالص سازی به زیر پوست صورت یا نواحی دیگر تزریق می کنیم.

ماندگاری اثرات: چند سال - می تواند دائمی باشد؛

تعداد جلسات درمانی: معمولاً یک جلسه - ممکن است احتیاج به ترمیم داشته باشد؛

کاربردها: پر کردن چین و چروک ها، درمان افتادگی و شل شدن پوست، برجسته کردن سینه ها و لب ها، جوانسازی پشت دست.

محرک ها

محرک ها شامل رادیوفرکوئنسی، مزولیفت و انواع لیزر و امواج اولتراسوند است. در تمام این روش ها گرما ساختارهای قدیمی کلاژن را تخریب می نماید و کلاژن سازی نو را در بافت های زیرین پوست تحریک خواهد نمود. البته محدودیت هایی هم وجود دارد؛ مثلا لیزرها تا حدی عمق نفوذ دارند یا رادیوفرکوئنسی احتیاج به درجه گرمایی خاصی دارد و ممکن است عوارضی داشته باشد که البته مقدار این عوارض در روش های نوتر به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

یکی دیگر از روش های محرک برای جوان سازی پوست، ماساژ است. این مرکز با ارائه انواع ماساژ های ریلکسی، ماساژ تایلندی و درمانی، ماساژ با شمع و ماساژ سنگ داغ، شادابی و نشاط را به پوست شما هدیه می دهد.

طب سوزنی

تاثیرات شگفت انگیز طب سوزنی روی جوانسازی پوست در سال های اخیر توجه بسیاری را به خود معطوف نموده است و در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کانادا، ایالات متحده، کشورهای اروپایی، چین، ژاپن و... استفاده از سوزن های جادویی برای جوانسازی پوست صندلی ویژه ای پیدا نموده است.

لایه بردارها

لایه بردارها شامل انواع لیزر، پیلینگ و میکرودرم ابریژن است. تمام این روش ها با برداشتن لایه ای از روی پوست به بازسازی و نو سازی لایه سطحی پوست یاری می نمایند و در رفع چین وچروک های ریز سطحی و لک ها موثرند.

مراکز لیزر، پوست و مو و زیبائی در این مورد هم خدمات ویژه ای همانند پلینگ (کربن تراپی)، پاک سازی پوست، هیدرودرمی، میکرودروم ابریژین، پارافین تراپی، PRP، پلاسما تراپی، میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ و ... را ارائه می دهد.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت خانه سفید

سایت برترینها

منبع: راسخون

به "برترین روشها و راهها برای جوانسازی پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین روشها و راهها برای جوانسازی پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید