بررسی علل ریزش مو در زنان

به گزارش انجمن آقای شرفی، برخلاف تصور بسیاری از ما، فقط مردها نیستند که دچار طاسی و ریزش مو می شوند. ریزش مو در خانم ها هم تا حد خوبی شایع است. دلایل مختلف ریزش مو در زنان حدود 50 درصد از خانم ها را با مشکل کم پشتی و طاسی روبرو می کند. این طاسی ممکن است دائمی یا موقت بوده و تدریجی یا ناگهانی باشد. در ادامه به بررسی بحث ریزش مو در زنان پرداخته ایم تا ببینیم دلایل ریزش مو در زنان چیست؟

بررسی علل ریزش مو در زنان

علت ریزش مو در زنان

بهترین روشی که می توان فرایند رشد مو را به تصویر کشید، تصور آن به عنوان نوعی گیاه و باغچه می باشد. همانطور که گیاهان در باغ رشد می کنند و آنچه در زیر زمین رخ می دهد، باعث آن است، موی سر هم به همین ترتیب است و آنچه در حقیقت باعث رشد و نمو مو ها می شود، در زیر سطح پوست و در قسمت ریشه موها رخ می دهد.

وندی رابرتز که از متخصصان بنام پوست و مو می باشد، در این باره می گوید:همانند یک باغچه، یک چرخه رشد موی طبیعی، باید در نهایت به محصولی که همان مو است، منجر شود. چرخه مو بسیار مهم است، چراکه اگر مسئله ای در این فرایند پیش آید، می تواند علتی برای ریزش مو باشد.

آنچه که ممکن است در چرخه رشد مو باعث ایجاد اشکال شود و آن را از فرایند طبیعی خودش خارج کند، می تواند دلایلی مثل داروهای مختلف، بیماری، عفونت و یا مواد شیمیایی مختلف باشد. اگرچه مشکل ریزش مو در مردان بسیار شایع تر است، اما با اینحال ممکن است زنان هم چنین مسائلی را داشته باشند که ریزش و نازک شدن ساقه موها می تواند نمونه ای از آن باشد.

چرخه مو چیست؟

چرخه مو از سه دوره مختلف تشکیل شده است: آناژن، کاتاژن و تلوژن. حدود 90 درصد از موهای سر در دوره آناژن یا دوره رشد قرار دارند که معمولا بین 2 تا 8 سال به طول می انجامد. پس از طی این دوره یک دوره 2 تا 3 هفته ای برای مو پیش می آید که به آن دوره کاتاژن یا دوره انتقال گفته شده و طی آن فولیکول های مو کوچک می شوند. در طی دوره تلوژن هم که حدود 2 تا 4 ماه به طول می انجامد، موها به استراحت می پردازند. به طور کلی تنها حدود 10 درصد از موهای سر در هر زمانی به استراحت می پردازند و حدود 90 درصد دیگر دائما در حال رشد می باشند.این رشد معمولا حدود 6 اینچ در هر سال می باشد.

ریزش موی طبیعی

به طور کلی و طبق نظر آکادمی پوست و مو امریکا، ریزش موی طبیعی در روز برای هر فرد بین 50 تا 100 تار مو در هر روز می باشد. این تعداد حتی در روزهایی که شستشوی مو انجام می شود می تواند تا حدود 250 تار مو هم برسد. اما این عقیده که بخواهیم برای جلوگیری از ریزش مو، شستشوی موهای خود را عقب بیاندازیم درست نبوده و به هر حال این موها خواهد ریخت.

هنگامی که بتوانیم پی ببریم که موهای ما از گذشته بیشتر در حال ریختن است، معمولا باید به فکر چاره ای موثر باشیم. معمولا بیشتر پزشکان، اولین نسخه ای که تجویز می کنند شامل یک آزمایش خون برای اطمینان از کارکرد صحیح غده تیروئید و همچنین اطمینان از عدم وجود بیماری های داخلی، می باشد.

ریزش موی ارثی

یکی از روش های موثر در یافتن علت ریزش مو در زنان ، تنها دیدن و گوش دادن به بیمار است. بسیاری از افرادی که در با مشکل ریزش مو دست به گریبان می باشند، معمولا در خانواده خود دارای اقوام درجه یک و دویی می باشند که از این مشکل رنج برده اند. همچنین می توان با استفاده از بزرگنمایی سطح پوست سر، به مشاهده شرایط فولیکول های مو پرداخت. معمولا فولیکول های بیش از حد ضخیم و یا بیش از حد نازک از عمده ترین دلایل ریزش مو در زنان محسوب می شوند.

طبق آزمایشات اکادمی پوست و موی امریکا، حدود 30 میلیون زن در امریکا از مسائل ریزش موی ارثی رنج می برند. با اینکه این مشکل معمولا در سنین 50 تا 60 سالگی رخ می دهد، با اینحال ممکن است بسیاری در سنین پایین تر هم با این مشکل برخورد کرده باشند. به طور کلی حدود 50 درصد از کسانی که از ریزش مو رنج می برند، علت ریزش موی آن ها، ارثی می باشد.

به طور معمول هر بار که مویی از دست می رود، فولیکول های مو آن را با یک مو به همان اندازه جایگزین می کنند. اما در زنانی که با مشکل ریزش مو روبرو هستند، معمولا این فولیکول ها رفته رفته نازکتر شده و در نهایت از بین می فرایند. این از جمله مهمترین علت ریزش مو در زنان محسوب می شود.

شرایط درمانی و دارویی

اگر فولیکول های مو در شرایط عادی خود باشند ولی با مشکل ریزش مو روبرو باشیم یا مشکل ریزش مو به صورت ناگهانی رخ داده باشد، می توان علت ریزش مو در زنان را به یک دوره درمانی ویژه یا بیماری خاصی نسبت داد. طیف گسترده ای از شرایط می تواند باعث ایجاد مشکل ریزش مو در زنان شود.

شایع ترین علت ریزش مو در زنان در زمینه شرایط درمانی و دارویی می توان به بارداری، اختلالات تیروئیدی و یا کم خونی باشد. بیماری های دیگری هم در این زمینه می توانند باعث ایجاد مسائلی شوند، از جمله آن ها می توان به کیست تخمدان، بیماری های پوستی و سبوئوریک اشاره داشت.

دلایل دیگر

یکی دیگر از جمله علت ریزش مو در زنان می تواند اقداماتی است که در زمینه آرایش موها انجام می شود باشد. استفاده بیش از اندازه از کریستال ها و حالت دهنده های مو می تواند باعث کشیدگی مو و در نهایت ریزش مو ها شود.

رنگ های شیمیایی، استفاده از برس های نامناسب، استفاده از سشوارهای داغ، شانه زدن مو به صورت اشتباه و یا خشک کردن مو با فشار زیاد حوله، می تواند باعث شکستگی و در نهایت ریزش مو شود.

خوشبختانه برای بسیاری از این مسائل روش های درمانی موثری وجود دارد که می تواند فرایند رشد موها را دوباره به جریان انداخته و دوباره از سر گرفته شود.

اما برای این مورد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نمود و از روش های درمانی خودسرانه پیشگیری نمود.

منبع: سایت نظارت بر خانواده

منبع: راسخون

به "بررسی علل ریزش مو در زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی علل ریزش مو در زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید