اردکان الگوی زندگی مسالمت آمیز ادیان، صنایع فولادی آب بر نیست

به گزارش انجمن آقای شرفی، هادی مقیمی امروز در نشستی خبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استانداری یزد با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب در سال 57 خدمات قابل توجهی توسط دولت های مختلف با مشارکت مردم در اردکان ارائه شده است، گفت: اردکان شهرستانی فرهنگی، صنعتی و معدنی است و بخش قابل توجهی از ثروت کشور به دلیل وجود معادن مختلف در این شهرستان قرار گرفته است.

اردکان الگوی زندگی مسالمت آمیز ادیان، صنایع فولادی آب بر نیست

80 درصد کنجد وارداتی کشور در اردکان فرآوری می گردد

وی با بیان اینکه اردکان در شمال یزد واقع شده است با 9 شهرستان در سه استان مرز مشترک دارد، عنوان نمود: اردکان نزدیک به 250 واحد صنعتی در سطح ملی و فرا ملی دارد و در کنار صنایع بزرگ شیشه، فولاد، کاشی و سرامیک، بزرگترین فراورینماینده محصولات کنجدی کشور به شمار می رود به نحوی که در حال حاضر 80 درصد واردات کنجد کشور در اردکان فرآوری می گردد.

مقیمی گفت: در اردکان قبل از پیروزی انقلاب تنها شش مدرسه وجود داشت اما اکنون 120 واحد آموزشی در این شهرستان فعال است و توسعه در بخش آموزشی به هیچ وجه با دوران قبل از پیروزی انقلاب قابل مقایسه نیست.

وی یادآور شد: در حال حاضر نرخ باسوادی در اردکان بیش از 90 درصد است و این میزان بی سوادی نیز به دلیل وجود 10 هزار تبعه افغانستانی است که در این شهرستان زندگی می نمایند.

نرخ بیکاری مردان در اردکان صفر است

فرماندار اردکان، نرخ بیکاری این شهرستان را 10.7 درصد گفت و اضافه کرد: البته معتقدم نرخ بیکاری در مردان اردکان صفر است و این نرخ بیکاری مربوط به زنان جویای کار است.

مقیمی در خصوص گازرسانی به مناطق مختلف شهرستان اردکان به عنوان پهناورترین شهرستان استان یزد گفت: خرانق آخرین بخشی است که گازرسانی نشده که در بهمن ماه این منطقه نیز گازرسانی خواهد شد.

وی در خصوص گردشگری این شهرستان نیز گفت: 235 اثر غیرمنقول اردکان در فهرست آثار ملی ثبت شده ضمن اینکه بافت تاریخی اردکان نیز ثبت ملی شده و هفت موزه نیز در سطح شهرستان دایر است.

فرماندار اردکان در خصوص توسعه روستایی این شهرستان گفت: تمام روستاهای بالای 20 خانوار در شهرستان اردکان دارای طرح هادی هستند.

بالاترین نرخ رشد جمعیت مربوط به شهرستان اردکان است

مقیمی در خصوص نرخ رشد جمعیت اردکان نیز گفت: نرخ رشد جمعیت این شهرستان 4.1 درصد است که بالاترین نرخ رشد کشور است و این امر تامین احتیاجها و زیرساخت های فرهنگی در استان را ضروری می نماید.

وی در خصوص پروژه های قابل افتتاح در شهرستان اردکان در طول ایام دهه فجر نیز گفت: شاخص ترین پروژه های قابل افتتاح در اردکان طرح فراوری آهن اسفنجی وابسته به چادرملو با 465 میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و 250 اشتغالزایی مستقیم است.

افتتاح 85 پروژه در ایام دهه فجر در اردکان

وی اعلام کرد: در مجموع در این شهرستان 85 پروژه با اعتباری بالغ 9 هزار و 555 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 83 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و اشتغالزایی برای هزار و 955 نفر افتتاح می گردد.

مقیمی عنوان نمود: در شهرستان اردکان در طول دو دهه اخیر زمینه سرمایه گذاری در بخش های مختلف فراهم شده و با توجه به بسترهایی که وجود دارد، امیدواریم سرمایه گذاران در حوزه مختلف ورود نمایند.

وی با اشاره به مزایای سرمایه گذاری در اردکان گفت: وجود خط آهن مناسب در اردکان می تواند بستر مناسبی برای باراندازهای کشوری باشد و می تواند مرکز توزیع بار کشور نیز باشد و با توجه به خشکی هوا می تواند مرکز احداث سیلوهای بزرگ و نگهداری کالاها برای توزیع در سراسر کشور باشد.

از سرمایه گذاری گردشگری طبیعی در اردکان حمایت می گردد

فرماندار اردکان همچنین از وجود زمینه مناسب برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری اطلاع داد و یادآور شد: با توجه به وجود کویرها و بیابان های گسترده، بستر مناسبی برای کویرنوردی و ریگ نوردی وجود دارد و با توجه به وجود سه سطح از حیات وحش در اردکان شامل پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده، تنها شهرستانی هستیم که هر سه سطح را دارد و می تواند جاذبه خوبی برای گردشگری طبیعی باشد.

مقیمی اعلام کرد: پارک ملی سیاهکوه منحصر به فرد است که امیدواریم اصحاب رسانه برای معرفی آن کوشش بیشتری داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال انجمن آقای شرفی در خصوص زندگی مسالمت آمیز ادیان در شهرستان اردکان اضافه کرد: زندگی مسالمت آمیز میان ادیان در ایران و استان یزد پیشینه دیرینه ای دارد و امروز اگر در اردکان حضور پیدا کنیم، تفاوت میان مسلمانان و زرتشتیان قابل تشخیص نیست زیرا آنها در کنار یکدیگر با صلح و آرامش زندگی می نمایند.

اردکان الگوی زندگی مسالمت آمیز ادیان

مقیمی با اشاره به حضور زرتشتیان در اواخر خرداد ماه در شهرستان اردکان برای حضور در چک چک و مراسم ویژه آن گفت: کوشش شده به بهترین نحو ممکن این همزیستی را ترویج دهیم.

وی یادآور شد: در سال گذشته با همکاری گروهی از جوانان شریف آباد اردکان که محل اصلی سکونت زرتشتیان است، خانه سلامت شریف آباد نیز راه اندازی شد و در اجرای این طرح هم مسلمانان و هم زرتشتیان مشارکت داشتند.

مقیمی با بیان اینکه امروز نحوره رفتار با ا قلیت ها یکی از نمادهای رفتاری ما در دنیا شناخته می گردد، توضیح داد: کوشش می کنیم زندگی آنها را نیز مانند دیگر اقشار جامعه تسهیل کنیم.

آب و محیط زیست دو دغدغه جدی در شهرستان اردکان

فرماندار اردکان با اشاره به دو دغدغه بسیار مهم در این شهرستان اضافه کرد: آب و محیط زیست دو دغدغه مهم در شهرستان اردکان است؛ ایجاد واحدهای صنعتی به هر حال آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد اما نباید از حد بگذرد و به همین منظور در بدو ورود خود به اردکان دستور پایش وضعیت محیط زیستی را صادر کردیم.

وی اضافه کرد: بعضی واحدها که به ذوب آهن قراضه می پردازند به طور مرتب پایش می شوند و بعضی واحدها نیز تا زمان رفع مسائل آلایندگی تعطیل شدند و در مجموع جدیت در این زمینه در شهرستان اردکان وجود دارد و در کوششیم مردم و شهرستان کمترین آسیب را از توسعه ببینند.

جانمایی نادرست شهرک صنعتی اردکان

مقیمی، یکی از مسائل در این زمینه را جانمایی نادرست شهرک صنعتی اردکان دانست و گفت: شهرک صنعتی در فاصله نزدیک شهر جانمایی شده و یکی از بزرگترین واحدها که آلایندگی دارد نیز در این شهرک مستقر شده است.

وی در خصوص وضعیت آب این شهرستان نیز گفت: اردکان در انتهای دشت یزد ـ اردکان واقع شده است و شورترین منابع آبی نیز در این منطقه است.

مقیمی با بیان اینکه در اوج مصرف آب در تابستان، به 400 لیتر در ثانیه آب شرب احتیاج داریم، اضافه کرد: تنها 140 لیتر آن از آب انتقالی تامین می گردد و بقیه را باید از منابع داخلی استفاده کنیم که به دلیل شوری و سختی آب منابع داخلی، کیفیت آب شرب به شدت کاهش می یابد.

ملاک توزیع آب انتقالی در استان یزد غلط است

وی، ملاک توزیع آب شرب در استان یزد را غلط دانست و اظهار امیدواری کرد: با ورود آب خلیج فارس به استان یزد که سرمایه گذار اصلی آن چادرملو است، بتوانیم بخشی از مسائل را رفع کنیم.

مقیمی با بیان اینکه چادرملو 180 میلیارد تومان برای راه اندازی شبکه جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه هزینه نموده است، اضافه کرد: اوج ظرفیت تصفیه این تصفیه خانه، 180 لیتر در ثانیه است که 90 لیتر آن برای گندله سازی و 90 لیتر برای فضای سبز استفاده خواهد شد.

وی در خصوص صنایع فولادی اردکان نیز گفت: سه واحد فولادی با ایجاد 4 هزار شغل در این شهرستان فعالیت می نماید و واقعیت این است که این صنایع آنگونه که مطرح می گردد، آب بر نیستند.

اردکان حاضر به توقف در راستا توسعه نیست

مقیمی توضیح داد: اردکان راستا خود را در توسعه پیدا نموده و نمی توان این شهرستان را نگاه داشت تا بقیه به سرعت توسعه آن برسند.

وی در خصوص حضور افراد غیربومی در اردکان نیز عنوان نمود: امروز دیگر زمانی نیست که بتوان از مهاجرت جلوگیری کرد، امروز دیگر زمان استفاده از واژه بومی و غیربومی نیست و هرکس که دارای شناسنامه ایرانی است حق انتخاب شغل، سکونت، ازدواج دارد اما واقعیت این است که عدم همخوانی فرهنگی، آسیب هایی ایجاد می نماید که باید برای آن چاره اندیشی گردد و ما نیز کوشش های مؤثری انجام داده ایم که امیدواریم شاهد به ثمر رسیدن آنها باشیم.

فرماندار اردکان، یکی از این اقدامات را کلنگ زنی مجتمع فرهنگی و هنری چادرملو گفت و گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان احداث می گردد و به زودی عملیات اجرایی آن نیز شروع خواهد شد.

به گزارش انجمن آقای شرفی، شهرستان اردکان پهناورترین شهرستان استان یزد است که با 108 هزار نفر جمعیت در شمال استان یزد و در فاصله 60 کیلومتری از مرکز استان واقع شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اردکان الگوی زندگی مسالمت آمیز ادیان، صنایع فولادی آب بر نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردکان الگوی زندگی مسالمت آمیز ادیان، صنایع فولادی آب بر نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید