آیا مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست می تواند اسکار بهترین فیلم را ببرد؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، از آنجایی که در فهرست نامزدهای نهایی در 10 بخش اسکار که روز سه شنبه اعلام شد، فصل سوم دنیای تام هالند در دو دسته صدابرداری و جلوه های ویژه حضور دارد دیگر وقت آن رسیده تا درباره حضور این فیلم در اسکار گفت وگوی جدی داشته باشیم.

آیا مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست می تواند اسکار بهترین فیلم را ببرد؟

برخلاف بیشتر فیلم های ابرقهرمانی، نظر منتقدان و مخاطبان درباره فیلم مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست نزدیک است (به ترتیب 94% و 99% در سایت Rotten Tomatoes). این فیلم همچنین توانست به باشگاه فیلم هایی بپیوندد که توانسته اند امتیاز A+ از سایت CinemaScore بگیرند. باشگاهی که تنها 91 فیلم در آن عضوند و راهی به خانه نیست توانسته بعد از انتقام جویان (2012)، پلنگ سیاه (2018) و انتقام جویان: سرانجام بازی (2019) به چهارمین لایو اکشن ابرقهرمانی این فهرست تبدیل شود.

من هرگز به پول را دنبال کن تا برنده ها را پیش بینی کنی معتقد نبوده ام. اما در این دو سال و با شیوع پاندمی، شکسته گیشه (حالا هر معنایی که در تعطیلی سینماها می تواند داشته باشد) نسبت به قبل هم تاثیر کمتری روی کمپین جوایز داشته است. با این حال همان طور که وب سلینجر گفته است موفقیتی بزرگ می تواند شانس بردن جایزه را تقویت کند.

دومین افتتاحیه بزرگ باکس آفیس تاریخ با فروشِ، حتی با استانداردهای قبل از همه گیری، هنگفت 260 میلیون دلاری نشان می دهد سونی پیکچرز همچنان در راستا موفقیت است. انتظار می رود این فیلم در تعطیلات کریسمس به فروش دست کم 90 میلیون دلاری برسد. فروشی برابر با رستاخیزهای ماتریکس که آن فیلم هم در هر دو بخش صدابرداری و جلوه های ویژه در فهرست نامزد های نهایی قرار داد.

با تغییر سیستم رأی دهی و وجود 10 جایگاه در برگه های رأی، فیلمی مانند راهی برای خانه نیست مانند سال هایی که سیستم داوری کشویی وجود داشت، نیازی به رأی شماره 1 بودن و رای 5 درصد از آکادمی ندارد تا در رتبه یک قرار گیرد. درعوض، می تواند با داشتن هشت، نه یا 10 جایگاه برگه رأی به این مقام برسد. این تئوری ورود خیره کننده فیلمی مانند سمت کور (2009) را توضیح می دهد. هرچند، این هم آسان نخواهد بود.

بر کسی پوشیده نیست که فیلم های ابرقهرمانی خیلی به مذاق آکادمی خوش نمی آیند. متأسفانه، حتی تحسین منتقدان هم باعث نشد که فیلم هایی مانند مرد آهنی (2008) یا مرد عنکبوتی: به سوی دنیای عنکبوتی (2018) بتوانند در آکادمی مقامی کسب کنند. به همین دلیل هم زمانی که شوالیه تاریکی کریستوفر نولان در سال 2008 در بخش بهترین فیلم رد شد، رهبری آکادمی رأی به توسعه تعداد نامزدها از 5 به 10 داد به امید این که فیلم های مخاطب پسندتر هم فرصتی داشته باشند تا بتوانند در این عرصه شرکت کنند.

یک دهه طول کشید تا ماشین ستاره سازی چادویک بوزمن به عنوان نامزد نهایی وارد تیاتر دالبی شود و در نهایت سه تندیس برای طراحی صحنه، طراحی لباس و موسیقی متن به دست آورد. جوکر (2019) تاد فیلیپس با نامزدی در 11 بخش در صدر جدول قرار گرفت و جایزه بهترین بازیگر مرد به واکین فینیکس و هیلدور و جایزه بهترین موسیقی متن به گوندادوتیر رسید. گوانادوتیر اولین زنی بود که برنده این بخش شد؛ زمانی که آهنگسازان از باخت به فیلم های دیزنی خسته شده بودند و آکادمی بخش موسیقی را بر اساس ژانر تفکیک کرد، راشل پورتمن برای فیلم اما (1996) و آن دادلی برای فیلم مونتی کامل (1997) در بخش موسیقی اورجینال و کمدی برنده شده بودند.

با این وجود همه این ها بدین معنی نیست که راهی به خانه نیست قرار است به تایتانیک تازه تبدیل شود و جوایز اسکار را درو کند. بنابراین بیاید ببینیم واقعا ممکن است چند نامزدی کسب کند؟

در دهه گذشته ارتباط قوی بین بخش جلوه های ویژه و طراحی صحنه وجود داشته. بنابراین ممکن است این فیلم به عنوان جایگزینی برای فیلم تلماسه دراین بخش مسابقه مطرح شود. نویسنده مارک جانسون همیشه به یک آمار جالب اشاره می کند؛ 18 فیلم از 21 برنده قبلی بخش جلوه های ویژه برای طراحی صحنه هم نامزد شدند. سه نمونه استثناء عبارتند از مرد عنکبوتی 2 (2004)، اکس ماشینا (2014) و کتاب جنگل (2016).

فیلم بردار برنده اسکار مائورو فیوره (آواتار) ممکن است با نبردی سخت روبه رو شود که به نظر می رسد رقابتی ترین مسابقه در این بخش از سال 2007 است، که شرکت کنندگان آن شامل هاریس زامبارلوکوس برای فیلم سیاه وسفید بلفاست و آری وگنر برای فیلم قدرت سگ هستند.

همان طور که نامزدی فیلم هایی مانند جنگ ستارگان: نیرو برمی خیزد (2015) و منطقه 9 (2009) نشان داد، تدوینگران نسبت به هنرمندان سایر شاخه های آکادمی با فیلم های ژانر مهربان تر هستند. ولی مسأله ای که باید در نظر گرفت این است که فیلمی از MCU هرگز در این دسته نامزد نشده. البته نتایج ACE Eddies (تدوینگران سینمای آمریکا) که رأی گیری برای اعلام نامزدان را در 11 ژانویه آغاز می کند، می تواند به نامزدی این فیلم در این بخش هم کمک کند.

در بخش فیلم نامه اقتباسی تا به حال فقط لوگان (2017) از بین اقتباس کمیک در میان نامزدها بوده. اما فیلم نامه نویسان کریس مک کنا و اریک سامرز به دلیل فهرست کوتاه تر مدعیان درا ین بخش، شانس بیشتری نسبت به شرکت کنندگان سایر بخش ها دارند.

بزرگ ترین شاخه اسکار بخش بازیگران است. ما نباید فکر کنیم که هالند یا زندایا که من معتقدم بازیگر برجسته فیلم است، می توانند در بخش های مربوط نامزد شوند، اما سالن های سینما را نجات دهید پیام قدرتمندی ست که می تواند هنگام پرکردن برگه های رأی، حتی اگر به معنای رأی دادن به بازیگران باشد، در فکر داوران طنین بیندازد.

منبع: VARIETY

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست می تواند اسکار بهترین فیلم را ببرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست می تواند اسکار بهترین فیلم را ببرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید