آیا با همراه داشتن یک نوزاد می توان سفر کرد؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، شاید شما هم به تازگی یک مسافر کوچولو به دنیای آدم بزرگ ها آورده اید. اگر پیش از این اهل مسافرت بوده اید، حالا در شرایط نو باید نکاتی را در نظر بگیرید. با خبرنگاران همراه باشید تا تجربیات مسافرت با بچه ها را بهتر لمس کنید.

آیا با همراه داشتن یک نوزاد می توان سفر کرد؟

اگر از عاشقان سفر و مسافرت باشید، ممکن است گاهی موانعی پیش رویتان تصور کنید. اگر به تازگی کودکی به جهان آورده اید، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا می توان با یک نوزاد به سفر رفت؟ پاسخ این سوال بله است. البته سوال هوشمندانه تر این است که آیا باید با نوزادان سفر کنید؟ در ادامه سعی می کنیم نکات بیشتری را در این زمینه آنالیز کنیم.

احتمالا در هنگام سفر با نوزادان سوالات عجیب و غریبی از شما پرسیده خواهد شد و یا افرادی به شما هشدار خواهند داد. این کار خیلی خطرناک است، سفر با بچه ها خیلی سخت است، شما پدر و مادر بی مسئولیتی هستید و چرا اینقدر بچه را اذیت می کنید؟ اگر در خانه می ماندید بهتر نبود؟ . این سوالات نمونه ای کوچک از دغدغه های ذهنی مردم است، هنگامی که شما را در سفر با کودکی در آغوش می بینند.

به عنوان والدین نو، مقاصد محدودتری را می توانید انتخاب کنید. مسلما سپری کردن یک شب در جنگل به همراه یک نوزاد بسیار سخت خواهد بود. شما باید مقاصدی را انتخاب کنید که دسترسی مناسبی به مراکز بهداشتی و خدماتی داشته باشد. دیگر نمی گردد مثل دو جوان بی باک شب را تا صبح در ارتفاعات کوه در کنار یک آتش روشن سپری کرد. نوزادان کوچک بیشتر مستعد بیمار شدن هستند، پس باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشید. البته هرچه فرزندتان کوچک تر باشد، قابل کنترل تر خواهد بود. به این معنی که خودتان می توانید تصمیم بگیرید که او را از افراد بیمار دور نگه دارید تا از مریضی در امان باشد.

به سوال اول بر می گردیم؛ آیا سفر با نوزادان سخت است؟ بله! هرچند که سفر دونفره کم دردسر تر خواهد بود، اما می توان با در نظر گرفتن شرایط، سبک نوی از سفر را تجربه کرد. مسلما منظور از در نظر گرفتن شرایط تنها به همراه داشتن چند پوشک بچه نیست! نوزادان وسایل ضروری زیادی احتیاج دارند که باید آنها را به همراه داشته باشید، آنها احتیاج به غدا خوردن دارند و شما باید غذای مناسب آنها را فراهم نموده باشید. آنها احتیاج به استراحت دارند و شما باید فضای مناسبی را برای خوابیدن آن ها فراهم کنید. آنها زودتر از شما خسته می شوند و باید این نکته مهم را مد نظر داشته باشید. شاید هتل ها گزینه مناسبی برای استراحت زوج ها باشد، اما همواره برترین انتخاب برای زوج هایی که نوزاد به همراه دارند، نیست. باید در نظر داشته باشید که زندگی شما تغییر نموده است، بنا بر این باید سطح انتظاراتتان را با شرایط نو تنظیم کنید تا دچار خستگی و بد خلقی نشوید. مهارت هایتان را برای مواجهه با شرایط گوناگون در هنگام سفر افزایش دهید، شکیبا باشید و از لحظه های باهم بودن لذت ببرید. اگر تسلیم شوید و احساس کنید که دیگر مثل گذشته از سفر لذت نمی برید، مسلما در آینده کمتر اقدام به سفر خواهید کرد و کمتر لذت خواهید برد.

کورین مک درموت (Corinne McDermott) درباره تجربه سفر با دخترش می گوید:

قبل از اینکه دخترم به جهان بیاید، کوشش کردم تا با مطالعه کتاب های گوناگون و تحقیق کافی خودم را برای مادر بودن آماده کنم. اما پس از به جهان آمدن دخترم کاملا غافلگیر شدم! آنقدر مشغول بودم که گذشت زمان برایم معنایی نداشت. تا 9 ماهگی دخترم زندگی آرام من دگرگون شده بود. البته دخترم از آن بچه ها سازگاری بود که می شد برای سفر رویش حساب کرد؛ یک مسافر کوچک رویایی. با این حال تا او سنش به یک سالگی رسید، من خودم آماده سفر با چنین فرشته ای نبودم. هرچند که وبلاگ افرادی را می خواندم که همراه کودکشان سفرهای متعددی نموده بودند. آنها نوزادشان را در آغوش بچه قرار می دادند و به راهشان در دشت و کوه ادامه می دادند. با تماشا تصاویر اینچنین وبلاگ هایی حس می کردم که این کار برای من مناسب نیست.

می توانم قسم بخورم که با فراهم کردن امکانات لازم برای سفر با بچه ها، می توانید مثل معمول سفر کنید. طفل شما با توجه به شرایط خودش را با محیط مطابقت می دهد. معمولا نوزادان این توانایی را دارند که با تغییر محیط سازگارتر شوند. آنها فقط می خواهند همراه والدینشان باشند، حال اینکه پدر و مادر کجا هستند، برایشان چندان تفاوتی ندارد. پس شما در حالی که کودکتان را در آغوش دارید، از طبیعت و منظره ها زیبای آن لذت ببرید.

خانم مک درمورت با توجه به تجربیات سفر همراه نوزادش، توصیه هایی درباره سفر با بچه ها دارد که در ادامه آنها را باهم مرور می کنیم:

نوزادتان را با شیر مادر تغذیه کنید: شیر مادر برترین غدا برای نوزدان است. بعلاوه ساده ترین غذا برای کودکتان در هنگام سفر همین شیر مادر است. اگر نوزاد شیر را مستقیم از سینه مادر میل کند، به همراه داشتن بخشی از وسایل غیر ضروری می گردد. دیگر احتیاجی نیست که شیشه شیر، شیر خشک، آب جوش و وسایل استریل کردن به همراه داشته باشید. بعلاوه در نظر داشته باشید هنگامی که نوزاد مستقیما شیر را از مادرش دریافت می نماید، همراه شیر پادزهرهایی برای مقابله با بیماری های احتمالی دریافت می نماید. این کار سبب می گردد کودکتان مقاوم تر باشد و دیرتر مریض گردد.

آغوش یا کریر نوزاد به همراه داشته باشید: انواع و اقسام آغوش های نوزاد برای حمل بچه ها بدون درگیر شدن دست ها وجود دارد. از مدل های سبک و آتلی تا آغوش های آویزی که می توانید کودکتان را در آن آویزان کنید. آغوش های آتلی که معمولا از پارچه نخی و سبک ساخته شده اند، می توانند حکم ملحفه یا پوشش کودک را نیز ایفا نمایند. در این حالت دسترسی راحت تری به نوزاد خواهید داشت و او نیز حس خوبی را تجربه می نماید. اگر در بازار جستجو کنید یا از خلاقیت خودتان بهره ببرید، انتخاب های فراوانی خواهید داشت.

برای مکان های خاص کالسکه همراه داشته باشید: شما می توانید با توجه به مقصد سفر، در مواردی به جای آغوش، کالسکه همراه داشته باشید. در شهرهایی که هوا گرم است، آغوش می تواند برای مادر و کودک خسته نماینده باشد. کالسکه نه تنها می تواند راحت تر کودک را حمل کند، بلکه تخت خواب، جای وسایل، سایه بان و میز نهار خوری نوزاد نیز به شمار میرود. کالسکه خوب (که البته گران قیمت است) به راحتی و با فشار کم حرکت می نماید و شما را خسته نمی نماید. به مسیری که قرار است طی کنید توجه داشته باشید، مثلا در خیابان هایی که سنگ فرش هستند، معمولا کالسکه گزینه مناسبی نیست.

دستمال مرطوب به همراه داشته باشید: تا جایی که می توانید دستمال مرطوب با خود به سفر ببرید. در کنار پوشک بچه، دستمال مرطوب نقش حیاتی ایفا می نماید. از این دستمال ها می توانید برای پاک کردن سطوح مختلف دست و صورت نوزاد بهره ببرید. مدل ضدعفونی نماینده این دستمال ها می تواند برای پاک کردن نقاط کثیف بدن کودک به کار برده گردد. استفاده از دستمال مرطوب و مایع ضد عفونی نماینده، می تواند جای یک حمام سرپایی را برای نوزاد شما پر کند.

فشرده برنامه ریزی نکنید: اگر سفر را به صورت فشرده برنامه ریزی کنید، در انتهای روز جز خستگی و کلافکی چیزی عایدتان نمی گردد. پیش از عزیمت به سفر، مکان های زیبای مقصدتان را در اینترنت جستجو کنید و با توجه به نظر مردم، مکان هایی که مناسب حضور بچه ها است را انتخاب کنید. پارک های زیبا، آبشارهای چشم نواز و مکان هایی که خدمات عمومی مناسبی دارند می تواند یک مقصد مناسب برای شما و کودک دلبنتان باشد.

کورین مک درموت (Corinne McDermott) می گوید:

بچه های من اثبات کردند که می توان با نوزادان هم سفر کرد، حتی در سال های اول زندگی. هربار که قدم در راه سفری بگذارید، کودک شما برای سفر بعدی آماده تر خواهد شد و سفر بعدی شما نیز ساده تر خواهد بود. بعلاوه شما در سفر با بچه ها، عشق به تجربه کردن را به آنها خواهید آموخت. هرچه بچه ها من بزرگ تر شدند، ما سفرهای ماجراجویانه تری را باهم تجربه کردیم. برای خانواده ما هرگز این سوال مطرح نبود که آیا به این سفر خواهیم رفت؟ ، بلکه همواره سوال ما این بود که کی به این سفر می رویم؟.

خانم کورین مک درموت بنیانگذار بنیاد سفر با بچه ها است. او در این بنیاد راهنمای کاملی از سفر همراه با بچه ها را ارائه نموده است.

آیا شما نیز تجربه سفر با بچه ها را دارید؟ می توانید تجربیاتتان را به وسیله نظرات با دیگر خوانندگان انجمن آقای شرفی به اشتراک بگذارید.

منبع: nomadicmatt.com

منبع: کجارو

به "آیا با همراه داشتن یک نوزاد می توان سفر کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا با همراه داشتن یک نوزاد می توان سفر کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید