گیاه خانگی تان را بخورید!

به گزارش انجمن آقای شرفی، نظرتان راجع به پرورش گیاهان خانگی که در انتها بتوان آنها را خورد چیست؟! اگر موافق هستید پس اسفناج پرورش دهید!

گیاه خانگی تان را بخورید!

کاشت اسفناج در آپارتمان و درون گلدان کاری بسیار ساده است و بهتر اینکه این گیاه می تواند اندکی کم نوری محیط را هم تحمل کند. تنها چیزی که نیاز دارید یک لبه پنجره باریک است! همین!

چه طور در گلدان اسفناج پرورش دهیم

- پرورش اسفناج از طریق کاشت بذر

بذر ها را در عمق 2 تا 3 سانتی متری خاک درون سینی کشت و یا گلدان بکارید. 4 تا 15 روز طول می کشد تا جوانه ها سر از خاک در بیاورند. مدت زمان جوانه زنی به عواملی مانند شرایط محیطی و گونه اسفناج کاشته شده بستگی دارد. اگر دانه ها را در سینی کشت کاشته اید، صبر کنید تا جوانه های در آمده 2 تا 3 برگی شوند و سپس آنها را با احتیاط به گلدان اصلی منتقل کنید.

- انتخاب گلدان

برای کاشت اسفناج گلدانی را انتخاب کنید که حداقل 15 تا 20 سانتی متر عمق داشته باشد. شما به گلدان خیلی عمیقی نیاز ندارید اما سعی کنید گلدانی با دهانه باز تر انتخاب کنید. هم می توانید از تعداد زیادی گلدان کوچک بهره ببرید و هر گیاه را در یک گلدان بکارید و هم می توانید از یک گلدان بزرگ تر برای کاشت چند اسفناج با هم بهره ببرید.

- فاصله دهی

هر گیاه اسفناج یک فضای 7.5 الی 8 سانتی متری برای رشد بهتر نیاز دارد اما اگر می خواهید برگ های بزرگ تری برداشت کنید به هر گیاه فضای بیشتری، مثلا 13 سانتی متر بدهید. اگر می خواهید گیاه را در زمان زودتری که برگ ها جوان تر و تردتر هستند برداشت کنید، پس فاصله کاشت بین اسفناج هاتان را به 5 سانتی متر کاهش دهید. گلدان های مستطیل شکل تان را به 2 مربع تقسیم کنید و ببینید که اسفناج هاتان چقدر راحت تر رشد می نمایند!

نیازهای اسفناج گلدانی

- مکان

اگر در فصل پاییز تصمیم به پرورش اسفناج گرفته اید گیاه را در مکانی آفتابی و معتدل قرار دهید. چرا که روزها کوتاه تر اند و شدت نور خورشید کمتر است. اما اگر در بهار و تابستان اسفناج می کارید گیاه را در مکانی قرار دهید که مدتی از روز را در سایه باشد. مخصوصا در بعد از ظهرها. در منطقه ها استوایی و نیمه استوایی گیاه را در مکانی قرار دهید که مدت زمان زیادی از روز را سایه داشته باشد.

- خاک

برای کاشت اسفناج در گلدان خاکی قوی و خوب و سرشار از عناصر ارگانیک تهیه کنید. بافت خاک نباید سبک یا سنگین باشد. از خاک هایی که سوراخ های زهکش گلدان را مسدود می نمایند استفاده نکنید. مهمترین فاکتور یک خاک خوب برای پرورش اسفناج در گلدان، زهکشی خوب آن است. دقت کنید که پی اچ خاک انتخابی تان خنثی باشد.

- آبیاری

از ایستابی و جمع شدن آب در گلدان های اسفناج تان جلوگیری کنید چرا که باعث پوسیدگی گیاه و پیشرفت انواع بیماری های قارچی و در نهایت مرگ گیاه تان می گردد. هم چنین از خیس و مرطوب کردن شاخسار اسفناج پرهیز کنید. سعی کنید خاک را مرطوب، و نه خیس، نگه دارید. همواره حواستان به باز بودن سوارخ های زهکش گلدان باشد.

- دما

دانه اسفناج در دماهای پایین مثل 4 درجه سانتی گراد و دماهای بالا جوانه می زند. برترین دمای خاک برای پرورش اسفناج 10 تا 27 درجه سانتی گراد است. بیشتر گونه های اسفناج می توانند دماهای پایین (منفی 6 درجه سانتی گراد) تا دماهای بالا (32 درجه سانتی گراد) را به آسانی تحمل نمایند! زمانی که درجه حرارت محیط بالا می رود بهتر است اسفناج تان را در سایه قرار دهید و به طور منظم آبیاری اش کنید.

پرورش اسفناج در خانه

پرورش اسفناج در درون خانه و بر لبه پنجره (البته اگر فضای خانه تان محدود است) ایده محشری است چرا که این گیاه به آفتاب زیادی نیاز ندارد. هم چنین می توانید سایر سبزیجات و گل ها را بر لبه پنجره پرورش دهید.

- از اسفناج تان نگهداری کنید!

اسفناج های گلدانی نگهداری و مراقبت زیادی را از شما طلب نمی نمایند فقط آبیاری منظم، هر از گاهی کود دهی و خاک مناسب، اسفناجی شاداب و سرحال برایتان به ارمغان می آورد!

- کود دهی

برای برداشت اسفناج هایی سبز، خوشمزه و سالم از مصرف کود نیتروژن پرهیز کنید! می توانید در زمان کاشت دانه ها مقداری کمپوست یا مواد معدنی به خاک اضافه کنید. تغذیه گیاه با عصاره و شیرابه ماهی، کمپوست یا تفاله های چای در وسط فصل رشد، کودی ارگانیک، بسیار مقوی و خوب را در اختیار گیاه قرار می دهد. اگر در زمان کاشت اسفناج ها فراموش کردید که به خاک کمپوست و مواد مغذی اضافه کنید، می توانید بعد از کاشت گیاهان تان را با کودهای حاوی تمام عناصر معدنی، با فاصله زمانی تعیین، کود دهی کنید.

- مالچ پاشی

مالچ پاشی را حتی اگر اسفناج هایتان را در گلدان کاشته اید انجام دهید. مالچ پاشی با عناصر طبیعی باعث حفط رطوبت خاک می گردد.

- آفات و بیماری ها

درمورد اسفناج های کاشته شده در گلدان خیلی نگران آفت و بیماری ها نباشید چرا که به علت کوچک بودن فضای کاشت به راحتی می توانید آنها را کنترل کنید. اما مواظب حشرات برگخواری مثل حلزان و لارو پروانه ها و آفات رایجی مثل شته ها باشید چرا که تشخیص به موقع آفات مبارزه با آنها را آسان تر می نماید.

چند نکته برای پرورش اسفناج در منطقه ها گرمسیری

اگرچه اسفناج محصول فصول سرد سال است اما پرورش آن در منطقه ها استوایی و نیمه استوایی هم بسیار آسان است. به علاوه این گیاه را می توان به عنوانی محصولی بدون فصل هم پرورش داد (اما نه در تابستان های خیلی گرم!). در منطقه ها استوایی گیاه را در سایه بکارید و مرتب آبیاری کنید تا دمای خاک پایین بیاید و مرطوب بماند. در منطقه ها گرم گیاهانی مانند اسفناج و کاهو آغاز به زرد شدن پیش از موعد می نمایند و به دانه می فرایند. مهمترین نکته ای که باید برای کاشت اسفناج در منطقه ها استوایی رعایت کنید، کاشت گونه هایی از اسفناج است که تحمل گرما را دارند، دیر رشد می نمایند و زرد نمی شوند (واریته های آسیایی اسفناج به خوبی در آب و هوای گرم رشد می نمایند).

و در نهایت … برداشت!

گیاه اسفناج 37 تا 50 روز بعد از جوانه زنی آماده برداشت است. این زمان بستگی به شرایط محیطی و گونه اسفناج دارد. می توانید برداشت را زمانی که گیاه 5 تا 6 برگ سالم دارد آغاز کنید. طول برگ ها حداقل 7 تا 10 سانتی متر است. ابتدا برگ های بیرونی را برداشت کنید و به برگ های جوان داخلی تر اجازه رشد بیشتر دهید. بعلاوه می توانید کل بوته گیاه را با قیچی یا چاقو ببرید و برداشت کنید و ریشه را همچنان در خاک بگذارید. در این صورت گیاه دوباره رشد می نماید و شاخ و برگ فراوری می نماید.

وقتی هوا گرم و مرطوب گردد (درمنطقه ها استوایی) گیاه شکلی قائم و راست به خود می گیرد و گل های زرد و کوچکی تشکیل می دهد. زمانی که گیاه وارد فاز زایشی، یعنی فراوری گل و دانه، می گردد طعم برگ ها عوض شده و تلخ می شوند. پس برای خوشمزه تر بودن اسفناج هایتان، آنها را قبل از وارد شدن به فاز زایشی و فراوری گل برداشت کنید.

از اسفناج های خوشمزه تان برای درست کردن سالاد و برانی بهره ببرید و خستگی پرورش آنها را از تن به در ببرید! نوش جان!

منبع: فوت و فن

به "گیاه خانگی تان را بخورید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه خانگی تان را بخورید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید