چطور وردنه چوبی رو تمیز کنیم که طول عمر بیشتری داشته باشه؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، وردنه چوبی یکی از وسایل آشپزخونست که تقریبا توی هر خونه ای یکی از اونها پیدا میشه، مخصوصا اگه اهل شیرینی پختن باشید که حتما وردنه دارید و زیاد هم ازش استفاده می کنید. وردنه ها انواع و جنس های مختلفی دارن ولی معمولا جنس اونها چوبیه. وردنه هم مثل هر وسیله دیگه ای بعد از استفاده باید تمیز بشه و تکه خمیرهایی که بهش چسبیده ازش جدا بشه. اگه تا به حال بعد از هر بار استفاده، وردنه چوبی تون رو با اسکاچ و مایع می سابیدید تا حسابی تمیز بشه، ادامه مطلب رو بخونید تا بدونید چجوری باید از یک وردنه چوبی مراقبت کرد تا مدت زیادی براتون عمر کنه و بتونید به خوبی ازش بهره ببرید.

چطور وردنه چوبی رو تمیز کنیم که طول عمر بیشتری داشته باشه؟

وسایل مورد احتیاج برای تمیز کردن وردنه چوبی

  • کاردک
  • دستمال توری نمدار
  • دستمال نخی خشک
  • دستمال حوله ای
  • روغن مخصوص چوب (خوراکی)

مراحل تمیز کردن وردنه چوبی

برای اینکه وردنه شما خم نشه و آسیب نبینه اون رو به صورت عمودی جوری روی میز قرار بدید که یک طرف اون روی سطح کار باشه و طرف دیگه اون رو با دست بگیرید. کاردک رو به طور عمودی از بالا به پایین روی وردنه بکشید، وردنه رو بچرخونید تا به راحتی بتونید تمام قشمت های اون رو از تکه های خمیر و آرد باقی مونده تمیز کنید. از گوشه های تیز کاردک برای این کار استفاده نکنید چون به وردنه تون آسیب میزنید.

یک پارچه توری و کمی زبر رو مرطوب نموده و به یاری اون وردنه رو تمیز کنید تا جایی که هیچی روی وردنه باقی نمونه. اگه وردنه شما خیلی کثیف باشه و کلی خمیر و آرد به اون چسبیده باشه ممکنه احتیاج باشه یک یا دو بار دستمال رو بشورید و آب اون رو کاملا بگیرید در حدی که دستمال فقط کمی نم داشته باشه و بعد مجددا باهاش وردنه رو تمیز کنید.

خب حالا که از تمیز شدن وردنه و پاک شدن اون از باقی مونده های خمیر و آرد خیالتون راحت شد، با یک دستمال نخی اون رو تمیز کنید تا اگه ذره ای رطوبت روی اون باقی مونده خشک بشه. بعد بذارید وردنه در هوای آزاد بمونه که کاملا خشک بشه. چون رطوبت باعث آسیب دیدن چوب میشه.

خب مراحلی رو که تا اینجا شرح دادم باید هر دفعه بعد از استفاده از وردنه انجام بدید تا وردنه شما کاملا تمیز بشه و برای استفاده های بعدی آماده باشه. اگه دلتون خواست با توجه به جنس چوب وردنتون میتونید کمی روغن به اون بزنید که هم نچسب بشه و هم براق. این کار رو سالی یکبار انجام بدید کافیه. چند قطره روغن روی دستمال حوله ای نرم بریزید.

همه قسمت های وردنه رو به خوبی روغن مالی کنید. قبل از اینکه وردنه رو در کشو یا کابینت بذارید اجازه بدید که روغنش کاملا جذب شده و خشک بشه، بعد اون رو جمع کنید. بهترین روغن برای انجام این کار روغن معدنی هست. همون روغنی که باهاش اسباب بازی چوبی بچه ها رو جلا میدن و خوراکی هم هست. روغن های گیاهی مثل روغن زیتون برای این کار مناسب نیستن.

هرگز وردنه چوبی رو با اسکاج و مایع ظرفشویی نشورید

چوب به خودی خود، یک حالت روغنی داره و این باعث میشه در مواقع پهن کردن خمیر، کمتر خمیر بهش بچسبه. اگه شما همیشه وردنه چوبی تون رو با اسکاج، سیم ظرفشویی و مایع ظرفشویی بشورید، اون لایه روغنی روی چوب رو از بین میبرید و وردنه شما یک حالت خش داره پیدا میکنه. این کار طول عمر وردنه شما رو کم می کنه.

هرگز وردنه چوبی رو برای مدت زیادی توی آب قرار ندید

حتی اگه خیلی خمیر به وردنه چسبیده، باید حوصله داشته باشید و با کاردک و دستمال اون رو بسابید تا خمیرهاش کنده بشه، خیساندن وردنه در آب برای اینکه خرده خمیرهایی که بهش چسبیده پاک بشه، اصلا گزینه خوبی نیست. خیساندن وردنه چوبی باعث خراب شدنش میشه. ممکنه باد کنه، قوس برداره یا ترک ترک بشه. و همچنین اگه وردنه شما مثلا دسته فلزی داشته باشه و شما اون رو توی آب بذارید، قسمت های فلزی اون به مرور زمان زنگ میزنه و خراب میشه.

منبع: مجله الکترونیک دونفره

به "چطور وردنه چوبی رو تمیز کنیم که طول عمر بیشتری داشته باشه؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چطور وردنه چوبی رو تمیز کنیم که طول عمر بیشتری داشته باشه؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور وردنه چوبی رو تمیز کنیم که طول عمر بیشتری داشته باشه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید