چرا ژانر ابرقهرمانی به دنیای مرد عنکبوتی سونی احتیاج دارد؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، دنیای مرد عنکبوتی سونی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد اما ژانر ابرقهرمانی برای ادامه رشد خود به این فرانچایز احتیاج دارد. این مجموعه سال 2018 با فیلم ونوم با بازی تام هاردی در نقش ادی براک شروع شد. فیلم علی رغم واکنش منفی منتقدان، به موفقیت تجاری خوبی دست یافت و بیش از 800 میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت.

چرا ژانر ابرقهرمانی به دنیای مرد عنکبوتی سونی احتیاج دارد؟

پس از فیلم ونوم، انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی ساخته شد که اسکار برترین انیمیشن بلند را دریافت کرد. این فرانچایز تقریبا سه سال بعد با فیلم ونوم: بگذارید کارنیج بیاید توسعه یافت و سپس فیلم موربیوس با بازی جرد لتو روی پرده رفت. این فیلم هم مورد انتقاد کارشناسان و منتقدان نهاده شد و در نهایت کارنامه تجاری ناامیدنماینده تری را رقم زد.

سونی فرانچایز نوپای خود را در سال 2023 با فیلم کریون شکارچی با بازی آرون تیلور جانسون و در سال 2024 با فیلم مادام وب با بازی داکوتا جانسون توسعه خواهد داد. آن ها در کوشش هستند تا جایی برای خود در ژانر شلوغ و بسیار رقابتی ابرقهرمانی باز نمایند. استودیوهای دی سی و مارول هر دو در حال رقابت برای جلب توجه تماشاگران با دنیا های سینمایی مربوطه خود هستند. دنیای پیشرفته دی سی پس از یک شروع سخت به تدریج جایگاه خود را با پروژه هایی مانند شزم! و جوخه انتحار پیدا کرد و دنیای سینمایی مارول نیز بیش از یک دهه است که تا حد زیادی بر بازار ژانر ابرقهرمانی تسلط داشته است. هر دو فرانچایز از قابلیت و پتانسیل خود و گستره ای از شخصیت های متفاوت برای توسعه پروژه های نوشان بهره برده اند.

از سوی دیگر، سونی در حال ساختن دنیای خود با شخصیت های نسبتا محدودی است که همه آن ها تقریبا زیر چتر مرد عنکبوتی هستند. دنیای سونی علی رغم هم پوشانی های کوتاهی مانند حضور ونوم تام هاردی در دنیای سینمایی مارول و ولچر در موربیوس، عمدتا جهت خود را پیش گرفته است. این فرانچایز جدای از به درون دنیای عنکبوتی، هنوز نتوانسته شور و اشتیاق بینندگان را برانگیزد. این استودیو اغلب با نقدهای مبنی بر کوشش بیش از حد برای ساختن دنیایی سینمایی از شروران، ضدقهرمانان و شخصیت های کمیک درجه دو مانند موربیوس و مادام وب مورد انتقاد قرار می گیرد اما دنیای سونی با وجود این نقدها، نقش مهمی در تکامل ژانر ابرقهرمانی دارد.

دنیای مرد عنکبوتی سونی از مدل دنیای سینمایی مارول پیروی می نماید

یکی از بزرگ ترین نقدها به دنیای مرد عنکبوتی سونی، تمرکز آن بر شخصیت های مبهم کمیک بوکی است. با این حال، این دقیقا همان روشی است که استودیوی مارول با استفاده از آن دنیای سینمایی مارول را ساخته است. این استودیو در شروع ساخت فرانچایز، به قهرمانان اصلی مانند مرد عنکبوتی و جهش یافته ها مانند مردان ایکس یا چهار شگفت انگیز دسترسی نداشت و تنها شخصیت هایی که در اختیار داشت قهرمانان درجه دو و سه کمیک بوکی بودند .

با این وجود، آن ها قهرمانانی را که در اختیار داشتند توسعه دادند و به تدریج آن ها را به نمادهای فرهنگ عامه تبدیل کردند. سونی نیز همچون مارول، از سر اجبار تمرکز خود را بر روی قهرمانان و افراد شرور کم ترشناخته شده قرار داده است. این استودیو محدود به قانون حق استفاده از شخصیت های مرتبط با مرد عنکبوتی است و باید فعلا افراد دیگری را در راس کار بگذارد.

سونی به وسیله این استراتژی، چه عمدا چه سهوا، از مدل مارول پیروی می نماید. البته که چهار پروژه ابتدایی این فرانچایز با استقبال آثار اولیه دنیای سینمایی مارول روبرو نشدند اما به هر حال حماسه مارول هم در اوایل کار و حتی در سال های بعدی با آثاری مانند هالک شگفت انگیز (با وجود صحنه امیدوارنماینده پس از تیتراژ فیلم)، ثور، مرد آهنی 2 و ثور: دنیای تاریک با چالش هایی روبرو شد. پروژه های سونی تا حد زیادی با استقبال منفی منتقدان همراه بودند اما این دنیا هم چنان در جستجوی جایگاه خود است. به این ترتیب، آن ها هنوز فرصت دارند تا با استفاده از بازخوردهای دریافتی از پروژه های قبلی، فیلم هایی مانند کریون شکارچی و مادام وب را ارتقا دهند.

دنیای مرد عنکبوتی سونی فیلم های ابرقهرمانی را متنوع تر می نماید

حجم زیاد آثار سالانه استودیوهای مارول و دی سی به این معناست که ژانر ابرقهرمانی دائما به تنوع احتیاج دارد و دنیای مرد عنکبوتی سونی برای این امر بسیار مهم است. دنیای پیشرفته دی سی و دنیای سینمایی مارول مضامین و مفاهیم بسیار متفاوتی را آنالیز نموده اند. دی سی در افزودن لحن های متمایز به بسیاری از پروژه های خود پیروز بوده: ماجراجویی هایی خانوادگی مانند فیلم شزم! و آکوامن و کمدی های اکشن مانند جوخه انتحار و پرندگان شکاری. تاثیر این تنوع با توجه به تعداد محدود پروژه های این فرانچایز در سال، مسلما آن قدر که می توانست قابل توجه نیست. دنیای سینمایی مارول نیز لحن و رویکرد روایی متمایزی دارد که در سراسر فیلم های آن مشهود است و این مسئله با توجه به کیفیت کلی این سری، ضرری ندارد.

با این حال، دنیای سینمایی مارول به علت تسلط خود بر بازار، آثار بسیار خاصی را برای ژانر کمیک و به طور کلی به مخاطبان ارائه می دهد. در عین حال، فیلم های سونی راه و روش نوی را برای ژانر ابرقهرمانی در چنته دارند. به عنوان مثال، فیلم های ونوم بر روی یک قهرمان از نظر اخلاقی خاکستری تمرکز می نمایند که کوشش می نماید با روش های خاص خود اعمال و کارهای خوب انجام دهد. همزیستی هیولایی فیلم ونوم 2 معضلات اخلاقی جالبی را ارائه می نماید که به وسیله آمیزه ای از اکشن، درام و گاهی اوقات ترس بیان می شوند. موربیوس یک فیلم پرهزینه و اکشن ساده تر محسوب می گردد که بر دوگانگی شخصیت اصلی و شرایط ناامیدانه او برای درمان خود متمرکز است. مایکل موربیوس از بسیاری جهات یک شخصیت قهرمان سنتی است اما لزوم کشت و کشتار او برای زنده ماندن، تغییری در کهن الگوی ابرقهرمانی ایجاد می نماید.

مسلما برترین نمونه تنوع روایی سونی انیمیشن به درون دنیای عنکبوتی است. این فیلم، مضامین کمدی، درام و مسائل شناختی و هویتی را در یک سبک بصری منحصر به فرد به بینندگان ارائه می دهد. چنین ترکیبی موجب می گردد تا ژانر ابرقهرمانی انیمیشنی که تا قبل از اکران این انیمیشن تا حد زیادی به عنوان تفریح صرف و با مخاطب هدف نوجوان و کودک تلقی می شد، مجذوب کنندهیت بیشتری پیدا کند. فیلم های سونی جدای از مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی، لزوما اقتباسات کمیک بوکی نیستند. پروژه های این استودیو به مقدار کافی با فیلم های ابرقهرمانی سنتی متفاوت هستند و تنوع لحنی و روایی خوبی به این ژانر می بخشند.

فرانچایزی که می تواند به یکی از منحصر به فردترین دنیا های ابرقهرمانی تبدیل گردد

دنیای مرد عنکبوتی سونی به شدت با مشکل روبرو شده است اما پتانسیل بالایی دارد و در صورت توسعه بیشتر، می تواند به یکی از منحصربه فردترین دنیا های ابرقهرمانی در سینما تبدیل گردد. سونی با تنها چهار فیلم، فهرستی متنوع از شخصیت ها شامل خون آشامان زنده، همزیست های بیگانه و قهرمانان چنددنیای را ایجاد نموده است. هم چنین در سال 2024 نیز یک ابرقهرمان روانی دیگر به نام مادام وب با بازی داکوتا جانسون و یک شکارچی به نام کریون با بازی آرون تیلور جانسون معرفی خواهند شد. قهرمانان دنیای مرد عنکبوتی سونی آن قدر متفاوت از یکدیگر هستند که لزوما در یک محیط مشترک قرار نمی گیرند. با این حال، همین تفاوت هاست که این فرانچایز را بسیار مجذوب کننده جلوه می دهد.

سونی برخلاف دنیای سینمایی مارول که عمدتا بر قهرمانان خوب (از نظر اخلاقی) تمرکز دارد، در حال ساختن دنیای است که تحت سلطه افراد شرور و مذموم است و این روندی نو و خاص در این ژانر به شمار میرود. این سری فیلم متشکل از گروهی متفاوت از شخصیت ها است که هر کدام لحن ها، دیدگاه ها و مضامین متفاوتی را ارائه می دهند و طبیعت التقاطی این دنیا را با اسطوره شناسی پیچیده و مجذوب کننده خود آغشته می نمایند و موجب می شوند تا این فرانچایز در یک ژانر در حال توسعه برجسته گردد. فرنچایز سونی شاید محبوب نباشد اما دیدگاه منحصر به فردی به ابرقهرمانان دارد.

پروژه هایی مانند ددپول، نگهبانان کهکشان و شزم! ثابت نموده اند که مخاطبان از انواع مختلف اقتباسات کمیک بوکی استقبال می نمایند و بدین ترتیب، اگر این فرانچایز جهت خود را به خوبی طی کند، پروژه های آینده می توانند دنیای مرد عنکبوتی سونی را به ستون اصلی دنیای ابرقهرمانی تبدیل نمایند و این ژانر را از نظر محتوا توسعه دهند و در نتیجه طول عمر آن نیز افزایش می یابد.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا ژانر ابرقهرمانی به دنیای مرد عنکبوتی سونی احتیاج دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ژانر ابرقهرمانی به دنیای مرد عنکبوتی سونی احتیاج دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید