نوشابه های رژیمی واقعا رژیمی اند؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، بیماران دیابتی بیش از دیگران با محصولات غذایی بدون قند آشنایی دارند. این فرآورده ها که با برچسب های بدون قند یا No Sugar یا Sugar-free یا Zero در بازار فرخته می شوند، روز به روز بیشتر می شوند و خیلی ها اعم از دیابتی و غیردیابتی سعی می نمایند این دست محصولات را در سبد خانوار خود جای دهند. در تهیه این محصولات، به جای شکر، از شیرین نماینده های مصنوعی استفاده می گردد. برای آشنایی بیشتر با این قبیل محصولات،

نوشابه های رژیمی واقعا رژیمی اند؟

نوشابه های رژیمی واقعا رژیمی اند؟

تبادل نظر با دکتر مجتبی ملک فوق تخصص غدد و متابولیسم درباره شیرین نماینده های مصنوعی

بیماران دیابتی بیش از دیگران با محصولات غذایی بدون قند آشنایی دارند. این فرآورده ها که با برچسب های بدون قند یا No Sugar یا Sugar-free یا Zero در بازار فرخته می شوند، روز به روز بیشتر می شوند و خیلی ها اعم از دیابتی و غیردیابتی سعی می نمایند این دست محصولات را در سبد خانوار خود جای دهند. در تهیه این محصولات، به جای شکر، از شیرین نماینده های مصنوعی استفاده می گردد. برای آشنایی بیشتر با این قبیل محصولات، نشسته ایم پای حرف های دکتر مجتبی ملک، فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم.

آقای دکتر! نظرتان درباره شیرین نماینده های مصنوعی و محصولات بدون قند که این روزها زیاد در بازار می بینیم، چیست؟

شیرین نماینده های مصنوعی، گروهی از مواد صناعی هستند که طعم بسیار شیرینی دارند و برای همین، باعث افزایش قندخون نمی شوند؛ برای مثال، آسپارتام یکی از شایع ترین شیرین نماینده های مصنوعی مجاز است که بیش از 200 برابر از قند معمولی، شیرین است. به همین علت با استفاده از مقادیر بسیار جزیی از آن می توان طعم شیرین را به مواد موردنظر افزود. این ماده در بیش از چند هزار ماده غذایی در جهان به اسم شیرین نماینده به کار می رود.

برخی اوقات خبرهای ناخوشایندی هم در این خصوص شنیده می گردد؛ خبرهایی از این دست که این فرآورده ها در طولانی مدت خطراتی برای ما ایجاد می نمایند یا سرطانزا هستند و ... شما اینها را تایید می کنید؟

به نکته مهمی اشاره کردید. در خصوص عوارض این شیرین نماینده ها نگرانی های جدی اولیه وجود داشت که از جمله سرطان زا بودن آنها در حیوانات آزمایشگاهی بوده است که در آنالیز های بعدی در انسان به اثبات نرسید و حالا گفته می گردد که مصرف مقدار مجاز و متعارف این شیرین نماینده ها بی خطر است.

این محصولات تحت اسم suger free به بازار عرضه می شوند. یعنی این فرآورده ها هیچ کالری ای ندارند؟

در خصوص مصرف مواد غذایی که روی آن کلمه بدون شکر قید شده، باید به این نکته توجه داشت که این به معنی فاقد کالری بودن آن ماده غذایی نیست و باید با دقت برچسب های مقدار کالری موجود در آن را مطالعه کرد و از اثر آن روی کالری دریافتی و وزن مطمئن شد.

یعنی مصرف این مواد را به دیابتی ها توصیه می کنید؟

بله؛ مصرف شیرین نماینده های مصنوعی مجاز برای دیابتی ها مانعی ندارد و حتی برای زنان باردار هم مصرف مقدار مجاز روزانه بلامانع است.

برخی دیابتی ها تصور می نمایند به جای قند می توانند از خرما و توت خشک استفاده نمایند و این مواد هم مانند شیرین نماینده های مصنوعی است. آیا این باور را تایید می کنید؟

در خصوص بیماران دیابتی پیش از آنکه نوع مواد خوراکی اهمیت داشته باشد، مقدار کالری دریافتی روزانه اهمیت دارد؛ یعنی هر بیمار دیابتی باید با مشاوره با یک کارشناس تغذیه مقدار کالری مجاز روزانه خود را به دست آورد و در این برنامه می توان بخشی از کالری روزانه بیمار را به مواد غذایی مورد علاقه فرد مثل خرما و کشمش یا توت خشک اختصاص داد. مصرف این مواد به مقدار محدود، به طوری که موجب افزایش وزن در بیمار نگردد، بلامانع است.

مصرف عسل، چطور؟

کلا این تصور که عسل طبیعی قند ندارد و در بیماران دیابتی قند را بالا نمی برد تصور نادرستی است. اما مصرف مقادیر کم عسل چنانچه در کالری روزانه بیمار محاسبه گردد مسئله ای ایجاد نمی نماید.

این روزها محصولات رژیمی مثل نوشابه های رژیمی هم به وفور دیده می گردد. آیا شما مصرف این محصولات را در بیماران دیابتی و افراد چاق توصیه می کنید؟

مصرف نوشابه های رژیمی برای بیماران دیابتی و افراد چاق بلامانع است و این نوشابه ها فاقد کالری بوده یا کالری بسیار کمی دارند اما نکته حایز اهمیت به خصوص در افراد چاق که به استفاده مفرط از این نوشابه ها می پردازند، این است که مصرف این نوشابه ها الزاما به دریافت کمتر کالری در طی خوردن غذا منجر نمی گردد و این افراد به وسیله خوردن مواد غذایی بیشتر کالری بیشتری دریافت می نمایند لذا ممکن است حتی به چاقی منجر گردد. به زبان ساده، اگر افراد دیابتی و افراد چاق در یک برنامه رژیم غذایی که کالری آن محاسبه شده، مبادرت به مصرف این نوشابه ها نمایند، مصرف آن بلامانع است.

به نوشابه های رژیمی اشاره کردید و این سوال به فکر ام خطور کرد که برترین نوشیدنی برای افراد دیابتی که زود به زود هم تشنه می شوند، چیست؟

برترین راه برای کنترل تشنگی در بیماران دیابتی کنترل دقیق قند خون است زیرا با بالا رفتن قند خون بخشی از این قند اضافه از راه ادرار دفع می گردد که همراه با خود مقادیر زیادی از آب را دفع می نماید که به تشنگی در این بیماران منجر می گردد. ضمن کنترل دقیق قند، برترین نوشیدنی در بیماران دیابتی برای برطرف تشنگی،آب است.

مقایسه لایت و زیرو

کوکاکولای رژیمی یا لایت در سال 1982 میلادی به اسم اولین برند نو شرکت کوکاکولا (که سال 1886 میلادی به ثبت رسیده بود) معرفی گردید و خیلی زود جایش را در میان مشتری ها باز کرد. اوایل، این نوشیدنی با ساخارین شیرین می شد اما پس از آنکه آسپارتام در سال 1983 به وسیله سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) تایید شد، کوکاکولا از آسپارتام در ترکیب این نوشیدنی استفاده کرد. در برخی کشورها که هنوز شیرین نماینده سیکلامات در آنها قانونی است، ترکیبی از آسپارتام و سیکلامات و اس سولفام پتاسیم برای شیرین کردن نوشابه استفاده می گردد. اگرچه کوکاکولای رژیمی، هواداران زیادی دارد؛ نوشابه خورهای حرفه ای چندان علاقه ای به آن ندارند. علتش هم معلوم است: کوکاکولای رژیمی بر اساس فرمول اصلی کوکاکولا ساخته نشده. برای تهیه آن از فرمولی کاملا نو و متفاوت استفاده شد. در سال های بعد، کوکاکولا سعی کرد با فراوری محصولاتی مانند کوکاکولای C2 که نمونه ای از کوکاکولای اصلی با شکر کمتر بود، توجه گروهی از این مشتریان ناراضی را دوباره به خود جلب کند. در سال 2005، کوکاکولا محصول نوتری به نام کوکاکولای zero فراوری کرد که در واقع همان کوکاکولای اصلی اما بدون شکر بود که مهم ترین محصول این شرکت در 20 سال اخیر به تعداد می آید. شرکت کوکاکولا با تبلیغات فراوان پیروز شد این محصول رژیمی را به اسم یک نوشیدنی بدون کالری اما با طعم اصلی کوکاکولا در بازار مطرح کند. ترکیب کوکاکولای زیرو در کشورهای مختلف، فرق دارد و بر اساس نوع ترکیبات، مقدار انرژی آن از 0 تا 3/0 کیلوکالری در هر 100 میلی لیتر متغیر است. نکته جالب در باره این نوشیدنی، آن است که در امریکا، به جای واژه رژیمی از عبارت بدون کالری استفاده شد زیرا تصور رایج، این بود که جامعه، نوشیدنی رژیمی را بیشتر به اسم نوشیدنی زنانه می شناسد و این نگرانی وجود داشت که آقایان از این نوشیدنی نو استقبال ننمایند. برای رقابت با کوکاکولای رژیمی و زیرو، شرکت پپسی هم محصولات پپسی رژیمی و پپسی مکس را فراوری کرد که پپسی مکس فاقد کالری و شکر است.منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "نوشابه های رژیمی واقعا رژیمی اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشابه های رژیمی واقعا رژیمی اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید