معرفی تعدادی از عجیب ترین مرزهای جهان

به گزارش انجمن آقای شرفی، کشورها در اشکال و اندازه های متفاوت هستند. برخی کشورها مساحت بسیار زیادی را می پوشانند؛ در حالیکه برخی دیگر از آنها بسیار کوچک هستند. برخی از کشورها شکل تعریف شده و مشخصی دارند و برخی دیگر اصلا اینگونه نیستند. به همین علت است که وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، انواع مختلف مرزها را روی آن می بینید. برخی از این مرزها به طور واضح تعریف شده اند و برخی دیگر دارای ظاهری غیرطبیعی و عجیب دارند. این نوشتار در مورد شگفت انگیزترین مرزهای جهان نوشته شده است. با ما در مطلب جالب ترین مرزهای جهان همراه شوید تا عجیب ترین مرزهای جهان را بشناسیم.

معرفی تعدادی از عجیب ترین مرزهای جهان

مرز بین ایتالیا و اسلوونی

بندر تریسته Trieste باریکه ای از کشور ایتالیا به شمار می رود که در حدود 48 کیلومتر به داخل کشور اسلوونی کشیده شد. همین هم باعث شده تا شکلی شبیه به دسته ماهی تابه پیدا کند و دو ضلع از سه ضلع آن مرز بین ایتالیا و اسلوونی محسوب شود. دلیل آن هم این است که بعد از جنگ جهانی اول، ایتالیا حکمرانی بخشی از سرزمین امپراطوری اتریشی مجارستانی که در جنگ مغلوب گردیده بود را بدست آورد. اما در جنگ جهانی دوم، بعد از اینکه ایتالیا در جنگ مغلوب گردید، بیشتر بخش هایی که در جنگ قبلی تصرف شدند، بجز تریسته Trieste را از دست داد. در سال 1947 تریسته Trieste به یک شهر-ایالت مستقل تبدیل شد که این استقلال تنها 7 سال طول کشید. در سال 1954، این کشور کوچک و جدید بین ایتالیا و یوگسلاوی تقسیم گشت. این مرز از شگفت انگیزترین مرزهای جهان به شمار می رود.

مرز زمینی انگلستان و اتحادیه اروپا

شاید بنظرتان عجیب و غیرقابل باور بیاید؛ اما انگلستان با اتحادیه اروپا یک مرز زمینی دارد و این مرز یکی از جالب ترین مرزهای جهان هست. جبل الطارق Gibraltar بخشی از بریتانیا محسوب می شود و یکی از سرزمین های فرادریایی بریتانیا به شمار می رود. این شهر در بخش ساحلی خود به تنگه جبل الطارق Strait of Gibraltar متصل است. این شبه جزیره از سال 1704 و جنگ جابجایی قدرت در اسپانیا به تصرف نیروهای این کشور درآمد. از آن زمان به بعد، اسپانیا ادعای مالکیت این شبه جزیره را دارد و از زمانیکه انگلستان از اتحادیه اروپا جدا شد، این اختلاف ها شدت یافتند. از آنجایی که جبل الطارق Gibraltar از انگلستان دور است و با این وجود، مرز بین انگلستان و اسپانیا محسوب می شود، در فهرست عجیب ترین مرزهای جهان قرار می گیرد.

مرز بین اسپانیا و مراکش

مرزهای اسپانیا در نگاه اول کاملا نرمال و عادی به نظر می رسند؛ اما سرزمین های بسیاری وجود دارند که بخشی از اسپانیا به شمار می فرایند و با این وجود از سرزمین اصلی اسپانیا دور هستند. بسیاری از مردم این حقیقت را پیرامون عجیب ترین مرزهای جهان نمی دانند؛ اما جزایر قناری Canary Islands تنها قلمرو اسپانیا در نزدیکی سواحل آفریقای شمالی به شمار نمی رود. اسپانیا باریکه کوچکی از سرزمینی موجود در مراکش را از قلمرو خود می داند. بعد از رکونکیستا و در سال 1492، وقتی اسپانیا شبه جزیره ایبری Iberian Peninsula را از موروهای مسلمان بازپس گرفت، بخش هایی از آفریقای شمالی را نیز تصرف کرد. بیشتر این بخش ها که با عنوان مراکش اسپانیایی شناخته می شوند، به مراکش بازپس داده شدند؛ بغیر از چندین نقطه کوچک که هنوز هم مایه اختلافات بین اسپانیا و مراکش هستند. باریکه 80 متری که اسپانیا را از مراکش جدا می کند، با عنوان کوتاهترین مرز در جهان و همچنین یکی از شگفت انگیزترین مرزهای جهان شهرت دارد. نقطه دیگر ملیله Melilla نام دارد و به وسیله یک نرده مرزی 6 متری، اسپانیا را از مراکش جدا کرد. این شهر دارای 78 هزار سکنه بوده و بهمراه سیوتا Ceuta تنها شهرهایی هستند که در آفریقا واقع شده اند، اما به اتحادیه اروپا تعلق دارند. همانطور که کاملا معین است، این نقاط کوچک چند مورد از عجیب ترین مرزهای جهان را به خود اختصاص داده اند.

مرز قبرس و دیگر کشورها

در نگاه اول، کشور قبرس یک جزیره کوچک و پر از آرامش بنظر می آید؛ اما اینگونه نیست. چهار بخش مستقل در این جزیره وجود دارند؛ اولی جمهوری قبرس Republic of Cyprus است؛ سپس جمهوری ترکیه ای قبرس شمالی Turkish Republic of Northern Cyprus در شمال، دو ناحیه نظامی بریتانیا و ناحیه سازمان ملل که بین شمال و جنوب قرار گرفت. حال، براساس مطلب جالب ترین مرزهای جهان سوال این است که این آشفتگی چرا و چگونه بوجود آمد؟ در پاسخ باید گفت قبرس تا سال 1960 بخشی از امپراطوری بریتانیا به شمار می آمد؛ تا اینکه در این سال به استقلال دست یافت. اما به بریتانیایی ها اجازه داده شد تا دو ناحیه ویژه از این جزیره را برای خود نگاه دارند؛ سپس یونان سعی کرد قبرس را تصاحب کند که ترکیه پیش دستی و این جزیره را تصرف کرد تا اجازه این کار را به یونان ندهد؛ ترکیه تقریبا نیمی از قلمرو این کشور را به تصرف خود درآورد و جمهوری ترکیه ای قبرس شمالی Turkish Republic of Northern Cyprusرا تشکیل داد. در نهایت، سازمان ملل دیواری ساخت تا این دو بخش را از هم جدا کند و به عنوان یک منطقه پیش گیری از خطر احتمالی عمل نماید. بعلاوه ترکیه بخشی از غربی ترین نقطه جمهوری قبرس Republic of Cyprus را نیز در اختیار دارد. بخشی از این جمهوری قلمرو بریتانیا به شمار می رود، بنابراین مردم مجبور هستند کیلومترها جهت را طی کنند تا برای جابجایی از نقطه ای به نقطه دیگر از قلمرو بریتانیا عبور نکنند. همین ویژگی ها مرزهای قبرس را در فهرست شگفت انگیزترین مرزهای جهان قرار داده است.

مرز بین اسپانیا و فرانسه

جزیره فزان Pheasant Island در رودخانه بیداسوآ Bidasoa و در مرز بین اسپانیا و فرانسه قرار گرفته و به احتمال زیاد تنها جزیره جهان است که مالکیت آن دوبار در سال تغییر می کند. این جزیره بدون سکنه بوده و هیچکس اجازه بازدید از آن را ندارد. جزیره فزان Pheasant Island شش ماه از سال، بخشی از اسپانیا و شش ماه دیگر سال، بخشی از فرانسه به شمار می رود. حتی برای انتقال مالکیت جزیره بین این دو کشور، مراسم خاصی نیز برگزار می شود. این شراکت در مالکیت در سال 1695 و زمانیکه پیمان پیرنه به امضا رسید، آغاز شد. در آن زمان و از آنجایی که جزیره فزان Pheasant Island در میان رودخانه بیداسوآ Bidasoa که یک مرز طبیعی به شمار می رود قرار گرفت، به عنوان منطقه ای بیطرف در نظر گرفته شد.

مرز هلند و بلژیک

مرز بین هلند و بلژیک از جالب ترین مرزهای جهان محسوب می شود؛ البته هر دوی این کشورها در اتحادیه اروپا واقع شده اند؛ بنابراین در حقیقت مرزی بین آنها وجود ندارد. بطور کل، 22 بخش از سرزمین بلژیک در هلند و هشت قطعه از سرزمین هلند در بلژیک واقع شد. هفت عدد از این بخش ها از همه عجیب تر هستند، چرا که مثلا بخشی از سرزمین بلژیک که به هلند تعلق دارد در بخشی از سرزمین هلند که به بلژیک تعلق دارد، واقع شد. حتی فهم این نکته عجیب و جالب نیز بسیار سخت و چالش برانگیز به نظر می رسد. از آن عجیب تر اینکه مرزهای این دو کشور از میان هر چیزی عبور می کنند؛ از خیابان ها، کافه ها، همسایه ها و فروشگاه ها. حتی این امکان وجود دارد که خودروی خود را در عین واحد در دو کشور پارک کنید. گاهی مرز از میان خانه ها عبور می کند. بدین صورت که برخی از مردم در بلژیک از خواب بیدار می شوند و صبحانه خود را در هلند می خورند یا برعکس. خانه های متعددی در مناطق مرزی وجود دارند که مرز از میانشان رد شده است. راه حلی که دو کشور برای این مشکل در نظر گرفته اند، این بود که درب ورودی این ساختمان ها در هر کشوری قرار گرفته باشند، آن ساختمان را بخشی از آن کشور در نظر می گیرند.

منبع: همگردی

به "معرفی تعدادی از عجیب ترین مرزهای جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از عجیب ترین مرزهای جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید