معرفی آلوئه ورا و خواص درمانی آن

به گزارش انجمن آقای شرفی، آلوئه ورا گونه های مختلفی دارد که از نظر ظاهر و خواص درمانی تقریباً شباهت زیادی با هم دارند. هرگونه از آلوئه ورا دارای واریته های گوناگونی می باشد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک نوع از یک

معرفی آلوئه ورا و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

آلوئه ورا گونه های مختلفی دارد که از نظر ظاهر و خواص درمانی تقریباً شباهت زیادی با هم دارند. هرگونه از آلوئه ورا دارای واریته های گوناگونی می باشد. در اینجا به نام علمی و تعیینات مربوط به یک نوع از یک گونه آلوئه ورا که خواص دارویی داشته و در طب سنتی هم کاربرد دارد اشاره شده است.

نام علمی:

Aloe vera barbadensis Mill، نام فرانسه Aloes و نام انگلیسی آن Barbados aloe می باشد.

تیره گیاه:

لاله Liliaceae

نوع گیاه:

بوته

تعیینات ظاهری:

گیاهی است بدون ساقه و با محور، برگ های آن ضخیم، گوشتی، به رنگ سبز کلمی گاهی با رنگ پریدگی قرمز، هر دو سطح برگ صاف، نوک دار و دراز که در کناره برگ ها در برخی گونه ها خارهای نوک تیز دیده می شود. طول برگ ها گاهی موارد بیشتر از یک متر است. از یقه یا بیخ گیاه محوری روییده، در انتهای محور، گل دهنده و گل های آن سنبله ای، به رنگ زرد و گاهی موارد مایل به قرمز می باشند. عصاره ای که از شیره یا لاتکس برگ آلوئه ورا به دست می آید بسیار تلخ، زعفرانی رنگ، صاف، براق و ترد می باشد که به آن صبر زرد می گویند.

طبیعت:

صبر زرد از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در نواحی گرم و مرطوب کشورها خصوصاً کشورهای شمال آفریقا، هند و نواحی مدیترانه ای به صورت خودرو انتشار داشته و کاشته می شود. در سال های اخیر در ایران هم به صورت پرورشی و زینتی کاشته می شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آلوئه ورا:

آلوئین، ایزوباربالوئین، امودین، صمغ و رزین، ژل، اکسیداز، کاتالاز، انواع قندها، یک گلیکوزید متبلور به نام باربالوئین، کمی اسانس، آنتراکینون، آسه مانان، چند اسید آمینه، مواد معدنی و ویتامین های E, C, B, A در آن تعیین شده است.

بخش مورد استفاده:

برگ و ژل داخل آن

نحوه مصرف:

از آلوئه ورا به صورت فرآورده های مختلف غذایی و داروئی استفاده می شود. ژل داخل برگ های آلوئه ورا هم در مصارف آرایشی بهداشتی کاربرد زیادی دارد.

خواص درمانی برگ و ژل آلوئه ورا در استعمال داخلی:

تنظیم کننده قاعدگی و متعادل و تنظیم کننده قند خون، رفع کننده یبوست و ضد کرم و انگل های روده ای، ضدالتهاب و نفخ معده و مفید برای مسائل گوارشی، تأمین کننده کمبود کلسیم بدن و سرشار از مواد معدنی از جمله برن، منعقد کننده خون و سبب تحریک شیره گوارشی، احیاء کننده سلول ها و خون ساز، تنظیم کننده کلسترول و پالایش کننده خون می باشد. ضمناً برای اختلال و انسداد و سندروم روده، عفونت هایی میکروبی مجاری معده، و روده، پوکی استخوان و بواسیر هم مفید است.

خواص درمانی برگ و ژل آلوئه ورا در استعمال خارجی:

آنتی بیوتیک موضعی، کنترل کننده عفونت های قارچی مثل بیماری کچلی، نرم کننده و شاداب کننده پوست، ترمیم کننده بافت های آسیب دیده پوست، التیام بخش زخم ها و آسیب های ناشی از سوختگی و جلوگیری کننده از پیری زودرس پوست می باشد. ضمناً برای پسوریازیس، اگزما، حساسیت های پوستی شدید، آکنه، چین و چروک، خشکی پوست، آفتاب سوختگی، کدری پوست، دردهای مفصلی عضلانی، کشیدگی تاندوم ها، آرتروز و ترک بین انگشتان پا که یک بیماری قارچی می باشد هم مفید است و به دلیل خواص ضد باکتری و قارچی، مانع ایجاد شوره سر می شود.

تذکر:

استفاده از برگ و ژل آلوئه ورا برای افراد مبتلا به بیماری های کبدی و اشخاص تحت درمان با داروهای قلبی و کورتن مضر است. ضمناً مصرف ژل آلوئه ورا در مواردی می تواند تداخلات داروئی ایجاد نماید، به اسم نمونه، استفاده از ژل آلوئه ورا اثرات پایین آورندگی قند خون گلی بن گلامید را به خاطر داشتن اثر ضد خون افزایش می دهد و بعلاوه اثر ضدالتهابی هیدروکورتیزون استات را هنگامی که به اسم یک حامل استفاده شود، افزایش می دهد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی آلوئه ورا و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی آلوئه ورا و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید