مزایا و معایب رشته مهندسی برق و بازار کار آن

به گزارش انجمن آقای شرفی، آیا شما هم در پی برترین رشته مهندسی برای ادامه تحصیل و کسب عایدی هستید؟ اغلب رشته های مهندسی دارای بازار کار مناسبی در کشور ما هستند؛ اما طبیعتا بعضی از رشته های دانشگاهی، دارای ظرفیت های بیشتری برای اشتغال زایی و کسب عایدی می باشند. هرچند وجود این ظرفیت ها در یک حوزه خاص می تواند جهت کاریابی و عایدیزایی را برای کارجویان هموارتر کند، اما قطعا افرادی هستند که در رشته هایی با محبوبیت کمتر نیز، موقعیت شغلی و عایدی بسیار خوبی دارند. اگرچه در این مطلب به معرفی مزایا و معایب رشته مهندسی برق می پردازیم، اما قطعا علاقه و استعداد شما عاملی بسیار مهم برای انتخاب این رشته و کسب عایدی به وسیله کار در این حوزه می باشد. اگر در پی دریافت اطلاعات بیشتر درباره مزایا و معایب رشته مهندسی برق هستید، حتما ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

مزایا و معایب رشته مهندسی برق و بازار کار آن

معرفی رشته مهندسی برق

یکی از گرایش های تقریبا نوظهور در حوزه مهندسی را می توان رشته مهندسی برق دانست. این بخش از مهندسی که از اواخر قرن نوزدهم میلادی به شکل رسمی مورد مطالعه نهاده شد، به مسائل مرتبط با فناوری برق می پردازد. در حقیقت مهندسان برق روی طیف وسیعی از مولفه ها، دستگاه ها و سیستم ها کار می نمایند. محدوده فعالیت مهندسان برق می تواند از کار روی یک ریزتراشه کوچک تا ژنراتورهای بزرگ یک نیروگاه، متغیر باشد.

امروزه مهندسان برق وسایل و سیستم های برقی را با استفاده از اجزای مختلفی مانند باطری ، مقاومت ، خازن و دیود طراحی می نمایند. تقریبا تمام وسایل و تجهیزات الکترونیکی از یک ژنراتور در یک نیروگاه برق تا ریزپردازنده ها، از اجزای ذکرشده استفاده می نمایند. اگر شخصیت جزئی نگر با قدرت تحلیل بسیار خوبی دارید و به مهارت ها و کارهای فنی نیز علاقه دارید، رشته مهندسی برق می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مزایای رشته مهندسی برق

حقوق و عایدی بالای مهندسان برق و فرصت های استخدامی متنوع و زیاد، ازجمله مهمترین مزیت های رشته مهندسی برق محسوب می شوند. البته این مزایا مخصوص به کشور ما نیست و در بیشتر کشورهای جهان نیز، مهندسان برق دارای شرایط مناسبی از لحاظ حقوق و فرصت های استخدامی هستند. در ادامه توضیحات بیشتری درباره مزایای رشته مهندسی برق آورده شده است.

حقوق و عایدی بالا

یک مهندس برق در اغلب کشورهای جهان حقوق و دستمزد بالایی دارد. حتی یک مهندس برق بدون سابقه کار نیز می تواند حقوق مناسبی داشته باشد. به عنوان مثال در کشور امریکا فارغ التحصیلان مهندسی برق که به تازگی وارد بازار کار شده اند، به طور میانه عایدی سالانه بیش از 60 هزار دلاری دارند. بعلاوه میانه عایدی مهندسان برق در این کشور در سال 2010 میلادی، مبلغی در حدود 90 هزار دلار در سال بوده است.

در ایران نیز مهندسان برق عایدی مناسبی دارند. کافی است همین الان سری به آگهی های استخدامی مهندس برق در سایت های کاریابی بزنید تا خود نیز حداقل حقوق پیشنهادی کارفرمایان به مهندسان برق را مشاهده کنید.

اما به طور میانه حقوق و عایدی ماهانه یک کارشناس مهندسی برق در تهران در سال 1400، مبلغی در حدود 5.6 میلیون تومان گزارش شده است. این در حالی است که یک کارشناس ارشد مهندسی برق و مدیر این حوزه، به طور میانه حقوق ماهانه ای به ترتیب به میزان 8.4 و 10.8 میلیون تومان در همین سال و در شهر تهران دریافت نموده اند.

تنوع در فرصت های استخدامی

در حقیقت صنایع و کسب و کارهای مختلفی احتیاج به استخدام مهندس برق دارند. یک مهندس برق می تواند در حوزه های مختلفی مانند صنعت مخابرات، کامپیوتر، هوافضا یا در بخش های تولیدی مشغول به کار گردد. البته یک مهندس برق می تواند با ادامه تحصیل و کسب تجربه در یک زمینه خاص، مهارت ها و دانش تخصصی خود را نیز افزایش دهد.

شرکت های دولتی و خصوصی روزانه اقدام به انتشار آگهی استخدامی مهندس برق می نمایند. این شرکت ها ممکن است حوزه های کاری متفاوتی نیز داشته باشند. اگر به کار در سازمان های دولتی علاقه بیشتری دارید، می توانید برای استخدام رشته مهندسی برق در ادارات دولتی اینجا کلیک کنید.

انعطاف پذیری شغلی

مهندسان برق می توانند در گرایش های مختلف این حوزه فعالیت نمایند. ازجمله گرایش های رشته مهندسی برق در دوره کارشناسی دانشگاه های دولتی و آزاد می توان به گرایش الکترونیک، سیستم های انرژی الکتریکی و گرایش مخابرات اشاره نمود. بعضی از گرایش های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیز عبارتند از:

  • سیستم های الکترونیک دیجیتال
  • سیستم های قدرت
  • گرایش مخابرات میدان و موج
  • گرایش مخابرات نوری
  • شبکه های مخابراتی
  • کنترل

معایب رشته مهندسی برق

قطعا یکی از اولین معایبی که در ارتباط با رشته مهندسی برق می توان به آن اشاره نمود، در ارتباط با سختی تحصیل در این رشته است. چراکه دروس دانشگاهی در این رشته برای بسیاری از افراد، دروسی سخت و سخت محسوب می شوند.

برای تحصیل در رشته مهندسی برق باید چند واحد دروس پایه مانند ریاضیات و فیزیک و چند واحد دروس اصلی و تخصصی مانند مدارهای الکتریکی، سیستم های کنترل خطی، الکترونیک آنالوگ و مدارهای مخابراتی را بگذرانید. به علاوه قبولی در رشته مهندسی برق و در یکی از دانشگاه های دولتی در ایران، کاری بسیار سخت است و احتیاجمند داشتن انگیزه و پشتکار زیادی است.

بنابراین اگر در دوران تحصیل خود در دبیرستان علاقه چندانی به دروسی مانند ریاضی و فیزیک نداشته اید یا نمرات خوبی در این دروس کسب ننموده اید، احتمالا بهتر است که در انتخاب رشته کنکور خود، رشته مهندسی برق را کنار بگذارید. در ادامه به بعضی دیگر از معایب رشته مهندسی برق اشاره شده است.

آینده شغلی و بازار کار رشته برق

یکی از معیارهایی که برای انتخاب یک شغل مناسب مورد آنالیز قرار می گیرد، تعداد فرصت های استخدامی آن شغل در آینده است. به شکلی که معمولا باتوجه به احتیاجهای بازار کار در یک منطقه، رشد فرصت های استخدامی نیز قابل پیش بینی است.

اگرچه احتیاج به استخدام مهندسان برق در زمان کنونی وجود دارد، اما ممکن است شاهد فرایند افزایشی در تعداد فرصت های استخدامی سال های آینده نباشیم. البته باتوجه به مناسب بودن بازار کار این رشته در کشورهای پیشرفته، معمولا بعضی از فارغ التحصیلان ترجیح می دهند تا برای یافتن کار در این حوزه، به این کشورها مهاجرت نمایند.

احتیاج به یادگیری مداوم

یکی دیگر از مواردی که باید در انتخاب رشته مهندسی برق به آن توجه کرد این است که، مهندسان برق باید همیشه اطلاعات خود را به روز نگهدارند. چراکه شغل آنها طبیعتا با فناوری سر و کار دارد و فناوری نیز دائما در حال تغییر است. یک مهندس برق می تواند ضمن ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، اطلاعات به روز در این حرفه را نیز دریافت نماید.

امکان آسیب فیزیکی

ماهیت شغل مهندسی برق به گونه ای است که شما باید با برق و نیروی الکتریکی کار کنید. بنابراین کار با وسایل، تجهیزات و مدارهای برقی احتیاجمند رعایت همیشگی نکات ایمنی است.

جمع بندی

هرچند تمامی رشته ها و مشاغل دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند و نمی توان به طور قطعی یک حرفه را برتر از سایر حرفه ها معرفی کرد، اما دانستن مزایا و معایب هر رشته می تواند یاری قابل توجهی در انتخاب درست راستا شغلی و تحصیلی یک فرد داشته باشد. به همین علت در این مطلب نیز با معرفی مزایا و معایب رشته مهندسی برق، کوشیدیم تا دید بهتری از این حرفه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از قلم نیاندازید که این شما هستید که نهایتا یک راستا تحصیلی و شغلی را برای خود انتخاب می کنید. شما قطعا برای حرکت در این راستا زمانی از عمر خود، تلاش های فراوان و هزینه ای را درنظرمی گیرید. این شما هستید که مسئول نتایج و عواقب انتخاب خود خواهید بود. بنابراین سعی کنید با گوش دادن به ندای قلب خود، برترین راستا را انتخاب کنید.

منبع: فرارو

به "مزایا و معایب رشته مهندسی برق و بازار کار آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب رشته مهندسی برق و بازار کار آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید