فیلمسازان نام آشنایی که به فجر چهلم راه نیافتند

به گزارش انجمن آقای شرفی، تهران (پانا) - با اعلام لیست نهایی بخش سودای سیمرغ نام های ناآشنایی را در بین 22 فیلم حاضر برای کسب سیمرغ جشنواره چهلم دیده می گردد اسامی که به خون های تازه سینمای ایران تشبیه می شوند. در این بین بعضی از آنها در خانواده های سیاسی زیستند و بعضی دیگر از آقازاده های کارگردان،تهیه کننده و ... هستند اما در این بین فیلم دوستان انتظار حضور کارگردانان جوان و شناخته شده ای را می کشیدند که نتوانستند در جمع حاضران این رویداد هنری باشند.

فیلمسازان نام آشنایی که به فجر چهلم راه نیافتند

تب وتاب جشنواره فیلم فجر همواره سه تا چهار ماه قبل از شروع این رویداد با اعلام فراخوان جشنواره شروع می گردد البته تغییر دولت ها و سیاست های سازمان سینمایی و بعلاوه بیماری های ناشناخته ای همانند کرونا در سردی جشنواره نقش داشته است اما جشنواره فجر همواره برای فیلم دوستان و اهالی سینما رویدادی بزرگ است که سعی می نمایند آن را فراموش ننمایند.

از چند ماه پیش و بر اساس اخبار مرتبط با چرخه فراوری فیلم های سینمایی، لیست های متنوع و البته پرتعدادی از فیلمسازان نامشان را برای حضور در بزرگ ترین رویداد سینمایی کشور کاندیدا می کردند البته در بسیاری از مواقع فیلم ها نمی توانند مراحل ساخت خود را به خاتمه برسانند.

در امسال با اعلام نام فیلم های حاضر در جشنواره چهره های نا آشنای بسیاری را می بینیم که به خون تازه سینما تشبیه می شوند اما هستند چهره های بسیاری که می توانستند فضای سینما را داغ تر نمایند فیلم هایی که هر یک به علتی به جشنواره نرسیدند و فرصت رونمایی در فجر چهلم را از دست دادند.

شاید مهمترین فیلمی که به جشنواره امسال نرسید قاتل و وحشی به کارگردانی حمید نعمت الله بود که برای سومین سال پیاپی برای حضور در فجر دورخیز نموده بود، از همان مرحله پیش از هیأت انتخاب و به واسطه اعمال شرایط آیین نامه از سوی دبیرخانه از چرخه آنالیز کنار گذاشته شد. فیلم به علت بازبینی از سوی هیأت انتخاب جشنواره سی وهشتم شانس حضور در جشنواره چهلم را از دست داد تا یکی از متفاوت ترین فیلم های حمید نعمت الله همچنان نادیده باقی بماند.

دیگر فیلم مهمی که نتوانست به جشنواره برسد آخرین ساخته سعید روستایی به نام برادران لیلا بود روستایی که با ابد و یک روز و پس از آن متری شش و نیم جایی را برای خود باز نموده بود این بار نتوانست فیلمش را در بین آثار چهلمین جشنواره فجر ببیند. سعید روستایی هم می توانست از فیلم های پرسروصدای جشنواره امسال باشد اما به علت آنچه از سوی عوامل طولانی شدن فرآیند فراوری اعلام شد، نتوانست برای رونمایی در جشنواره آماده گردد. سعید روستایی از فیلمسازانی است که دو فیلم قبلی اش یعنی ابد و یک روز و متری شیش و نیم در جشنواره فیلم فجر قدر دیده بود اما سومین فیلمش را به جشنواره نرساند.

تفریق به کارگردانی مانی حقیقی با بازی نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی هم دیگر فیلم مهم فراوری امسال است که به علت آماده نمایش نبودن نتوانست در جشنواره امسال حضور داشته باشد. مانی حقیقی آخرین بار در سال 93 و با فیلم اژدها وارد می گردد حضور در فجر را به عنوان کارگردان تجربه کرد.

شب، داخلی، دیوار دیگر فیلمی است که نوید محمدزاده می توانست علاوه بر تفریق، در جشنواره داشته باشد این فیلم را وحید جلیلوند کارگردانی نموده است و به دلایلی که هنوز تعیین نیست، در جشنواره چهلم غایب است. جلیلوندشب، داخلی، دیوار را پس از چهارشنبه 19 اردیبهشت و بدون تاریخ، بدون امضا ساخته است که می توانست سومین حضور پیروز خود در فجر را تجربه کند که بنا به دلایلی که تا به امروز اعلام نشده است شاهد این فیلم در جمع فیلم های حاضر در جشنواره نیستیم.

جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی هم دیگر غایب جشنواره چهلم محسوب می گردد. فیلمی که برای اولین بار با سرمایه گذاری مستقیم یکی از پلتفرم های عرضه اینترنتی محصولات نمایشی مقابل دوربین رفت و با توجه به کارنامه سیدی می توانست در جشنواره چهلم موردتوجه قرار بگیرد. محسن تنابنده بازیگر اصلی فیلم هومن سیدی است. هنوز عوامل جنگ جهانی سوم درباره علت نرسیدن این فیلم به جشنواره اطلاع رسانی ننموده اند.

مسیح، پسر مریم به کارگردانی علی جعفرآبادی هم تازه ترین محصول سازمان سینمایی اوج است که از ابتدا اعلام شد برای رونمایی در جشنواره فیلم فجر فراوری می گردد اما در لیست نهایی هیأت انتخاب غایب بود. فیلم درامی اجتماعی است که داستان آن در دهه 50 روایت می گردد و تعیین نیست علت عدم پذیرش آن در جشنواره چه بوده است.

حال باید منتظر ماند و دید هندوانه های سربسته ای که از آنها در چلگی جشنواره فجر رونمایی می گردد می توانند جای این فیلمسازان را پر نمایند یا صدای نارضایتی منتقدان، اهالی رسانه و فیلم دوستان به گوش می رسد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "فیلمسازان نام آشنایی که به فجر چهلم راه نیافتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلمسازان نام آشنایی که به فجر چهلم راه نیافتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید