خواص روغن نارگیل برای کل بدن

به گزارش انجمن آقای شرفی، روغن نارگیل روغنی بسیار غنی و چرب است که از گوشت میوه نارگیل به دست می آید. این به تنهایی فروخته می گردد یا در محصولات آرایشی و بهداشتی، غذاهای آماده و شکلات ها استفاده می گردد. استفاده از آن در بسیاری از توصیه های مرتبط با سلامتی برجسته شده است اما همه مزایای درک شده آن به وسیله شواهد تایید نشده است. خواص روغن نارگیل ممکن است برای سلامت پوست، مو، مغز و دهان شما اثرگذار باشد.

خواص روغن نارگیل برای کل بدن

این مقاله خواص روغن نارگیل برای کل بدن، اصطلاحات مربوط به آن و نحوه پخت و پز با آن را مورد بحث قرار می دهد.

روغن نارگیل برای چیست؟

روغن نارگیل به روش های مختلفی استفاده می گردد، از پخت و پز گرفته تا مراقبت شخصی اما ممکن است مردم ندانند که آیا این روغن سالم است یا خیر. در حالی که اطلاعات شخصی بیشماری از خواص روغن نارگیل وجود دارد اما فاقد شواهد علمی قوی برای حمایت از این ادعاها است.

فقدان تحقیق لزوماً نشان دهنده مفید نبودن روغن نارگیل نیست اما هنگام ارزیابی سودمندی آن، نگاهی به یافته های مطالعه مفید است.

بعید است که از سلامت قلب حمایت کند

بعضی از مطالعات نشان داده اند که روغن نارگیل ممکن است سطح کلسترول خوب لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را افزایش دهد، در حالی که بعضی دیگر نشان می دهد که سطح کلسترول بد لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را افزایش می دهد. بیشتر تحقیقات ارتباط بین مصرف زیاد چربی های اشباع شده و مسائل قلبی را نشان می دهد.

به همین علت است که دستورالعمل های غذایی توصیه می نمایند که مصرف چربی های اشباع شده را به 10 درصد از کل کالری روزانه تان محدود کنید.

ممکن است از حفظ وزن سالم حمایت کند

نوع غالب چربی اشباع شده در روغن نارگیل تری گلیسیریدهای زنجیره میانه (MCT) هستند. بعضی شواهد نشان می دهد که مصرف MCT ها ممکن است به بدن شما در سوزاندن چربی و کالری بیشتر یاری کند اما نتایج هنوز تا حد زیادی غیرقطعی هستند.

تحقیقات بیشتری، به ویژه در خصوص خواص روغن نارگیل مورد احتیاج است، به خصوص به این علت که روغن نارگیل بسیار متراکم است و به راحتی می تواند به افزایش وزن ناخواسته یاری کند.

ممکن است انرژی سریع را فراهم کند

با این حال، MCT ها ممکن است به عنوان یک منبع انرژی سریع استفاده شوند. این به این علت است که وقتی MCT ها را مصرف می کنید، به طور مشابه کربوهیدرات ها، منبع انرژی ترجیحی بدن ما، متابولیزه می شوند. به جای اینکه ابتدا به وسیله خون، ماهیچه ها و بافت هایی مانند تری گلیسیریدهای زنجیره بلند وارد شوند، MCT ها مستقیماً به کبد شما وارد شوند.

خواص ضد میکروبی ارائه می دهد

روغن نارگیل ممکن است خواص ضد میکروبی نیز داشته باشد. تقریباً نیمی از MCT موجود در روغن نارگیل از اسید چربی به نام اسید لوریک تشکیل شده است. بعضی تحقیقات نشان می دهد که اسید لوریک می تواند در برابر میکروارگانیسم های بالقوه مضر عمل کند. این یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد از روغن نارگیل به عنوان بخشی از روتین مراقبت از موها، پوست و دهان خود استفاده می نمایند.

خواص روغن نارگیل خشکی پوست را بهبود می بخشد

بسیاری از مردم متوجه می شوند که روغن نارگیل می تواند خشکی پوست و لب ها را بهبود بخشد و چندین مطالعه نیز موافق این امر هستند. استفاده موضعی از روغن نارگیل می تواند به افزایش رطوبت پوست یاری کند و از پوست شما در برابر عوامل خارجی مانند آلرژن ها، مواد شیمیایی و سایر محرک های محیطی محافظت کند.

فقط میزان کمی روغن نارگیل را از شیشه به دست ها، پاها، پوست یا لب های خود بمالید و اجازه دهید تا بماند.

تقویت و محافظت از مو

بعضی از افراد برای یاری به بهبود پوست سر و خشکی مو و حفظ رطوبت، روغن نارگیل را به موهای خود می مالند. بعضی تحقیقات نشان داده اند که قرار دادن روغن نارگیل بر موهای شما می تواند به تقویت آن، کاهش شکستگی و تغذیه تارهای مو یاری کند. ممکن است به این علت باشد که روغن نارگیل باعث می گردد تارهای مو انعطاف پذیرتر گردد و به راحتی شکسته نشوند.

از سلامت دهان و دندان پشتیبانی می نماید

روغن کشی چند سال پیش رایج شد و از روغن نارگیل برای بهبود بهداشت دهان و دندان استفاده می گردد. این اساساً فرآیند استفاده از روغن نارگیل به عنوان دهانشویه است و بعضی شواهد از آن حمایت می نمایند.

برای انجام روغن کشی، روغن نارگیل را مانند دهانشویه در دهان خود بچرخانید و سپس آن را تف کنید. بعضی از مطالعات نشان داده اند که این کار می تواند باکتری های مضر در دهان را کاهش دهد که محققان به محتوای اسید لوریک آن نسبت می دهند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که ممکن است به کاهش پلاک و التهاب لثه یاری کند و به جلوگیری از پوسیدگی یاری کند. با این حال، روغن نارگیل نباید جایگزین سایر اقدامات بهداشتی دندان مانند مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن گردد.

مواد مغذی موجود در روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از تنها چربی های گیاهی است که به علت محتوای چربی اشباع بالا در دمای اتاق به صورت جامد در می آید. روغن نارگیل 100% چربی است و عمدتاً از تری گلیسیریدهای زنجیره میانه (نوعی چربی) ساخته شده است و حاوی پروتئین یا کربوهیدرات نیست. از آنجایی که چربی درشت مغذی با بیشترین کالری در هر گرم است، روغن نارگیل نیز کالری بسیار بالایی دارد.

مواد مغذی کمی در روغن نارگیل وجود دارد، زیرا بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی که به طور طبیعی در نارگیل وجود دارد در طول فرآوری به روغن منتقل نمی شوند.

در زیر ارزش غذایی 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل آورده شده است:

  • کالری: 121
  • پروتئین: 0 گرم
  • چربی کل: 13.5 گرم
  • چربی اشباع: 11.2 گرم
  • چربی تک غیراشباع: 0.86 گرم
  • چربی غیراشباع چندگانه: 0.23 گرم
  • کربوهیدرات: 0 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • شکر: 0 گرم
  • کلسیم: 0.14 میلی گرم
  • کولین: 0.04 میلی گرم
  • ویتامین ای: 0.015 میلی گرم
  • ویتامین ک: 0.082 میکروگرم

اصطلاحات مرتبط با روغن نارگیل

احتمالاً متوجه شده اید که روغن نارگیل به اشکال مختلف وجود دارد و بعضی از محصولات دارای برچسب های مختلفی هستند. در زیر تعاریف اصطلاحاتی که اغلب در محصولات روغن نارگیل مشاهده می کنید، آورده شده است.

تصفیه نشده

روغن نارگیل تصفیه نشده مستقیماً از گوشت نارگیل می آید و کم فرآوری شده و فیلتر نشده است. برای هیدروژنه شدن محصول نهایی که راهی برای تبدیل اسیدهای چرب غیراشباع به اسیدهای چرب اشباع شده است، تحت هیچ گونه پردازشی قرار نمی گیرد.

روغن نارگیل تصفیه نشده بو و طعم نارگیل تندتری دارد. از آن در دستور العمل هایی بهره ببرید که می خواهید طعم نارگیل قوی داشته باشید. نقطه دود آن 350 درجه فارنهایت است، دمایی که می توان آن را قبل از آغاز به دود شدن و تجزیه آن گرم کرد.

تصفیه شده

روغن نارگیل تصفیه شده نیز از گوشت نارگیل به دست می آید اما برای بهتر کردن آن برای پخت و پز بیشتر پردازش می گردد. پس از اینکه روغن نارگیل تصفیه شده از نارگیل گرفته شد، ممکن است چند مرحله دیگر را طی کند.

ابتدا ممکن است با یک ماده صمغ گیر ترکیب گردد تا ناخالصی ها از بین برود. سپس ممکن است با لیمو یا هیدروکسید سدیم خنثی گردد، که وقتی با اسیدهای چرب موجود ترکیب می گردد مانند صابون عمل می نماید. اسیدهای چرب آزاد در طی این فرآیند حذف می شوند که به کاهش خطر فاسد شدن روغن نارگیل تصفیه شده یاری می نماید.

روغن نارگیل تصفیه شده را نیز می توان با استفاده از فیلتر خاک رس فعال سفید کرد تا آن را سفیدتر و همگن تر کند و سپس برای بی بو و بی طعم شدن آن را بو زدایی کرد.

پس از تمام این پردازش ها، نارگیل تصفیه شده نقطه دود بالاتری بین 400 تا 450 درجه فارنهایت به دست می آورد. این به آن تطبیق پذیری آشپزی بیشتری نسبت به روغن نارگیل تصفیه نشده می دهد.

روغن نارگیل بکر

روغن نارگیل بکر نام دیگر روغن نارگیل تصفیه نشده است. این برچسب به سادگی نشان می دهد که روغن نارگیلی که دریافت می کنید فرآوری نشده است.

ارگانیک

روغن نارگیل ارگانیک نشان می دهد که نارگیل هایی که از آن روغن گرفته شده است مطابق با الزامات کشاورزی ارگانیک رشد نموده اند. این به استفاده از آفت کش ها و علف کش ها، کیفیت خاک و مواد افزودنی و سایر عوامل اشاره دارد.

اگر در پی روغن نارگیلی هستید که به طور رسمی گواهی ارگانیک داشته باشد، به این معنی که مراحلی را برای دستیابی به تأیید رسمی ارگانیک به وسیله برنامه ملی ارگانیک دولت طی نموده است، در پی محصولاتی باشید که مهر Organic را دارند.

چگونه با روغن نارگیل آشپزی کنیم

روغن نارگیل ممکن است برای پخت و پز ترسناک به نظر برسد زیرا جامد است و مایع نیست. با این حال، استفاده از روغن نارگیل در دستور العمل ها آسان است.

روغن نارگیل وقتی گرم گردد ذوب می گردد. برای استفاده از آن برای تفت دادن، میزان کمی به ماهیتابه خود اضافه کنید و اجازه دهید تا مایع گردد. سپس، موادی را که می خواهید بپزید، اضافه کنید، همانطور که از روغن های گیاهی دیگر استفاده می کنید. فقط مراقب باشید که آن را تا نقطه دود آن گرم نکنید که در صورت تصفیه یا تصفیه نشده فرق دارد.

در بیشتر دستور العمل های پخت و پز، روغن نارگیل را می توان به عنوان یک جایگزین 1 به 1 برای کره استفاده کرد. علاوه بر این، می توانید روغن نارگیل را در تابه یا مایکروویو ذوب کنید و مانند کره ذوب شده آن را روی پاپ کورن پخته شده بریزید. بعضی افراد میزان کمی روغن نارگیل ذوب شده را به قهوه خود اضافه می نمایند.

بعلاوه می توانید روغن نارگیل را با شکلات ذوب شده یا کره بادام زمینی قبل از انجماد در قالب های آب نبات ترکیب کنید. روغن نارگیل وقتی سرد می گردد سفت می گردد و کمی بعد به آب نبات شکلاتی جامد تبدیل می گردد.

خلاصه

روغن نارگیل از گوشت نارگیل به دست می آید و کاربردهای آن از آشپزی تا مراقبت شخصی را شامل می گردد. محتوای چربی اشباع بسیار بالایی دارد که بیشتر آن ها تری گلیسیرید با زنجیره میانه و اسید لوریک است و کالری بالایی دارد.

دو نوع اصلی روغن نارگیل تصفیه شده و تصفیه نشده است که درجات مختلفی از فرآوری را پشت سر گذاشته اند و کاربردهای متفاوتی در پخت و پز دارند. در حالی که مردم از روغن نارگیل برای بسیاری از اهداف سلامتی استفاده می نمایند، این روغن برای استفاده به عنوان دهانشویه ضد میکروبی، نرم نماینده برای بهبود پوست خشک و به عنوان عاملی برای تقویت مو مناسب است.

حرف آخر

در حالی که بعضی شواهد نشان می دهند که روغن نارگیل ممکن است برای مواردی مانند پوست، مو و سلامت دهان فوایدی داشته باشد اما قرار نیست جایگزین سایر روش های بهداشتی روزانه مانند مسواک زدن گردد. شواهدی دال بر سالم بودن صد در صد روغن نارگیل به عنوان یک غذا وجود ندارد.

با توجه به تحقیقات اجرا شده در خصوص مصرف چربی های اشباع شده و سلامت قلب، بهتر است از آن در رژیم غذایی خود کم بهره ببرید. در عوض، سعی کنید از آن برای بهبود خشکی پوست، لب ها و پوست سر، تقویت موهای خود و تکمیل روتین سلامت دهان خود بهره ببرید.

سوالات متداول

چه میزان روغن نارگیل برای خوردن در روز بی خطر است؟

روغن نارگیل تقریباً به طور کامل چربی اشباع شده است. توصیه می گردد کل چربی اشباع مصرفی خود را کمتر از 10 درصد کالری روزانه خود نگه دارید. بر اساس یک رژیم غذایی 2200 کالری، این معادل 220 کالری از روغن نارگیل است که از کمتر از 2 قاشق غذاخوری از آن دریافت می کنید. بعلاوه به این معنی است که شما احتیاج دارید سایر منابع چربی اشباع شده مانند محصولات حیوانی را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

چه مدت باید روغن نارگیل را روی پوست سر خود بگذارید؟

در حالی که هیچ استانداردی برای درمان پوست سر با روغن نارگیل وجود ندارد، بیشتر مردم آن را هر بار 10 تا 30 دقیقه روی پوست سر می گذارند.

آیا روغن نارگیل عوارض جانبی دارد؟

بله. خواص روغن نارگیل زیاد است اما تقریباً به طور کامل از چربی اشباع شده تشکیل شده است. در حالی که در خصوص مزایا و معایب آن بحث و جدل وجود دارد، مصرف آن نباید از 10 درصد کل کالری روزانه شما تجاوز کند. این به این علت است که مصرف زیاد چربی های اشباع شده با اثرات نامطلوب بر سلامت قلب مرتبط است. تا زمانی که در خصوص این ارتباط شفافیت بیشتری وجود نداشته باشد، برترین کار این است که مصرف کلی چربی اشباع خود را در این محدوده ها نگه دارید.

منبع:

verywellhealth

منبع: هفت گنج

به "خواص روغن نارگیل برای کل بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص روغن نارگیل برای کل بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید