خاصیت ضد تشنج گشنیز

به گزارش انجمن آقای شرفی، هنگامی که صحبت از مزایای سلامتی گشنیز می گردد، به این نتیجه می رسیم که تمام این سال ها حق با طب سنتی بوده است. به تازگی تحقیقات تازه در خصوص مزایای گشنیز، این گیاه فوق العاده دارویی، نشان می دهد که پایه های مولکولی گشنیز، دارای خواص ضد تشنجی است.

خاصیت ضد تشنج گشنیز

علاوه بر مزه و بوی خوب آن که در چاشنی بسیاری از غذاهای ایرانی یافت می گردد، گشنیز دارای مزایای سلامتی قابل توجهی است و می تواند با بسیاری از بیماری ها مبارزه کند.

سوابق گذشته نشان می دهد که این گیاه از زمان بقراط به عنوان گیاهی دارویی شناخته می شده، وهندوهای باستان نیز از گشنیز به عنوان گیاهی شفابخش و بعلاوه برای هضم غذا استفاده می کردند.

پزشکی مدرن نیز بعضی مزایای گشنیز را تایید می نماید. در مطالعه بر روی موش ها تعیین شده است که این گیاه می تواند درد و التهابات را تسکین دهد، بعلاوه مطالعات کشت سلولی نشان می دهد که عصاره این گیاه می تواند از پوست ما در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV)، محافظت کند.

علاوه بر خاصیت های ضد قارچی و آنتی اکسیدانی، یک مطالعه نشان می دهد که استفاده از آن به عنوان چاشنی می تواند فعالیت یک ماده دارای پتانسیل سرطان زا که از گوشت شکل گرفته است را در طی پخت و پز متوقف کند.

در نهایت، طب سنتی مزایای ضد تشنج گشنیز را مورد ستایش قرار می دهد، همانطور که بعضی مطالعات بر روی موش ها، اثرات ضد تشنج آن را تأیید می نمایند.

اما، تحقیقات بیشتری لازم بود تا بتوان مکانیزم های پشت پرده اثراتی که طب سنتی و دانشمندان توصیف نموده بودند را شناسایی کرد. در حال حاضر، یک مطالعه تازه به آنالیز فعالیت های مولکولی پشت پرده اثرات ضد تشنجی گشنیز می پردازد.

چگونه گشنیز کانال های پتاسیم را باز می نماید؟

دانشمندان متابولیت های برگ گشنیز را مورد آنالیز قرار دادند و دریافتند که یکی از آنها به ویژه آلدهید چرب بلند زنجیره ای (E) -2-dodecenal، چندین کانال پتاسیم را فعال می نماید.

این کانال های پتاسیم بخشی از دربازه ولتاژ عصبی (KCNQ) است و برای محققان شناخته شده است که اختلال عملکرد در این کانال ها می تواند منجر به تشنج شدید و مقاومت بدن در برابر داروهای صرع گردد. گشنیز می تواند از اختلال عملکرد این کانال ها جلوگیری کند و در نتیجه تا حد بالایی از تشنج افرادی که دارای بیماری صرع هستند، جلوگیری کند.

بعضی از KCNQها که متابولیت های گشنیز آن را فعال می نماید عبارتند از ایزوفرم غالب عصبی و ایزوفرم غالب قلبی که فعالیت الکتریکی در قلب و مغز را کنترل می نمایند.

مطالعات بیشتر محاسباتی سایت اتصال مولکولی (E) -2-dodecenal و آزمایشات شیمیایی نشان داد که این متابولیت (اقدام ضد تشنجی گشنیز)، تشنج هایی که با ماده ای به نام پنتیلن تترازول ایجاد می گردد را به تاخیر می اندازد.

نویسندگان نوشتند: نتایج نشان می دهد که اثرات اساس مولکولی این گیاه سنتی، به طرز شگفت انگیزی بر روی کانال های مهم KCNQ تاثیر می گذارد.

ما کشف کردیم که گشنیز، که به عنوان داروی ضد تشنج سنتی مورد استفاده قرار می گرفت، یک کلاس از کانال های پتاسیم در مغز را برای کاهش تشنج فعال می نماید.

به طور خاص، ما ترکیبی به نام dodecenal را در گشنیز یافتیم، که به یک قسمت خاص از کانال های پتاسیم متصل می گردد تا آنها را باز کند و موجب کاهش تحریک پذیری سلولی گردد.

علاوه بر خواص ضدتشنجی، گشنیز دارای خواص ضد سرطان، ضد التهاب، ضد قارچی، ضد باکتریایی، محافظت از قلب، سلامت معده و اثرات ضد درد است. و برترین بخش این است که این گیاه بسیار خوش طعم است.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com

به "خاصیت ضد تشنج گشنیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاصیت ضد تشنج گشنیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید