ثبت جهانی ژئوپارک ارس رسما اعلام شد

به گزارش انجمن آقای شرفی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، از سرانجام مراحل ثبت جهانی ژئوپارک ارس اطلاع داد و توضیح داد: عضویت ژئوپارک ارس در شبکه ژئوپارک های جهانی رسما به وسیله یونسکو اعلام شد و در حال حاضر ارس با 32 ژئوسایت جزو ژئوپارک هایی است که به ثبت جهانی رسیده است.

ثبت جهانی ژئوپارک ارس رسما اعلام شد

به گزارش انجمن آقای شرفی از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، مجید کیانی با تبریک این واقعه به عموم ملت ایران، به ویژه جامعه محلی، اعلام کرد: ثبت دنیای ژئوپارک ارس، آغازی برای تحول توریستی در منطقه و آشنایی بیشتر مردم دنیا با جاذبه های تاریخی و فرهنگی و زمین شناختی ارس می باشد که افزایش ورود توریست داخلی و خارجی به منطقه و توسعه زیرساخت های این حوزه را درپی خواهد داشت.

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده به منظور تبلیغات ملی و بین المللی ثبت دنیای ژئوپارک ارس، اعلام کرد: ژئوپارک ها منطقه ای را شامل می شوند که چندین پدیده شاخص زمین شناختی در آن قرار گرفته است و میراث زمین شناختی آن ناحیه، با مدیریتی دقیق و مستمر، حفظ و نگهداری می گردد. این محدوده باید بتواند در توسعه مالی جوامع محلی خود نقش مؤثری ایفا کند.

وی با تمجید از زحمات مدیران سابق و کارکنان حوزه توریستی سازمان منطقه آزاد ارس در ثبت دنیای ژئوپارک ارس، از برگزاری جشن بین المللی این رویداد با حضور مقامات کشوری، استانی و سفرای کشورهای مختلف در آینده ای نزدیک اطلاع داد.

کیانی خاطر نشان کرد: ژئوپارک ارس در شمال غربی ایران، در استان آذربایجان شرقی و در منتهی الیه شمالی در محدوده منطقه آزاد ارس واقع شده و محدوده آن بر گستره شهرستان جلفا منطبق است.

وی ادامه داد: پدیده پرمین تریاس که گذر 250 میلیون ساله زمین را در یک سنگ نشان می دهد مهمترین ویژگی ژئوپارک ارس است که جزو آثار کم نظیر در دنیا است.

وی متذکر شد: ثبت و حفظ ژئوپارک ها در لیست یونسکو کاری سخت و طولانی بوده و یک ژئوپارک در صورت موفقیت، می تواند باعث فقرزدایی منطقه ای با رونق مشاغل مرتبط با توریستی، حفظ طبیعت و ارتقای فرهنگی و علمی افراد محلی و توریستان گردد.

منبع: دنیای سفر

به "ثبت جهانی ژئوپارک ارس رسما اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی ژئوپارک ارس رسما اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید