بهترین جاذبه های کرمان همراه با توضیحات

به گزارش انجمن آقای شرفی، جاذبه های کرمان

کرمان نام مرکز استانی با همین نام است که 821/000 نفر جمعیت داشته و دهمین شهر پرجمعیت ایران به حساب می آید. این شهر نیمه کویری در ارتفاع 1756 متری از سطح آب های آزاد جهان قرار گرفته و سومین مرکز استان مرتفع ایران است. ارتفاع زیاد باعث شده تا آب و هوای شهر نسبت به دیگر مناطق نیمه کویری معتدل تر باشد. باید بگوییم کرمان تاریخ دور و درازی داشته و شاهد وقایع مهمی از پیشینه کشورمان بوده، به همین علت عنوان پنجمین شهر تاریخی ایران را از آن خود کرده است. گردشگران زیادی برای دیدن حدود 7 هزار جاذبه تاریخی به این شهر سفر می کنند. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید تا برخی از بهترین جاذبه های کرمان هم با توضیحات و آدرس کاملشان را به شما معرفی کنیم.

بهترین جاذبه های کرمان همراه با توضیحات

حمام گنجعلی خان

گنجعلی خان همان طور که از نامش مشخص است فرد مهمی بود و از سال 975 تا 1004 شمسی (همزمان با حکومت شاه عباس صفوی) حاکم شهر کرمان بود. او برای رفاه مردم شهر سازه های زیادی را بنا کرد که حمام نیز یکی از آن ها است. این مورد از جاذبه های کرمان حدود 11000 متر مربع وسعت دارد و شامل بخش های مختلفی از جمله حمام، مسجد، آب انبار، گرم خانه و … می گردد. با توجه به اهمیت تاریخی و ویژگی های معماریسازه در تاریخ اردیبهشت ماه سال 1347، نامش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جالب است بدانید که تا قرن اخیر و سال 1316 مردم برای استحمام به این جا مراجعه می کردند انتها در سال 1347 مورد بازسازی قرار گرفت و به موزه مردم شناسی تبدیل شد. اگر علاقه مند به داشتن اطلاعات بیشتری در رابطه با حمام هستید به این صفحه مراجعه کنید.

زمان بازدید: هر روز از ساعت 9:00 تا 18:00

آدرس: کرمان، بازار بزرگ کرمان، میدان گنجعلی خان

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه یکی از اسراسر آمیزترین جاذبه های کرمان است و هنوز سرگذشت آن مشخص نیست. برخی می گویند که در اواخر دوره ساسانی احداث شده و در اوایل دوران پس از اسلام مرمت شده است، گروهی دیگر آن را به سلجوقیان نسبت می دهند. علاوه بر تاریخ نا معلوم کاربری اولیه گنبد جبلیه هم بر ما روشن نیست و معلوم نیست که ابتدا آتشکده بوده یا مقبره بزرگان دین زرتشت و روایت دیگری نیز می گوید سید محمد تباشیری در آن دفن شده است.

در هر حال گنبد جبلیه که به گنبد گبری نیز معروف است از گذشت سال ها جان سالم به در برده و امروز از تفریحات استان کرمان به شمار می آید. در سال 1383 تبدیل به موزه سنگ شد و حتی در دست نوشته های یک ژنرال و جغرافیدان انگلیسی که متعلق به 120 سال پیش است، این طور آمده که: از قبرستان که رد می شوید یک ساختمان هشت ضلعی سنگی خواهید دید که گنبدی به شکل دو هلال بر آن قرار گرفته و قطر داخل آن 18 فوت و هر طرفی نیز 18 فوت و نوک آن اجری و منتهی الیه آن دایره می باشد. این محل را جبلیه می نامند و تنها ساختمان سنگی کرمان همین گنبد جبلیه است. اطلاعات کامل تر گنبد نیز در این صفحه آورده شده است.

آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، خیابان شهدا

باغ فتح آباد کرمان

از جاذبه های کرمان که متعلق به دوران قاجاریان است می توان به باغ عمارت فتح آباد یا بیگلر بیگی اشاره کرد. فاصله آن تا مرکز شهر 25 کیلومتر بوده و در سال 1381 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. در توضیحات آن لازم است بگوییم که وسعت باغ 13 هکتار است که 1500 مترش را ساختمانی به سبک ایرانی اروپایی ساخته اند. انعکاس ساختمان در حوض زیبای جلویش بسیار با شکوه است و می توانید عکس های زیبایی را این جا بگیرید.

از بخش های مختلف آن می توان به ساختمان اصلی اشاره کرد که دو طبقه است و دارای طاق نماهایی در اطراف می باشد، برای ساختش از خشت خام و ملات استفاده شده است. موزه حکام کرمان، اتاق نقاشی، عمارت چهار فصل و زمین های کشت داروهای گیاهی از بخش ها دیگر این جاذبه هستند.

زمان بازدید: هر روز از 10:00 تا 22:00

آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد، باغ فتح آباد

بازار کرمان

یکی از مهم ترین جاذبه های کرمان یا هر شهر و کشوری که به سفر می کنیم بازار است. محلی که می توان با فرهنگ مردم منطقه بیشتر آشنا شد و صنایع دستی آن ها را تهیه کرد تا همیشه یادگاری از این سفر داشته باشیم یا آن ها را به عنوان سوغاتی به دوستان و آشنایانمان هدیه دهیم. بازار کرمان علاوه بر ویژگی های بالا نوعی جاذبه تاریخی نیز محسوب می گردد. تاریخ ساخت قسمت عمده آن به قرن هشتم باز می گردد و در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است.

این جا طولانی ترین راسته بازار ایران است و می توانید ساعت ها در کوچه و پس کوچه هایش گردش کنید. بیش از 60 درصد دیدنی های شهر به نحوی به بازار متصل شده اند. در آن دوران جاده معروف ابریشم نیز از این جا می گذشت و محلی برای تجارت ادویه بود. انواع پارچه و ظروف مسی از دیگر سوغاتی های کرمان هستند. اگر می خواهید با بخش های مختلف بازار آشنا شوید و با اطلاعات کامل به دیدن آن بروید این مطلب را مطالعه کنید.

آدرس: کرمان، از میدان ارگ تا خیابان میرزا رضای کرمانی

باغ هرندی

این مورد از جاذبه های کرمان در سال 1290 قمری توسط محمد رضا خان عدل السلطان از نظامیان رده بالای کرمان ساخته شد. 23 سال بعد ابوالقاسم هرندی باغ 25 هزار متری را به مبلغ 40 هزار تومان خریداری کرد. رضاخان در راستا سفر تبعیدی خود چند روزی را این جا توقف کرد که از دلایل شهرتش شد. سال ها بعد یعنی سال 54 مالک باغ را به وزارت فرهنگ و هنر اهدا کرد.

مدتی از آن برای ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری شهر استفاده می شد و اما در حال حاضر دو موزه سازهای سنتی و باستان شناسی در طبقات اول و دوم عمارت ساخته شده اند. مانند دیگر دیدنی های شهر باغ هرندی هم سال 1354 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

زمان بازدید: هر روز به جز ایام سوگواری از ساعت 8:30 تا 18:00

آدرس: کرمان، خیابان بهشتی، ایستگاه طهماسب آباد، نرسیده به خیابان فردوسی

موزه مردم شناسی زرتشتیان کرمان

این جا تنها موزه مردم شناسی زرتشتیان در سراسر جهان بوده و در سال 1380 ساخته شده است. تا قبل از آن بنای مجموعه آتشکده ای متعلق به منزل مسکونی جهانگیر اشیدری (ساخته شده در سال 1303 خورشیدی) بود. موزه در حال حاضر 8 هزار متر مربع وسعت دارد و دارای بخش های مختلفی از جمله سالن کنفرانس، ساختمان آموزشی، سالن اجتماعات، کتابخانه، مرکز کامپیوتری و مرکز پشتیبانی است. داخل مجموعه اشیایی متعلق به زرتشتیان با قدمت حدود 200 سال نگهداری می شوند. علی رغم این که نامش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده در حال حاضر در شرایط خوبی نگهداری نمی گردد.

زمان بازدید: هر روز از ساعت 6:00 تا 21:00

آدرس: ایران، کرمان، کرمان، خیابان برزو آمیغی

مسجد جامع کرمان

مسجد جامع کرمان که با اسم مسجد جامع مظفری نیز شناخته می گردد بیش از 700 سال قدمت دارد. طبق اسناد موجود مسجد خارج شهر ساخته شده بود و با گذشت سال ها و بزرگ تر شدن منطقه شهری داخل شهر قرار گرفته است. نام مظفری برگفته از مبارزات محمد مظفری میبدی با قوم جرمان اوغان است. او نذر کرده بود که اگر زنده ماند مسجدی را به یادگار بسازد. مسجدی چهار ایوانی با کاشی کاری هایی تماشایی.

در طول صده های گذشته مسجد بارها خسارت دیده و بازسازی شده است اما آثار عمده به جا مانده بر روی دیوارهای آن متعلق به شاهرخ در زمان شاه عباس صفوی و تقی خان درانی در دوران زندیه است. در سال 1315 نام این مورد از جاذبه های کرمان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

آدرس: کرمان، خیابان شریعتی و میدان مشتاق

بازار وکیل

پیشتر از بازار کرمان به عنوان یکی از جاذبه های کرمان نام بردیم اما نمی توان فهرستی از اماکن گردشگری این شهر تهیه کرد و نامی از بازار وکیل در آن ننوشت. این قسمت از بازار توسط اسماعیل خان وکیل الملک (پسر فتحعلی خان نوری) ساخته شده است. او پیشکار شاهزاده (ولیعهد محمد میرزا) بود و یکی از بزرگ ترین تاجران شهر کرمان. مجموعه وکیل که دارای کاروان سرای وکیل، بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل و آب انبار وکیل است تنها بخشی از سازه های اوست.

وکیل الملک در کرمان، بلوچستان، تبریز (محله حکم آباد) و تهران (محله سنگلج) بناهای متعددی را احداث کرده است که شامل چندین کاروانسرا، قنات، نهر، باغ، مزرعه، آب انبار و حمام می گردد. بازار وکیل دارای تمامی پارامترهای بازاری ایرانی است و یکی از دیدنی ترین بخش های بازار کرمان است.

آدرس: کرمان، کرمان، بین مسجد جامع و ارگ

مسجد ملک

مسجد جامع ملک یا مسجد امام در دوره سلجوقیان ساخته شده و باید بگوییم که بزرگ ترین و قدیمی ترین مسجد کرمان است. این مسجد هزار ساله دارای شبستان ها و صحن های بزرگ است. جالب است بدانید که تا همین 50 سال پیش قنات مستوره (دختر ملک توران شاه یکم) از میان مسجد می گذشت و به آب نمایی در عمق 4 متری می رسید که نمازگزاران برای وضو دریافت از آن استفاده می کردند. متاسفانه قنات خشک شد و روی آب نماهای خالی را با سنگ فرش پوشاندند.

شبستان امام حسین (ع) مشهورترین شبستان مسجد است و محراب های گچ بری شده و زیبا از بخش های تماشایی بنا هستند. برج آجری سلجوقی که تنها 6 متر از آن سالم مانده نیز در شمال شرقی مسجد واقع شده است. مسجد ملک نیز سال 1346 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: کرمان، خیابان امام

یخچال زریسف

یخچالی دارای مخزن، حصار، استخر و چاله یخ که در زمان قاجار ساخته شده است. این جا هم یکی دیگر از جاذبه های کرمان و آثار ملی کشورمان است. پشت دیوارهای بلند بنا سطح صافی واقع شده است که زمستان ها آب روی آن یخ می زد و دیوار مانع تابش آفتاب در روز و آب شدن یخ ها می شد. سازه به نحوی طراحی شده که آب بیش از 30 تا 40 سانتی متر روی آن قرار نگیرد. آن ها صبح یخ ها را می بریدند و به داخل مخزن می ریختند. برای جلوگیری از چسبیدن آن ها هم از کاه استفاده می شد.

آدرس: کرمان، خیابان زریسف، چهار راه آلاشت (شهدای دارلک)

تخت دریا قلی بیگ

تخت دریا قلی بیگ از دیگر جاذبه های دیدنی کرمان، که البته باید بگوییم به حال خود رها شده است. عمارت در جنوب شرقی شهر ساخته شده و چشم اندازی به کوه قلعه دختر دارد. درگاه قلی بیگ را این جا دفن کرده اند. او یکی از فرمانروایان صفویان بود و رییس ایل افشار بود. او مردی ثروتمند بود و بخشی از سر آسیاب فرسنگی را خریده بود، در نزدیکی باغ بیرم آباد ساختمان زیبایی را ساخت و کنارش هم دریاچه ای را ایجاد کرد (که امروز خشک شده است).

بعدها همسر محمد اسماعیل خان وکیل الملک (سازنده بازار وکیل کرمان) این سازه مرمت گشت و امروز جاده ای هم از کنارش عبور می کند. البته علی رغم تمام این بازسازی ها، امروز بر در و دیوار بنا یادگاری نوشته اند و قطعا بازدید از آن برای علاقه مندان به جاذبه های تاریخی ناراحت کننده خواهد بود.

جالب است بدانید که دو روزنامه نگار تاثیر گذار کرمانی به نام های مجد الاسلام و امین الاسلام نیز در همین مکان دفن شده اند. خواهر مجد الاسلام به نام بیبی سکینه افشار و فرزندش عبد الحسین مجد نیز همین جا به خاک سپرده شده اند.

آدرس: کرمان، میدان بیرم آباد- بلوار قائم

اگر قصد دارید به شهر زیبا و تاریخی کرمان سفر کنید، می توانید نگاهی هم به راهنمای سفر به کرمان داشته باشید و اطلاعات کاملی از این شهر کسب کنید.

منبع: الی گشت

به "بهترین جاذبه های کرمان همراه با توضیحات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین جاذبه های کرمان همراه با توضیحات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید