ایران برای دریافت حق آبه از روسیه هم اقدام کند ، با مسدود کردن رود ولگا به سواحل ایران خسارت زده اند

به گزارش انجمن آقای شرفی، نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی از اقدام ایران برای دریافت حق آبه رود ولگا از روسیه در پی مسدود کردن این رود که منجر به عقب نشینی آب دریای خزر و وارد شدن خسارت به سواحل کشورمان شده اطلاع داد.

ایران برای دریافت حق آبه از روسیه هم اقدام کند ، با مسدود کردن رود ولگا به سواحل ایران خسارت زده اند

به گزارش انجمن آقای شرفی، عبدالجلال ایری به تشریح دلایل عدم استقرار اداره کل بنادر و دریانوردی در استان گلستان پرداخت و اظهار کرد: علی رغم وجود ظرفیت های سه بندر ترکمن، گز و خواجه نفس در استان گلستان، متأسفانه به لحاظ ارتقای زیرساخت ها به آن توجه نشده است.

وی با بیان اینکه باید توجه ویژه ای به زیرساخت های بندری گلستان برای توسعه مالی و اشتغال استان می شد، ادامه داد: پس از سال ها بی توجهی هم اکنون در حال بیرون کشیدن اسکله های تاریخی بندرترکمن و دیگر بنادر از زیر گل ولای هستیم.

نماینده کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی بر استقرار اداره کل بنادر و دریانوردی در استان گلستان تأکید کرد و اضافه نمود: این انتظار می رود که تیم اداره کل در یکی از بنادر ساحلی استان مستقر گردد تا بر روند توسعه ای فعالیت های دریایی و دریانوردی تأثیرگذار باشد.

وی از پیگیری جدی استقرار اداره کل در بندرترکمن و یا بندرگز اطلاع داد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی ساختمان هایی را در گرگان دارد ولی ما مخالفت خود را اعلام نموده ایم و کوشش می کنیم تا این اداره کل پس از استقرار در شهرهای ساحلی در خدمت رونق مالی و اشتغال زایی منطقه باشد.

نماینده کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش رقم اعتبار احیای خلیج گرگان و جزیره آشوراده با توجه به افزایش قیمت ها، اضافه نمود: رقم اولیه قرارداد این پروژه 3 هزار و 800 میلیارد ریال بود که با احتساب همه اقدامات به 5 هزار و 700 میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی پروژه علاج بخشی خلیج گرگان، جزیره آشوراده و تالاب میانکاله را ماحصل کوشش جمعی ستاد احیا برشمرد و توضیح داد: بیش از 20 اقدام برای احیای خلیج گرگان در نظر گرفته شده که یکی از آنها لایروبی است و اقدام های بعدی طبق برنامه یکی پس از دیگری انجام می گردد.

دریافت حق آبه ولگا به وسیله بعضی کشورهای حاشیه خزر

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از مکاتبات با وزارت امور خارجه در مورد مشخص تکلیف حق آبه ولگا از روسیه در پی مسدود کردن این رود و عقب نشینی آب دریای خزر و وارد شدن خسارت به سواحل کشورمان اطلاع داد و شرح داد: بعضی کشورهای حوزه دریای خزر از قبیل ترکمنستان و قزاقستان به علت خسارت های وارده شده به منطقه ها ساحلی کشورشان حق آبه دریافت می نمایند و ایران نیز باید نسبت به این موضوع اقدام کند.

وی با تأکید بر اینکه باید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع ورود و اقدام کند، اضافه نمود: پاسخ مثبت وزارت خارجه کشورمان در مورد پیگیری موضوع مذکور را دریافت نموده ایم و اسناد و مکاتبات مرتبط با این موضوع نیز موجود است.

بیش از 130 رودخانه به دریای خزر می ریزند و رود ولگا به تنهائی نزدیک به 85 درصد آب دریای خزر را تأمین می نماید که احداث سدهای تازه به وسیله روسیه 40 سد ساخته شده و 18 سد دیگر در دست مطالعه و ساخت بر روی رودخانه قابل کشتیرانی ولگا موجب کاهش دبی آب ورودی به دریای خزر و شروع روند عقب نشینی آب در ساحل جنوبی آن شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "ایران برای دریافت حق آبه از روسیه هم اقدام کند ، با مسدود کردن رود ولگا به سواحل ایران خسارت زده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران برای دریافت حق آبه از روسیه هم اقدام کند ، با مسدود کردن رود ولگا به سواحل ایران خسارت زده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید