فرصت بحران را از دست ندهیم!

به گزارش انجمن آقای شرفی، یک استاد دانشگاه با فرصت خواندن بحران های پیش آمده در عرصه اقتصادی گفت که این شرایط می تواند به سیاستگذاران ما برای بازگشت از سیاست های غلط خود جرئت بدهد.

فرصت بحران را از دست ندهیم!

رضا امیدی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزۀ سیاست گذاری اجتماعی، با بیان اینکه دولت ها در شرایط اقتصادی مشابه شرایط فعلی ما دو راه پیش رو دارند اظهار کرد: در چنین شرایطی دولت ها یا باید به سمت سیاست های ریاضتی یا سیاست های رفاهی بروند. کره جنوبی در دوره بحرانی که در دهه 90 گریبانگیرش شد به سمت سیاست های رفاهی رفت و در حوزه های آموزش، بهداشت، اشتغال و بیمه سرمایه گذاری های کلانی کردند و در نهایت موفق هم شدند. نکته قابل تامل در کره جنوبی سرمایه اجتماعی و همبستگی بالای آحاد جامعه بود که آن هم به خاطر این بود که در آن زمان نظام سیاسی را باز گذاشته بودند و هر کس حرفی برای گفتن داشت می توانست مطرح کند.

جامعه نباید احساس بی پناهی کند

وی با بیان اینکه برای حل مسائل فعلی اقتصاد باید به سمت تعامل با نهادهای اجتماعی رفت ادامه داد: در نظام هایی که نوآوری سیاسی وجود داشته باشد و به نوعی بازگشت از سیاست های غلط وجود داشته باشد به سمت سیاست های اقتصادی نباید بروند و کشورهای اروپایی را مثال می آورد که در اواخر قرن 19 و بعد از آن سال های 1920 و 30 و بعد از آن با بحران هایی روبرو بودند و می گوید که این کشورها در آن شرایط به سمت سیاست های ریاضتی نرفتند. علت هم این است که در شرایط بحران جامعه نباید احساس ناامنی و بی پناهی کند و احساس کند که سیاستمداران آنها را به حال خود رها نموده اند.

او با بیان اینکه در شرایط چالش های اقتصادی مردم باید احساس نمایند که یک دولتی وجود دارد که به آنها پناه می دهد بحران های پیش آمده در عرصه اقتصادی را یک فرصت خواند و گفت: این شرایط می تواند به سیاستگذاران ما برای بازگشت از سیاست های غلط خود جرئت دهد. با این حال متاسفانه در شرایط حاضر علامتی که بتواند چنین پیامی را بدهد وجود ندارد.

سیاستگذاری های اشتباه را بپذیریم

این استاد دانشگاه برای حل مسائل بحران فعلی اقتصاد راه حل سومی را جزو گزینه های دور زدن تحریم ها و یا مذاکره با آمریکا عنوان کرد و گفت: در این شرایط بهترین گزینه که می تواند حتی گزینه های دیگر را هم موثرتر کند ائتلاف با جامعه است. این ائتلاف با جامعه در وهله اول نیازمند پذیرش اشتباه در برخی سیاستگذاری های قبلی و بعد از آن جسارت برگشتن از آنها است. اگر این اتفاق بیافتد آنگاه می توان در مورد راه حلهای عملیاتی کاملا معین هم صحبت کرد.

باید دور آموزش و بهداشتمان نرده میکشیدیم!

او در ادامه به پیشینه خصوصی سازی ها در ایران هم اشاره نمود و گفت: اولین قانون مدارس غیرانتفاعی دقیقا سه ماه بعد از جنگ تصویب شد که بعد از آن هم حوزه بهداشت بود. در حالی که باید از این دو حوزه به عنوان دو موهبت عمده اجتماعی حفاظت کرد و اصطلاحا دور آنها نرده کشید.

امیدی در نهایت با بیان اینکه بخش عمده ای از مشکلات فعلی کشور به خاطر عملکرد خودمان است گفت که نباید از نیروهای متخصصی که ساخته خود این نظام هستند غافل میشدیم و آنها را جذب نمیکردیم. حالا اما فرصتی است تا در نظام سیاتگذاری به روی این افراد باز گردد. چرا که اگر این اصلاحات انجام نگردد این بحران دوباره خود را نشان خواهند داد.

به گزارش انجمن آقای شرفی، بروز مسائل اقتصادی در چند ماه اخیر باعث گردیده تا بسیاری از کارشناسان این مشکلات را ساختاری بدانند و به همین خاطر هم برای حل آن انگشت اشاره خود را به سمت تصمیم گیری های سیاسی و اجتماعی در سطوح کلان دراز نمایند. امری که حتی باعث شد تا در نهایت 38 تن از اقتصاددان مستقل کشور در نامه ای به رئیس جمهوری ضرورت اتخاذ تصمیم گیری های جدی را به او یادآور شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فرصت بحران را از دست ندهیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت بحران را از دست ندهیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید