تهیه و تدوین نقشه باستان شناسی ایران روندی سریع تر به خود می گیرد

به گزارش انجمن آقای شرفی، رییس پژوهشکده باستان شناسی یکی از مهمترین برنامه های پژوهشکده باستان شناسی را تهیه و تدوین راهبرد هایی برای بهینه سازی پایگاه اطلاعات داده های باستان شناسی در واحد نقشه باستان شناسی اعلام و ابراز امیدواری کرد با تکمیل آن تهیه نقشه باستان شناسی ایران روندی سریعتر و بهینه تر به خود گیرد.

تهیه و تدوین نقشه باستان شناسی ایران روندی سریع تر به خود می گیرد

به گزارش انجمن آقای شرفی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، روح الله شیرازی رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه امروز یکشنبه 25 آذر 97 با بیان این مطلب در نشست تخصصی هفته پژوهش به تشریح دستاوردهای این پژوهشکده در سال پژوهشی 97 – 96 بر پایه وظایف قانونی پرداخت.

او گفت: در حوزه برنامه ریزی و تدوین برنامه های سالانه،گرو ه های مختلف پژوهشی در پژوهشکده باستانشناسی برای بهینه سازی و ایجاد بستری مناسب و هدفمند برای پژوهش های آتی برنامه های مفصلی را تهیه و برای اتخاذ تصمیم های بالادستی ارائه نموده اند.

شیرازی چنین رویکردی را نشان دهنده نگرشی کارشناسانه به برنامه های پژوهشی دانست و توضیح داد: یکی از مهمترین برنامه هایی که در سال های اخیر و خصوصا در بازه زمانی مورد نظر این گزارش مد نظر است، تهیه و تدوین راهبرد هایی برای بهینه سازی پایگاه اطلاعات داده های باستان شناسی در واحد نقشه باستان شناسی است.

رییس پژوهشکده باستان شناسی اضافه کرد: با تکمیل این روند در سال های پیشرو می توان امیدوار بود که تهیه و تدوین نقشه باستان شناسی ایران روندی سریعتر و بهینه تر به خود گیرد.

او به تنظیم اسناد شناسنامه ای اشیاء اشاره و ابراز امیدواری کرد با تکمیل این روند در آینده شاهد تسریع در ثبت و ضبط اشیاء و روند مطالعه آنها باشیم.

شیرازی با اشاره به مقوله نظارت گفت: طبق وظیفه حاکمیتی پژوهشکده باستان شناسی، یکی از مهمترین دستاورد های این مرکز در بازه زمانی مورد نظر، اعمال نظارت بر طر حهای پژوهشی، برنامه های پیشنهادی و آنالیز صلاحیت علمی افراد برای جذب در کادر هیئت علمی گرو ههای پژوهشی است.

به گفته او، در امسال اعمال نظارت بر روند فعالیتهای میدانی برنامه های پژوهشی مشترک یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است و پژوهشکده بر کیفیت گزارش های ارائه گردیده توسط پژوهشگران مختلف نظارت نموده و نواقص گزار شها را برای بهبود روند گزارش نویسی متذکر گردیده است.

او اضافه کرد: پژوهشکده باستان شناسی در سال پژوهشی 96-97 با صدور 180مجوز برای آنالیز های باستان شناسی، کاوش، گمانه زنی به منظور مشخص عرصه و پیشنهاد حریم، گمانه زنی استعلامی و مطالعات طرح های عمرانی نقش حاکمیتی و مدیریت علمی خود را در فعالیت های باستان شناسی کشور با نظارت بر اجرای برنامه ها ایفا نموده است.

رییس پژوهشکده باستان شناسی توضیح داد: در حوزه اجرا به واسطه حضور کادر متخصص در بدنه پژوهشکده باستان شناسی، بخشی از توان این افراد در انجام آنالیز ها، کاو شها و برنامه های مشخص عرصه و حریم به کار گرفته گردیده است.

او اظهار داشت: انجام برنامه های نجات بخشی یکی از فعالیتهای پر رنگ پژوهشکده باستان شناسی است که اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشکده در شرایط سخت اقلیمی اقدام به انجام برنامه های نجات بخشی نموده و دستاورد های مهمی نیز به دست آورده اند.

او گفت: در بخش معرفی از دیگر اقدامات مهم پژوهشکده باستان شناسی، حمایت از پژوهشگران برای معرفی دستاور دهای پژوهشی است.

شیرازی اضافه کرد: چاپ و انتشار کتاب ها، مقالات و برگزاری نمایشگا هها و شرکت در گردهمایی های مختلف توسط اعضاء هیئت علمی و کارشناسان پژوهشکده نمونه هایی از مشارکت فعال پژوهشکده در معرفی دستاوردهایش است.

منبع: میراث آریا

به "تهیه و تدوین نقشه باستان شناسی ایران روندی سریع تر به خود می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه و تدوین نقشه باستان شناسی ایران روندی سریع تر به خود می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید