کشف آثار باستانی 7هزارساله در محدوده بازار بیجار

به گزارش انجمن آقای شرفی، در پی حفاری های مسکن و شهرسازی در محدوده بازار تاریخی بیجار، آثار باستانی 7هزارساله در این محدوده کشف شد.

کشف آثار باستانی 7هزارساله در محدوده بازار بیجار

به گزارش انجمن آقای شرفی به نقل از ایرنا، محمد مرادی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیجار با اشاره به اینکه حفاری های محدوده بازار تاریخی این شهر برای اجرای طرح پیاده راه حفاری می شد اظهار کرد: در این حفاری ها در عمق سه متری خاک آثاری از وجود قنات معروف به میر چاه و آثاری از سفال های قدیمی حدوداً 7هزار ساله کشف شده است.

مرادی اضافه کرد: با اطلاع و ورود میراث فرهنگی به این موضوع، کار حفاری پروژه پیاده راه متوقف و ادامه کار زیر نظر کارشناسان آثار باستانی شروع شده که با توجه آثار مکشوفه به نظر می رسد عرصه و حریم منطقه معروف به قلعه بالای این شهرستان است.

او اضافه کرد: فعالیت گروه های باستان شناسی در این منطقه به مدت سه روز در این خصوص ادامه دارد.

سر ناظر پروژه پیاده راه شهر بیجار نیز اظهار کرد: با توجه به آثار کشف شده و قنات معروف به میر چاه، در صورت تایید اداره میارث فرهنگی، برای احیای دوباره این محل که محتمل است راستا اجرای طرح تغییر کند.

سید صابر زمانی اضافه کرد: کشف این آثار در این محدود با توجه به مسافت موجود با قلعه بالا، احتمال رانش زمین یا زمین لرزه در این منطقه باعث شده است که این آثار در این محدوده کشف گردد.

شهرستان 8هزار ساله بیجار با 89هزار نفر جمعیت و در 142 کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع است.

استان کردستان دارای 1524 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است، 872 اثر از این تعداد شامل 773 اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 60 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول درفهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا

به "کشف آثار باستانی 7هزارساله در محدوده بازار بیجار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثار باستانی 7هزارساله در محدوده بازار بیجار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید