نساجی؛ خطرناک در حمله و ضعیف در دفاع

به گزارش انجمن آقای شرفی، اشکان دنیا آرای- ساری-خبرنگار: 5 هفته از لیگ برتر فوتبال گذشته و حالا می توان در خصوص وضعیت تیم ها اظهار نظر کرد.

نساجی؛ خطرناک در حمله و ضعیف در دفاع

معمولا در هفته های اول تا سوم مسابقاتی مانند لیگ فوتبال نمی توان ارزیابی مناسبی از وضعیت تیم های حاضر در مسابقات به ویژه تیم های سطح متوسط داشت، اما با انجام 5 بازی می توان به نقاط ضعف و قوت تیم ها پی برد. از سوی دیگر موقعیت تیم ها در جدول نیز تا حدی قابل استناد است. با این نگاه نساجی مازندران را حالا می توان یکی از تیم های متوسط رو به بالای لیگ سال جاری دانست که در 5 بازی اخیر خود برای همه رقبا خط و نشان کشیده و اثبات نموده در فصل جاری حریفی به مراتب سخت تر از لیگ هجدهم است.

هدف گذاری مدیران نساجی در فصل هجدهم که نخستین تجربه حضور نساجی در لیگ برتر بود، حفظ سهمیه لیگ برتر در انتها فصل اعلام شد که با کسب رتبه دهم در انتها فصل توانستند به این هدف برسند. مدیران نساجی فصل گذشته اعلام نموده بودند که هدفشان در فصل نوزدهم رسیدن به رتبه های بالاتر جدول است و به نظر می رسد تاکنون با وجود همه حاشیه های موجود توانسته اند تیم را در جهت تحقق این هدف قرار دهند.

نساجی در انتها هفته پنجم لیگ نوزدهم با کسب 8 امتیاز در رتبه پنجم جدول رده بندی واقع شده است. این تیم که سال جاری به دلیل سقوط سپیدرود به لیگ آزادگان، تنها نماینده فوتبال شمال کشور در لیگ نوزدهم است، تاکنون بهتر از 11 تیم دیگر لیگ رجحان عمل نموده و با اختلاف یک امتیاز نسبت به پرسپولیس قدرتمند و مدعی در رتبه پنجم جدول واقع شده است. فاصله امتیاز نساجی با تیم های اول و دوم جدول 3 امتیاز است.

  • مقایسه 2 فصل

نگاهی به آمارهای 5 هفته نخست فصل هجدهم با آمارهای مربوط به 5 هفته نخست فصل جاری نشان می دهد که نساجی رشد محسوس و چشمگیری نسبت به فصل گذشته داشت و در صورت استمرار این وضعیت می تواند سال جاری حتی به کسب سهمیه هم فکر کند. نساجی فصل گذشته را با شکست خانگی آغاز نموده بود و این فصل را با کسب یک تساوی خارج از خانه و در حالی که نخستین گل لیگ نوزدهم نیز به نام نساجی ثبت شد، آغاز کرد. آمارهای فصل گذشته نساجی نشان می دهند که این تیم تا انتها هفته پنجم با 2 شکست،

2 تساوی و یک برد پیروز به کسب 5 امتیاز شده بود و در بین تیم های پایین جدول قرار داشت، اما سال جاری از 5 بازی، پیروز به کسب 2 پیروزی و 2 تساوی شد و یک بازی نزدیک را هم به سایپا واگذار کرد. همان یک برد بیشتر نسبت به فصل گذشته نساجی را اکنون بین تیم های بالای جدول قرار داده است. آنچه در خصوص نساجی فصل هجدهم و نساجی لیگ نوزدهم بیشتر به چشم می آید، تعداد گل های زده و خورده این تیم است. نساجی لیگ هجدهم در انتها هفته پنجم فصل قبل 5 گل دریافت نموده بود و 4 گل نیز وارد دروازه حریفان کرد.

عملکردی که نشان می دهد نساجیِ نکونام با وجود ارائه بازی خوب، هم در دفاع و حفظ نتیجه ضعف داشت و هم در گلزنی خوب عمل نمی کرد، اما نساجیِ مهاجری تا اینجای فصل، آماری عجیب و چشمگیر از خود برجا گذاشته است. این تیم تاکنون با 12 گل زده گلزن ترین تیم لیگ نوزدهم لقب گرفته است. تیمِ مهاجری روی زمین، خوب و هماهنگ بازی می نماید و شیوه تهاجمی را در دستور کار قرار داده که حاصل این سبک بازی، خطرناک ظاهر شدن نساجی در همه دیدارهاست، به طوری که تاکنون 2 بازی از 5 بازی نساجی در لیگ برتر، با نتیجه 4-3 به انتها رسیده است، اما در مقابل این آمار خوب گلزنی، نساجی، خوب هم گل می خورد.

این تیم که فصل گذشته در انتها هفته پنجم 5 گل دریافت نموده بود، در مدت مشابه فصل جاری 10 گل دریافت کرد که نشان می دهد ضعف خط دفاعی نساجی نسبت به سال گذشته نه تنها رفع نشده، بلکه بیشتر هم شده است. البته نساجی برای حل این مشکل محمد قاضی مدافع با تجربه و مهرداد کفشگری هافبک مازندرانی را به خدمت گرفته که به دلیل صادر نشدن کارت بازی هنوز فرصت استفاده از این بازیکنان را به دست نیاورده است. در مجموع خط دفاع نساجی پراشتباه تر از فصل گذشته ظاهر شده است. البته در دریافت این تعداد گل نمی توان نقش اشتباه های محمدامین رضایی دروازه بان جوان نساجی را هم نادیده گرفت.

  • نساجیِ هجومی

نساجی فصل قبل را با 2 سرمربی پشت سر گذاشت. نیم فصل نخست را با جواد نکونام که این تیم را از لیگ آزادگان به لیگ برتر رسانده بود در رتبه دهم و با کسب 16 امتیاز تمام کرد و نیم فصل دوم را با مجید جلالی به انتها رساند و باز هم در رتبه دهم جدول ماند. بهترین رتبه ای که نساجی در فصل قبل کسب نموده بود رتبه نهم جدول رده بندی بود که آن هم فقط در یک هفته به دست آورده بود، اما در همه هفته های پس از آن از رتبه دهم به بعد قرار داشت. نساجی لیگ هجدهم در هر دو نیم فصل تیمی بود که هم سخت گل می زد و هم سخت گل می خورد، اما از زمان روی کار آمدن مهاجری، نساجی به تیمی تبدیل شده که هم خوب گل می زند و هم خوب گل می خورد.

تفاوت دیگر نساجی لیگ نوزدهم با نساجی لیگ هجدهم در سرعت بازی و فاز تهاجمی این تیم در همه بازی هاست. این تیم تاکنون تمام بازی های محبت آمیز و رسمی خود را با تاکید بر بازی مالکانه انجام داده که نتیجه خوبی هم از این تاکتیک دریافت کرد. نساجی با مهاجری تاکنون 15 بازی محبت آمیز و رسمی داشت که حاصل این بازی ها 2 شکست، 6 تساوی و 7 پیروزی بود. نساجی پیش از آغاز لیگ، 9 بازی محبت آمیز و تدارکاتی برگزار کرد که حاصل آن 5 پیروزی و 4 تساوی بود.

از 5 بازی لیگ برتر نیز 2 تساوی، 2 برد و 1 شکست ثبت کرد. یک دیدار جام حذفی را نیز مقابل پدیده شهر خودرو با شکست پشت سر گذاشت و از گردونه رقابت های جام حذفی سال جاری حذف شد. مجموع این آمارها نشان می دهند که نساجی تیمی تهاجمی و خطرناک است که بازیکنانش روی زمین، حفظ توپ را با پاس های تک ضرب و پرتعداد خوب انجام می دهند.

  • تیم نیمه دوم

یکی دیگر از ویژگی های نساجیِ مهاجری نیمه دومی بودن این تیم است. نساجی در تمام بازی هایی که با سرمربیگری مهاجری ارائه نموده، نیمه دوم هایی زیباتر داشت. این تیم در نیمه دوم بازی های خود با مهاجری هماهنگ تر، خطرناک تر و گلزن تر نشان داده شد و همین موضوع سبب شد در هر بازی، طرفداران این تیم امید بیشتری به نیمه دوم داشته باشند.

  • هفته اول گل گهر سیرجان یک- نساجی یک

در نخستین بازی لیگ رجحان گل گهر و دومین بازی لیگ نوزدهم، 2 تیم به تساوی رضایت دادند تا نساجی فصل نوزدهم را بهتر از لیگ هیجدهم که با شکست خانگی مقابل ذوب آهن آغاز نموده بود، آغاز کند. شاگردان رضا مهاجری بازی را محتاطانه و حساب شده آغاز کردند و هر چقدر که از بازی گذشت به دروازه حریف نزدیک تر شدند.

هدف اولیه هر 2 تیم استفاده از سرعت بازیکن های سرعتی برای ایجاد موقعیت و رساندن توپ به دروازه بود، اما گذشتن از دفاع پرتعداد 2 تیم کار ساده ای نبود. فرستادن توپ روی دروازه ها اولویت بعدی سرمربی ها برای زدن اولین گل لیگ نوزدهم بود. بالاخره نخستین توپی که از روی خط دروازه ها در فصل جدید رد شد، گل را به نام نساجی ثبت کرد. تاکتیک ارسال توپ روی دروازه ها خیلی زود برای گل گهر هم نتیجه داد و 2 دقیقه بعد دومین گل فصل نوزدهم به سود این تیم تازه وارد ثبت شد.

  • هفته دوم نساجی 4- پیکان 3

اولین میزبانی ورزشگاه تازه نونوار شده وطنی در لیگ نوزدهم، یک فوتبال کامل بود. 7 گل، 2 پنالتی، اخراج، سرعت، هیجان، مهارهای دیدنی و صحنه های حساس. خوشبین ترین طرفدار نساجی هم فکر نمی کرد که اولین بازی خانگی این تیم در فصل نوزدهم به یکی از پرگل ترین بازی های فصل تبدیل گردد.

هرچند که بررسی فرکی از بازی اول نساجی تا اواسط نیمه اول بازی اجازه میدان داری به نساجی نداد، اما اصرار شاگردان مهاجری به پاس های متعدد و اجرای بازی مالکانه تهاجمی برای رسیدن به پشت دفاع پیکان، بالاخره مدافعان تیم مهمان را دچار تعلل و اشتباه کرد تا نساجی اولین گل خانگی را در فصل نوزدهم وارد دروازه پیکان کند. در این بازی دروازه بان پیکان هم آنقدر پراشتباه ظاهر شده بود که سرمربی ناچار به تعویض او شد. نساجی 2 گل در نیمه اول و 2 گل هم در نیمه دوم زد، اما رها کردن بازی به هوای قطعی شدن پیروزی نزدیک بود کار دست نساجی چی ها بدهد. پیکان پیروز شد 3 گل را جبران کند، اما در زدن گل چهارم نتوانست پیروز گردد تا دومین پیروزی نساجی رقم بخورد.

  • هفته سوم سایپا 4- نساجی 3

هفته سوم نساجی باید در تهران مقابل سایپا قرار می گرفت؛ تیمی جوان و باانگیزه که بازی های خوبی انجام می دهد. نساجی در این بازی هم مانند بازی های قبلی سعی کرد توپ را در اختیار داشته باشد تا در موقعیت مناسب به حریف ضربه وارد کند، اما روز پراشتباه محمدامین رضایی بود و با 2 اشتباه عجیب، نساجی 2 گل دریافت کرد و مدیریت و کنترل بازی را از دست داد. سایپا در نیمه دوم تعداد گل های خود را به 4 رساند، اما همان خاصیت نیمه دومی بودن تیم مهاجری و انجام 2 تعویض طلایی توسط وی باعث شد که نساجی دست از حمله نکشد و بتواند 3 گل را جبران کند.

  • هفته چهارم نساجی 2- شاهین بوشهر صفر

شاگردان مهاجری که توقع طرفداران را با 3 بازی اول بالا برده بودند، در چهارمین بازی لیگ نوزدهم چاره ای جز برد نداشتند و همین نتیجه را هم به دست آوردند. مهاجری که از حضور رحمان جعفری و محمدمهدی نظری در نیمه دوم بازی با سایپا نتیجه گرفته بود، در این بازی تصمیم گرفت این 2 بازیکن را در ترکیب ثابت قرار دهد تا به صورت شناور در مرکز و خط حمله از آنها استفاده کند.

تاکتیک مورد تاکید مهاجری در این بازی برخلاف بازی قبل، ارسال از جناحین نبود، بلکه بازیکنان باید با استفاده از کانال های کناری توپ را به داخل محوطه یا پشت محوطه جریمه می رساندند تا با نفوذ به دفاع به دروازه شاهین برسند. نساجی با وجود حملات زیاد در نیمه اول به گل نرسید. اما نساجی نیمه دوم مثل بازی های قبل متفاوت وارد زمین شد. مهاجری به بازیکناش گفته بود علاوه بر تاکتیک نیمه اول، روی کانال های میانی دفاع بوشهری ها هم فشار بیاورند؛ کاری که با پاس های پرتعداد بازیکنان نساجی به نتیجه رسید. دقیقه 51 زوج نظری و جعفری با چند پاس توپ را به علی شجاعی رساندند و وی هم گل اول نساجی را ثبت کرد. این تاکتیک جواب داد و چند بار دیگر نساجی را تا مرز گلزنی پیش برد تا این که در آخرین دقایق بازی، گل دوم نساجی هم به ثمر رسید.

  • هفته پنجم پارس جنوبی جم 2- نساجی 2

نساجی بازی هفته پنجم را در جم و مقابل پارس جنوبی این شهر برگزار کرد و توانست از یک بازی خارج از خانه دیگر امتیاز بگیرد. مهاجری بازی هفته پنجم را باز هم با چند تغییر نسبت به بازی قبل آغاز کرد. نساجی که چند هفته است فوتبالی تک ضرب و پر از پاس های کوتاه را در زمین به نمایش می گذارد، در بین تیم هایی واقع شده است که بیشترین پاس ها را ثبت می نماید. نتیجه این سبک بازی در جم این بود که نساجی دقیقه 12 به گل برسد. تیم تا دقیقه 30 به میزبان اجازه نداد که خطری ایجاد کند، اما همان ضعف های خط دفاعی نساجی باعث شد که دقیقه 31 محمد نوری به پشتوانه تجربه اش گل مساوی را وارد دروازه نساجی کند.

نیمه اول با همان نتیجه تمام شد تا طرفداران نساجی منتظر حمله های آغاز نیمه دوم تیم باشند. نساجی 7 دقیقه بعد از سوت آغاز نیمه دوم با شوت پرقدرت و سرکش حسن جعفری گل دوم را هم زد، اما خط دفاع نساجی هنوز اشکالاتی دارد که گل های این تیم را خنثی می نماید. مثل اشتباهی که در دقایق انتهای بازی تکرار شد و موقعیت گلزنی را به میزبان داد تا دروازه نساجی برای دومین بار باز گردد و نساجی 3 امتیاز را با یک امتیاز تعویض کند.

  • فرصت کم برای هفته ششم

نساجی در این بازی به علت فاصله کم مسابقه هفته پنجم لیگ با بازی جام حذفی تا حدودی خسته هم به نظر می رسید. از طرفی قرعه سختی هم به نساجی خورده بود و بازی با پدیده، احتمال خستگی ساق های نساجی چی ها در مسابقه روز آدینه مقابل تیم سابق مهاجری، یعنی ماشین سازی را بیشتر می نماید. مهاجری فرصت زیادی برای بازیابی تیمش ندارد و باید تا آدینه این هفته بازیکنان را برای کسب یک برد خانگی دیگر آماده کند.

  • جام حذفی نساجی صفر- پدیده شهر خودرو یک

اولین تیم لیگ رجحان حذف شده از جام حذفی سال جاری بعد از بازی پدیده شهر خودرو و نساجی در قائمشهر باید معرفی می شد. بازی سخت از مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی برای نساجی و پدیده شهر خودرو که از نظر کیفیت و فشار بازی کم از بازی های لیگ برتر نداشت. تیم های سوم و پنجم جدول لیگ نوزدهم هر 2 تا الان بازی های خوبی را به نمایش گذاشته اند.

یحیی گل محمدی که زمانی در همین ورزشگاه سرمربی نساجی بود و خاطرات زیادی از قائمشهر دارد، تیمش را با تغییراتی نسبت به بازی های قبل بست و با بررسیی دقیق از بازی های نساجی وارد زمین کرد تا به عنوان یکی از تیم های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، در اولین قدم از جام حذفی کنار نرود. یحیی در بازی با نساجی سعی کرد با اجرای دقیق و درست تاکتیک مد نظر مهاجری، فاز تهاجمی نساجی را خنثی کند و تا حدود زیادی هم توانست پیروز گردد.

نساجی که این فصل اصرار زیادی به بازی مالکانه و حفظ توپ با پاس های پرتعداد و کوتاه و تک ضرب دارد، برای اولین بار از زمان روی کار آمدن مهاجری با تیمی روبرو شد که مثل خودش بازی می کرد. همین باعث شد نیمه اول بازی با این که گلی نداشت، سرعت زیادی داشته باشد. گل محمدی بررسی درستی از بازی های نساجی داشت و با قراردادن تمام هافبک های فانتزی باز و تکنیکی و توپ نگهدار در ترکیب اولیه سعی کرد پیش از هر چیز نساجی را در مرکز زمین دچار چالش کند تا تیمش با بهره گیری از بازی مالکانه و توان شوت زنی بازیکنان شوت زن، فرصت گلزنی به دست بیاورد؛ تاکتیکی که نیمه دوم هم در دستور پدیده ای ها نهاده شد و آنقدر انجام شد تا بالاخره شوت راه دور اکبر صادقی در دقیقه 71 تیم یحیی را جلو انداخت.

منبع: همشهری آنلاین

به "نساجی؛ خطرناک در حمله و ضعیف در دفاع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نساجی؛ خطرناک در حمله و ضعیف در دفاع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید