مبارزه 680 هکتاری با سن مادری در قیروکارزین

به گزارش انجمن آقای شرفی، خبرنگاران/فارس مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با اشاره به ضرورت مدیریت آفات زراعی خصوصا غلات به دلیل اثرات نا مطلوب کمی و کیفی در محصول تولیدی، گفت: نزدیک به 680 هکتار از مزارع گندم آبی این شهرستان علیه آفت سن مادری غلات سمپاشی شده است.

مبارزه 680 هکتاری با سن مادری در قیروکارزین

مهدی همتی یکشنبه 10 فروردین به انجمن آقای شرفی گفت: مبارزه شیمیایی با سن گندم با استفاده از سم دلتامترین از اواخر بهمن ماه گذشته آغاز و تا ابتدای فروردین ماه جاری ادامه داشت که در قریب به 100 هکتار از این مزارع سمپاشی با استفاده از پهپاد اجرا شده است.

او با تاکید بر اینکه مزارع در رصد شبکه مراقبت سن گندم قرار گرفته است، مطرح نمود: مرحله دوم مبارزه با سن گندم در زمان پورگی این آفت انجام می گردد که آغاز آن معمولا از اواسط فروردین ماه است از این رو کشاورزان آمادگی مبارزه با این آفت را داشته باشند.

همتی یکی از عوامل موثر بر نامرغوب شدن کیفیت گندم و سایر غلات را سن زدگی بیش از حد مجاز دانست و گفت: مبارزه نکردن با این آفت باعث می گردد که سال بعد جمعیت آن افزایش یافته و خسارت بیشتری به مزارع وارد گردد.

او با بیان اینکه شرایط آب و هوایی در بعضی مناطق برای ظهور و اپیدمی شدن بیماری های برگی گندم، جو و کلزا مناسب است، اضافه نمود: این کشاورزان مزارع خود را در اسرع وقت با قارچ کش سم پاشی نمایند.

به گفته همتی، بعضی از بیماری های برگی مانند زنگ زرد، سپتوریوز، سفیدک سطحی و سایر لکه برگی می توانند در کاهش فراوری تا 50 درصد موثر باشند که سموم قارچ کش مناسب برای آنها شامل تیلت، فولیکور، امیستاراکسترا و ... است.

او با یاد آوری اینکه بر اساس مصوبه دولت قیمت خرید تضمینی برای هرکیلوگرم گندم معمولی نان در امسال دو هزار و 500 تومان است، اظهارکرد: امیدواریم بتوانیم با پایش های به موقع و اقدامات پیشگیرانه در زمینه فراوری گندم از نظر کیفیت و میزان فراوری، عملکرد مطلوبی داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین اضافه نمود: مبنای خرید گندم از کشاورزان ثبت آمار سطوح زیر کشت و پیش بینی فراوری در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی است از این رو گندم کاران با مراجعه به مدیران پهنه از ورود و ثبت اطلاعات زراعی خود اطمینان کسب نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مبارزه 680 هکتاری با سن مادری در قیروکارزین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبارزه 680 هکتاری با سن مادری در قیروکارزین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید